• Посилання скопійовано

Що нового

ДПСУ про порядок обліку деяких орендних витрат

! Орендодавцям та орендарям

ДПС повідомила, що:

1) суми амортизації основних засобів, наданих в оперативну оренду, включаються до складу витрат платника податку — орендодавця;

2) у разі якщо договором оренди між орендодавцем і орендарем або додатковою угодою на надання послуг передбачено, що платник податку — орендодавець повинен забезпечити ремонт, обслуговування та переміщення таких основних засобів, то сума таких витрат враховується у складі витрат орендодавця.

Лист ДПСУ від 31.01.2012 р. №1942/6/15-1215


Як оподатковуються рекламні послуги нерезидента

! Платникам податку на прибуток

Відповідно до п. 160.7 ПКУ резиденти, які здійснюють виплати нерезидентам за виробництво та/або розповсюдження реклами про такого резидента, під час такої виплати сплачують податок за ставкою 20% від суми таких виплат за власний рахунок.

Для застосування цієї норми необхідне виконання водночас двох умов:

1) виплата від резидента за рекламу повинна здійснюватися безпосередньо нерезиденту;

2) виплата повинна бути за виробництво та/або розповсюдження реклами саме про такого резидента.

Отже, якщо резидент здійснюватиме в Україні оплату резиденту послуг за виробництво та/або розповсюдження реклами про свою діяльність за межами України, то до таких виплат платника податку норми п. 160.7 ПКУ не застосовуватимуться.

Якщо рекламне агентство, яке здійснює виробництво та/або розповсюдження реклами про резидента, залучає нерезидентів для виробництва та/або розповсюдження реклами за межами території України, то норма п. 160.7 ПКУ на рекламне агентство не поширюється.

Якщо платник податку на прибуток — резидент, який як посередник за договором доручення замовляв нерезиденту рекламні послуги про резидента-комітента, під час такої виплати не зобов'язаний сплачувати податок за ставкою 20% від суми таких виплат за власний рахунок, обов'язок щодо сплати податку за ставкою 20% від суми таких виплат покладено на резидента-комітента.

Лист ДПСУ від 21.02.2012 р. №3062/6/15-1215 див. у наступних числах «ДК»


Особливості розірвання строкового трудового договору

! Працедавцям та робітникам

Мінсоцполітики нагадує, що за бажанням жінки їй надається відпустка для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з виплатою за ці періоди допомоги. На період перебування основного працівника у відпустці для догляду за дитиною за ним зберігається та посада, з якої він пішов у зазначену відпустку. Проте на період відсутності цього працівника адміністрація підприємства може прийняти на роботу іншого працівника за строковим трудовим договором на період до виходу з відпустки для догляду за дитиною основного працівника.

Після виходу на роботу основного працівника трудовий договір працівника, який працює по строковому трудовому договору, припиняється.

Але, у разі якщо основний працівник так і не вийшов на роботу з відпустки для догляду за дитиною, немає необхідності розривати строковий трудовий договір з працівником, якого тимчасово взяли на цю посаду, чи попереджати його про продовження дії цього договору.

Лист Мінсоцполітики від 24.11.2011 р. №322/06/186-11 див. у «ДК» №13/2012


Електроенергію з відновлюваних джерел звільнено від податку на прибуток

! Підприємствам електроенергетики

Президент підписав Закон щодо особливостей справляння податку на прибуток, відповідно до якого тимчасово, строком на 10 років, починаючи з 1 січня 2011 року звільняється від оподаткування прибуток, отриманий від основної діяльності підприємств галузі електроенергетики (клас 40.11 група 40 КВЕД ДК 009:2005), які виробляють електричну енергію виключно з відновлюваних джерел енергії.

Крім того, викладено в новій редакції положення ПКУ, якими встановлюються підстави для тимчасового звільнення від оподаткування прибутку підприємств при здійсненні ними певних видів діяльності, що зазначені у п. 15 — 19 підрозділу 4 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Закон України від 23.02.2012 р. №4453-VI набере чинності з 01.04.2012 р.


