• Посилання скопійовано

Як стимулювати контрагента підписати акт звірки розрахунків

Наше підприємство співпрацює з багатьма підприємствами. Наприкінці кожного кварталу ми складаємо і передаємо нашим контрагентам акти звірки розрахунків. Один із нових клієнтів, а саме його бухгалтер, відмовився підписувати акт звірки, ніяк не аргументуючи свою позицію. Чи є правомірною така відмова? Чи передбачено якусь відповідальність за це? Як змусити контрагента підписати акт?

Iноді через значну кількість контрагентів, постійні потоки розрахунків, авансів, повернення коштів, взаємозаліків тощо у бухгалтерії на звичайному підприємстві виникають розбіжності між показниками в обліку рідного підприємства та контрагента. Тож для приведення усього до спільного знаменника і може стати у пригоді звірка розрахунків. Підставою для її проведення може бути рішення однієї зі сторін, відповідна вимога у договорі або рішення суду про проведення звірки під час судового розгляду. Зазначимо, що у більшості випадків звірка розрахунків — це добровільний крок бухгалтерії.

Щоправда, Iнструкція №691 все ж таки передбачає, що у разі проведення інвентаризації слід також провести і звірку розрахунків. Саме тоді підприємство повинне передати всім своїм дебіторам виписки про їхню заборгованість (акти звірки розрахунків) (пп. «а» п. 11.11), які надалі використовуватиме інвентаризаційна комісія для підтвердження реальності заборгованості.

Контрагенти протягом 10 днів з дня отримання виписок повинні підтвердити заборгованість або заявити свої заперечення щодо показників, зазначених в акті звірки розрахунків. Так само слід діяти і під час узгодження з контрагентами власної кредиторської заборгованості.

Варто також зауважити, що на сьогодні є форма акта звірки розрахунків, затверджена Наказом №148/234/3832. Щоправда, ця форма не зовсім зручна, тож чимало бухгалтерів створюють довільні форми на власний розсуд.

1 Iнструкція по інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків, затверджена наказом Мінфіну України від 11.08.94 р. №69.

2 Наказ Мінекономіки, Мінфіну та Держкомстату від 10.11.98 р. №148/234/383 «Про інвентаризацію заборгованості за станом на 1 листопада 1998 року».

Зауважимо, що у листі Мінфіну від 18.09.2007 р. №31-34000-10-10/18896 зазначається той факт, що Акт звіряння розрахунків разом з Актом інвентаризації розрахунків є достатньою підставою для відображення узгоджених сум заборгованостей в обліку. На думку автора, у випадку розбіжностей не зайвим буде також виписати бухгалтерську довідку для врегулювання власного обліку.

У принципі, згадані вище пункти Iнструкції №69 дають нам можливість стверджувати, що контрагент зобов'язаний визначитися, підписувати йому акт чи ні, та відповідно підтвердити свої розрахунки. Чи, можливо, заявити свою незгоду із зазначеними показниками.

Відмова контрагента від підписання акта може свідчити або про те, що його бухгалтер має заперечення щодо зазначених у такому документі сум, або про те, що йому ліньки проводити в себе ревізію розрахунків. Тож передати акт контрагенту, може, і можна, а от чи підпише він його — це питання. До того ж бухгалтеру контрагента нічого за це не буде, адже законодавство не передбачає покарання за такі дії.

Та все ж можливий варіант, коли складання акта — невід'ємна частина договірних відносин. Наприклад, у договорі можна прописати, що наприкінці кожного кварталу бухгалтерії підприємств узгоджуватимуть заборгованості. Там же можна прописати і відповідальність за невиконання таких дій.

Зауважимо, що навіть підписаний акт мало на що впливає, адже це документ, який стосується власне бухобліку, а не фактичності зобов'язань. Зокрема, таку думку висловив ВГСУ у постанові від 22.07.2003 р. №21/308.

Рекомендація: щоби убезпечити себе від додаткових переговорів (умовлянь) з бухгалтерами ваших постачальників (покупців) на кшталт: «Будь ласка, ну підпишіть нам акт», ви завжди можете у самому документі зазначити: «Непідписання цього акта або неподання своїх заперечень щодо показників, зазначених в акті, протягом 10 днів дає право підприємству «N» вважати заборгованість узгодженою». Це стимулюватиме партнерських обліковців співпрацювати з вами активніше.

Василь БРЮХОВИЦЬКИЙ, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру