Постанова ВАСУ від 16.02.2012 р. у справі №К-17003/09
ПОЗИЦІЯ ДПI. Факт реалізації товариством пляшки горілки без марки акцизного збору підтверджується продажем алкоголю з надірваними акцизними марками.
ПОЗИЦІЯ СП. Факт реалізації горілки без марки акцизного збору не підтверджується жодним розрахунковим документом, виданим за наслідками такого продажу.
РІШЕННЯ СУДУ. З огляду на вимоги абзацу другого частини другої ст. 7 Закону України «Про акцизний збір на алкогольні напої та тютюнові вироби» забороняється ввезення, зберігання, транспортування, прийняття на комісію з метою продажу та реалізація на території України алкогольних напоїв та тютюнових виробів, на яких немає марок акцизного збору встановленого зразка.
Згідно з ч. 2 ст. 17 Закону України від 19.12.95 р. №481/95-BP «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» до госпсуб'єктів застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу, зокрема, у разі зберігання, транспортування, реалізації фальсифікованих алкогольних напоїв та тютюнових виробів, алкогольних напоїв та тютюнових виробів без марок акцизного збору встановленого зразка або з підробленими марками акцизного збору — 100 відсотків вартості товару, але не менш ніж 1700 гривень.
Таким чином, підставою для застосування штрафу в порядку наведеної норми Закону є не лише реалізація алкогольних напоїв без марок акцизного збору встановленого зразка, а й зберігання таких напоїв.
Зафіксований в акті перевірки факт перебування зазначеної пляшки у реалізації товариства підтверджується, зокрема, поясненнями, що акцизна марка була втрачена під час транспортування.
Марки акцизного збору виготовляються, зберігаються та продаються відповідно до Положення про виробництво, зберігання, продаж марок акцизного збору, маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів, затвердженого постановою КМУ від 23.04.2003 р. №567 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Марки наклеюються виробниками на кожну пляшку, пачку (упаковку) у такий спосіб, щоб вони розривалися під час відкупорювання (розкривання) виробів.
Для прикріплення марок повинен використовуватися клей (дисперсійний, дескрин тощо), який не дає змоги зняти їх з виробів без пошкодження і змивається у разі потреби у митті пляшок для повторного їх використання.
Алкоголь та тютюн, марковані з відхиленням від вимог Положення (Постанова КМУ від 23.04.2003 р. №567) або марками, що не відповідають виду продукції та місткості тари та/або не видавалися безпосередньо виробнику (імпортеру) зазначеної продукції, вважаються немаркованими.
Наведені законодавчі приписи дають підстави для висновку: у разі відклеювання акцизних марок відповідні алкогольні вироби вважаються немаркованими.
З урахуванням викладеного попередні судові інстанції не мали передбачених законом підстав для скасування оспорюваного акта індивідуальної дії у частині застосування до споживчого товариства 1700 грн через наявність у нього на реалізації алкогольного напою без марки акцизного збору.
ВІД РЕДАКЦІЇ. З огляду на висновки, зазначені у наведеному нами рішенні ВАСУ, під час придбання алкоголю та тютюну госпсуб'єктам слід уважніше перевіряти наявність на них марок акцизного збору. Адже будь-яке пошкодження чи випадкове відклеювання акцизних марок на товарах може бути витлумачене як продаж немаркованих товарів або маркованих з порушенням вимог чинного законодавства. Причому судом витлумачено правову норму (ч. 2 ст. 17 Закону України №481) щодо застосування відповідальності у разі не лише реалізації немаркованої продукції, а й її зберігання.
Підготувала Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»