Подання фінзвітності за міжнародними стандартами — з I кварталу

! ПАТ, банкам, страховикам

Мінфін нагадує, що правові засади регулювання, організації, ведення бухобліку та складання фінзвітності в Україні визначені Законом «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні». Цей Закон поширюється на всіх юросіб, створених відповідно до законодавства, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності, які зобов'язані вести бухоблік та подавати фінзвітність згідно з законодавством.

ПАТ, банки, страховики, а також підприємства, які здійснюють госпдіяльність за видами, перелік яких визначається КМУ, складають фінзвітність і консолідовану фінзвітність за міжнародними стандартами.

Підприємства зобов'язані подавати квартальну та річну фінансову звітність відповідно до Порядку подання фінзвітності, який визначено постановою КМУ від 28.02.2000 р. №419.

Отже, Мінфін нагадує, що квартальна фінансова звітність публічних акціонерних товариств, банків і страховиків складається за МСФЗ починаючи з першого кварталу 2012 року.

Лист Мінфіну від 15.02.2012 р. №31-08410-07-23/3764


Поштовий збір обкладається ПДВ на загальних підставах

! Платникам ПДВ

Відповідно до Закону «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» розрахунково-касове обслуговування — це послуги, що надаються банком клієнту на підставі відповідного договору, укладеного між ними, які пов'язані із переказом коштів з рахунка (на рахунок) цього клієнта, видачею йому коштів у готівковій формі, а також здійсненням інших операцій, передбачених договорами.

Отже, послуги з розрахунково-касового обслуговування, що надаються УДППЗ «Укрпошта» та з яких сплачується поштовий збір, обкладаються ПДВ на загальних підставах.

Лист ДПСУ від 09.02.2012 р. №1706/5/15-3416


Роялті на користь резидентів відносяться до витрат у повному обсязі

! Платникам податку на прибуток

ДПСУ заявила, що витрати платника податку на прибуток з нарахування роялті за надання прав на використання аудіовізуальних творів (телепередач, фільмів тощо) на користь резидента України включаються до складу витрат такого платника у повному обсязі в тому звітному періоді, в якому фактично відбулося отримання таких прав (збільшення зобов'язання), тобто у періоді, в якому було підписано акт приймання-передачі ліцензійних прав.

А на користь нерезидента враховуються при визначенні об'єкта оподаткування в обсязі, що не перевищує 4% доходу (виручки) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) (за вирахуванням ПДВ та акцизного податку) за попередній рік. Витрати враховуються в тому звітному періоді, в якому фактично відбулося отримання таких прав (збільшення зобов'язання), тобто у періоді, в якому було підписано акт приймання-передачі ліцензійних прав.

Лист ДПСУ від 12.01.2012 р. №205/6/15-1215 див. у наступних числах «ДК»


Роз'яснено особливості обкладення деяких доходів ПДФО

! Платникам ПДФО

ДПСУ зазначає, що до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу не включається вартість путівок на відпочинок, оздоровлення та лікування, у т. ч. на реабілітацію інвалідів, на території України платника та/або його дітей віком до 18 років, які надаються йому безоплатно або зі знижкою професійною спілкою, до якої зараховуються профспілкові внески платника — члена такої професійної спілки, або за рахунок коштів відповідного фонду загальнообов'язкового соцстрахування.

До складу загального місячного оподатковуваного доходу платника включається дохід, отриманий як додаткове благо. Тобто вартість профспілкової путівки, що надається платникові на оздоровлення членів сім'ї віком після 18 років, обкладається податком на доходи фізичних осіб як додаткове благо за ставкою 15% та/або 17% залежно від розміру отриманого доходу.

Сімейна профспілкова путівка, надана платникові, до якої включається і вартість оздоровлення члена сім'ї після 18 років, оподатковується у розмірі частини отриманого доходу на оздоровлення такого члена сім'ї.

До загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника не включається вартість орденів, медалей, знаків, кубків, дипломів, грамот та квітів, якими відзначаються працівники, інші категорії громадян та/або переможці змагань, конкурсів.

