• Посилання скопійовано

Коментар

Лист ДПСУ від 02.12.2011 р. №6761/6/15-1415

Амортизацію кондиціонера — на витрати

Облік основних засобів нерідко викликає запитання. У листі від 02.12.2011 р. №6761/6/15-1415 (див. «ДК» №21/2012) ДПСУ розглядає відображення у складі витрат суми амортизації витрат на придбання основних засобів. Але йдеться тут не про верстат чи комп'ютер — з ними питань було б менше. А от витрати на засоби забезпечення комфорту, як-от кондиціонер чи пилосос, зазвичай визнаються податковими витратами неохоче. Коротко розглянемо податковий облік придбання таких ОЗ.

Коментований лист є відповіддю на індивідуальне запитання платника відповідно до норм п. 52.2 ПКУ. Податківці розглядають відображення у складі витрат суми амортизації витрат на придбання кондиціонера, спліт-системи, пилососа. Але відповідь податківців була б цікавою й іншим платникам податків. На жаль, конкретної відповіді у коментованому листі немає. Тож проаналізуймо самі відображення в податковому обліку СГД придбання таких активів.

Матеріальні активи платника, відповідно до пп. 14.1.138 ПКУ, визнаються основними засобами (далі — ОЗ), якщо одночасно виконуються такі умови:

1) придбаний актив призначається для використання у господарській діяльності платника;

2) з 01.01.2012 р. вартість перевищує 2500 грн (до цієї дати був критерій 1000 грн);

3) очікуваний строк корисного використання (експлуатації) з дати введення в експлуатацію1 становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).

Амортизація — це систематичний розподіл вартості ОЗ, що амортизується, протягом строку їх корисного використання (експлуатації)2.

Відповідно до п. 146.2 ПКУ амортизація нараховується щомісяця починаючи з місяця, що настає за місяцем введення об'єкта ОЗ в експлуатацію (зупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання, консервації та інших видів поліпшення та консервації).

Амортизувати в податковому обліку можна лише вартість тих ОЗ, які використовуються в господарській діяльності. Господарська діяльність — це діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг та спрямована на отримання доходу3 (пп. 14.1.36 ПКУ).

1 Підставою для зарахування на баланс ОЗ є «Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів» (форма №ОЗ-1), затверджений наказом Мінстату від 29.12.95 р. №352. Акт приймання-передачі складається на підставі наказу керівника підприємства.

2 Строк корисного використання встановлюється на підставі наказу по підприємству при зарахуванні на баланс (при визначенні строку корисного використання об'єкта ОЗ кожне підприємство має враховувати умови пп. 145.1.3 ПКУ та п. 24 П(С)БО 7).

3 Діяльність, що проводиться особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими.

Згідно з п. 144.3 ПКУ не підлягають амортизації витрати на придбання (самостійне виготовлення та ремонт, а також на реконструкцію, модернізацію або інші поліпшення) невиробничих основних засобів (термін «невиробничі основні засоби» означає необоротні матеріальні активи, які не використовуються в госпдіяльності платника).

У бухобліку амортизації підлягяють ОЗ, які використовуються для здійснення соціально-культурних функцій, а також безоплатно отримані ОЗ.

Отже, ключовим моментом для нарахування амортизації з придбання необоротного активу1 у податковому обліку є об'єкт ОЗ, який відноситься до виробничих (використовується платником у власній госпдіяльності).

Придбання кондиціонера, спліт-системи або пилососа на перший погляд може здатися не пов'язаним з виробництвом або реалізацією. Проте створити належні умови праці для працівників — обов'язок кожного СГД. А до умов праці належить, зокрема, мікроклімат виробничих приміщень підприємства, себто метеорологічні умови внутрішнього середовища цих приміщень, які визначаються діючими на організм людини поєднаннями температури, вологості, швидкості руху повітря і теплового випромінення (ГОСТ 12.1.005-88)2.

Стаття 2 КЗпП3 встановлює, що працівники мають право на здорові і безпечні умови праці. Отже, на наш погляд, зазначені активи придбаваються з певною метою для використання у госпдіяльності платника. Надворі XXI століття, не віником же прибирати?!

1 Необоротні активи — всі активи, що не є оборотними (п. 4 П(С)БО 2). До оборотних активів відносяться кошти та їх еквіваленти, а також інші активи, призначені для реалізації чи споживання.

2 Постанова Мінпраці України від 01.09.92 р. №41 «Методичні рекомендації для проведення атестації робочих місць за умовами праці».

3 Кодекс законів про працю України від 10.12.71 р.

Суми амортизації вартості ОЗ (у т. ч. витрати на транспортування, установлення, монтаж, налагодження, п. 146.5 ПКУ) відображаються у складі витрат залежно від напряму їх використання. У складі собівартості виготовлених та реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг згідно з пп. «б» пп. 138.8.5 ПКУ (якщо такі ОЗ використовуються у виробничих приміщеннях). Датою визнання витрат буде дата отримання доходу. Якщо такі ОЗ використовуються в офісі, це будуть адмінвитрати на підставі пп. «в» пп. 138.10.2 ПКУ. Якщо, приміром, кондиціонер, спліт-система використовуються у складських приміщеннях чи у місцях реалізації товарів, амортизаційні відрахування є витратами на збут (пп. «д» пп. 138.10.3 ПКУ). Датою визнання адмінвитрат та витрат на збут є дата їх понесення згідно з правилами ведення бухгалтерського обліку.

Приклад Підприємство 26.03.2012 р. придбало спліт-систему у неплатника ПДВ вартістю 2600 грн без ПДВ, яка встановлена в офісі СГД. Отримано акт та сплачено продавцю за монтаж спліт-системи 400 грн без ПДВ.

На підставі наказу керівника підприємства на введення в експлуатацію ОЗ комісією встановлено строк корисного використання — 12 років (у податковому обліку ОЗ належить до групи 9, амортизація в обох обліках нараховується за прямолінійним методом) та складено Акт приймання-передачі (форма №ОЗ-1) — спліт-систему введено в експлуатацію 01.04.2012 р. При зарахуванні на баланс наказом по підприємству передбачено ліквідаційну вартість об'єкта ОЗ, що дорівнює нулю. Амортизація почне нараховуватися з місяця, наступного після введення ОЗ в експлуатацію, з 01.05.2012 р. (бухгалтерський та податковий облік див. у таблиці).

Таблиця

Бухгалтерський та податковий облік придбання ОЗ


з/п
Зміст господарської операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Податковий облік
Д-т
К-т
Доходи
Витрати
1.
Придбано спліт-систему
153
631
2600
2.
Підписано акт на монтаж спліт-системи
153
631
400
3.
Оплачено за спліт-систему і монтаж системи
631
311
3000
4.
Введено ОЗ в експлуатацію
109
153
3000
5.
Нараховано амортизацію за травень, червень
92
131
41,66*
41,66
* 3000 : 12 років : 12 міс. х 2 міс. = 41,66.

Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру