Підприємство-юрособа за договором страхування майна сплатило страховий внесок авансом до кінця поточного року. У якому періоді та в якому розмірі підприємство-страхувальник може врахувати цей платіж у складі податкових витрат? Що буде підтвердженням понесених страхових витрат та отриманих страхових послуг?
Згідно з пп. 140.1.6 ПКУ, при визначенні об'єкта оподаткування враховуються витрати подвійного призначення, зокрема будь-які «витрати зі страхування ризиків загибелі врожаю, транспортування продукції платника податку; цивільної відповідальності, пов'язаної з експлуатацією транспортних засобів, що перебувають у складі основних засобів платника податку; майна платника податку». Оскільки витрати подвійного призначення відносяться до інших витрат, вони визнаються витратами того звітного періоду, в якому вони були здійснені, згідно з правилами ведення бухгалтерського обліку.
Водночас відповідно до п. 8 П(С)БО 16, у разі якщо здійснення операції забезпечується одержанням економічних вигід протягом кількох звітних періодів, витрати визнаються шляхом систематичного розподілу вартості цієї операції між відповідними звітними періодами. Отже, до складу витрат платника податку звітного періоду включається лише відповідна сума витрат, пов'язана зі страхуванням, незалежно від наявності попередньої оплати. Наприклад, якщо попередню оплату на 2012 рік буде здійснено 15 грудня 2011 р. згідно з укладеним договором страхування, відповідальність страховика за яким настає з 1 січня 2012 р. до 31 грудня 2012 р., то до складу витрат I кварталу 2012 р. підприємство має право віднести одну четверту частину здійсненого страхового внеску (платежу) — попередньої оплати.
Відповідно до ст. 16 Закону про страхування1 «договір страхування — це письмова угода між страхувальником і страховиком, згідно з якою страховик бере на себе зобов'язання у разі настання страхового випадку здійснити страхову виплату страхувальнику чи іншій особі, визначеній у договорі страхування страхувальником, на користь якої укладено договір страхування, а страхувальник зобов'язується сплачувати страхові платежі у визначені строки та виконувати інші умови договору». Договір страхування набирає чинності з моменту внесення першого страхового платежу, якщо інше не передбачене договором страхування. Факт укладання договору страхування може посвідчуватися страховим свідоцтвом (полісом, сертифікатом), що є формою договору страхування. При цьому витрати, які враховуються для визначення об'єкта оподаткування, визнаються на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником податку витрат, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів, встановлених розділом II ПКУ (п. 138.2 ПКУ). Таким чином, документами, що підтверджують понесені підприємством-страхувальником витрати, є укладений договір страхування та/або страховий поліс.
1 Закон України від 07.03.96 р. №85/96-ВР «Про страхування».
Приклад Підприємство застрахувало вантажний автомобіль, який доставляє товари гуртовим покупцям. Згідно з укладеним на 2012 рік договором страхова сума становить 300000 грн, страховий внесок за 2012 р. — 10000 грн. Підприємство 15 грудня 2011 р. сплатило страховий внесок авансом на весь 2012 рік. Бухгалтерський та податковий облік наведено у таблиці.
Таблиця
Нарахування та сплата страхувальником страхового внеску авансом
з/п |
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|||
|
Нараховано страховий внесок |
|
|
|
|
|
|
Сплачено страховий внесок страховику |
|
|
|
|
|
|
Списано витрати на страхування за I квартал |
|
|
|
|
|
Михайло СТЕПАНОВ, «Дебет-Кредит»