• Посилання скопійовано

Коментар

Лист ДПСУ від 29.03.2012 р. №5529/6/15-1215

Нами неодноразово зазначалося на сторінках «ДК» (№44/2011), що після прийняття ПКУ відрахування частини прибутку державних і комунальних підприємств («держдивіденди») не відносяться до податкових платежів і сплачуються в порядку, визначеному окремими актами чинного законодавства. Щодо частини прибутку державних підприємств, то це підтверджується в коментованому листі ДПСУ №11361/7/15-1217.

Так, із внесенням змін до Закону України «Про управління об'єктами державної власності»1 в 2011 р. цим законом у ст. 11-1 передбачено порядок сплати цих платежів на постійній основі. Оскільки ж зазначені платежі не є податками в світлі ПКУ2, то на них не поширюються, зокрема, визначені ПКУ порядок сплати, порядок виправлення помилок, відповідальність.

1 Закон України від 21.09.2006 р. №185-V.

2 Перелік загальнодержавних податків та зборів наведено у ст. 9 ПКУ. Місцеві податки та збори перелічені у ст. 10 ПКУ.

Як зазначає ДПС у згаданому листі №11361/7/15-1217, відрахування частини чистого прибутку державними підприємствами сплачуються до бюджету від результатів фінансово-господарської діяльності та розраховуються за правилами бухгалтерського обліку.

Порядок відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями затверджено постановою КМУ від 23.02.2011 р. №138. Згідно з цим Порядком розрахунок частини чистого прибутку (доходу) разом із фінансовою звітністю, складеною відповідно до положень (стандартів) бухгалтерського обліку, подається державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями до органів ДПС у строк, передбачений для подання декларації з податку на прибуток підприємств. Форму розрахунку затверджено наказом ДПАУ від 16.05.2011 р. №285.

У листі №5529/6/15-1215 центральний податковий орган зазначає, що показник рядка 01 «Чистий прибуток (дохід)» розрахунку має відповідати показнику, наведеному підприємством у рядку 220 звіту про фінансові результати (форма №2) відповідного звітного періоду. Зазначимо, що для державних підприємств, що належать до категорії суб'єктів малого підприємництва (див. також «ДК» №21/2012) і надають звіт про фінансовий результат за формою №2-м, застосовується показник чистого прибутку, визначений цією формою у рядку 150.

У разі ж помилок у бухгалтерському обліку при визначенні фінансового результату, як зазначає центральний податковий орган, підприємство може здійснити уточнення фінансової звітності в порядку, встановленому П(С)БО 6. Iнформація про виправлення помилок відображається в примітках до фінансової звітності (йдеться не про форму «Примітки до річної фінансової звітності»1, а фактично про пояснювальну записку — розкриття суттєвих аспектів, передбачених відповідними П(С)БО чи іншими актами чинного законодавства).

1 Затверджена наказом Мінфіну від 29.11.2000 р. №302.

При цьому виправлення помилок відбувається через саму форму розрахунку частини чистого прибутку, оскільки для неї не передбачено спеціальної форми уточнюючого розрахунку. Як випливає з листа ДПС, виправлення помилок здійснюється у розрахунку частини прибутку як за поточний, так і за минулі роки.

Водночас слід наголосити, що при аналізі форми розрахунку не вбачається можливості внесення таких уточнень без порушення структури форми. У таких випадках рекомендуємо зазначати збільшену або зменшену суму частини прибутку в рядку 07 (в якому відображається сума відрахувань за звітний період) та додавати до розрахунку пояснення.

Зауважимо, що згадані Порядок та форма розрахунку не поширюються на комунальні підприємства, що сплачують відрахування до місцевих бюджетів за рішеннями місцевих рад.

Олексій КРАВЧУК, к. ю. н., аудитор

До змісту номеру