Лист ДПСУ від 01.02.2012 р. №1959/6/17-1115 див. у наступних числах «ДК»


ПЗ на невитрачений зекономлений податок на прибуток нараховують не всі платники

! Платникам податку на прибуток

Відповідно до ПКУ госпсуб'єкт, прибуток якого оподатковується за нульовою ставкою податку на прибуток, має спрямувати суми коштів, не перерахованих до бюджету при застосуванні цієї ставки, на переоснащення матеріально-технічної бази, повернення кредитів, використаних із зазначеною метою, і сплату процентів за ними та/або поповнення власних обігових коштів.

Відповідно до п. 4 П(С)БО 2 «Баланс» оборотні активи — грошові кошти та їх еквіваленти, що не обмежені у використанні, а також інші активи, призначені для реалізації чи споживання протягом операційного циклу чи протягом 12 місяців з дати балансу.

Водночас, враховуючи, що вимога зі збільшення податкових зобов'язань з податку на прибуток на суму невикористаного залишку вивільнених від оподаткування коштів застосовується підприємствами, визначеними п. 15, 17 — 19 підр. 4 р. XX ПКУ, така вимога для підприємств, які користуються нульовою ставкою з податку на прибуток згідно з п. 154.6 ПКУ, не застосовується.

З метою ведення обліку та узагальнення інформації про наявність і рух коштів фінансування заходів цільового призначення використовується окремий субрахунок рахунка 48 «Цільове фінансування і цільові надходження» Плану рахунків бухгалтерського обліку та Iнструкції про його застосування.

Лист ДПСУ від 02.02.2012 р. №2112/6/15-1215 див. у наступних числах «ДК»


Порядок заповнення графи 30 ВМД (ПМД)

! Суб'єктам ЗЕД

ДМСУ запроваджує порядок заповнення графи 30 ВМД (ПМД) під час ввезення товарів на митну територію України.

Так, графа 30 заповнюється під час ввезення товарів на митну територію України:

1) у ВМД, тимчасовій, неповній деклараціях, якщо товари у встановленому порядку доставлені у місце прибуття, якому присвоєний відповідний код згідно з Класифікатором місць прибуття, затвердженим наказом Держмитслужби України від 17.05.2011 р. №395, та перебувають у цьому місці прибуття;

2) у ПМД, якщо товари доставлятимуться у місце прибуття, якому присвоєний відповідний код згідно з Класифікатором місць прибуття.

У графі 30 зазначених митних декларацій має наводитись відповідний код місця прибуття згідно із зазначеним класифікатором.

Графа не заповнюється:

1) якщо не здійснюється переміщення товарів митною територією України (у разі зміни митного режиму товарів, ввезених на митну територію України);

2) в окремій митній декларації.

Лист ДМСУ від 03.03.2012 р. №11.1/2-12.2/2419-ЕП


Проектні роботи щодо нерухомого майна підлягають обкладенню ПДВ за ставкою 20%

! Проектним організаціям

ДПСУ надала відповідь на запит щодо оподаткування проектних робіт, які виконуються на митній території України.

Місцем постачання послуг є фактичне місцезнаходження нерухомого майна, у т. ч. такого, що будується, для тих послуг, які пов'язані з нерухомим майном:

1) послуг агентств нерухомості;

2) послуг з підготовки та проведення будівельних робіт;

3) інших послуг за місцезнаходженням нерухомого майна, у т. ч. такого, що будується.

Отже, проектні роботи, що виконуються як для резидента, так і для нерезидента, стосовно нерухомого майна, яке розташоване на митній території України, підлягають обкладенню ПДВ за ставкою 20%.

Лист ДПСУ від 28.12.2011 р. №10752/7/15-3417-05 див. у наступних числах «ДК»


Порядок прийняття попередніх рішень класифікації та кодування товарів згідно з УКТ ЗЕД

! Суб'єктам ЗЕД

Мін'юст України зареєстрував наказ Мінфіну України, яким затверджено Порядок прийняття попередніх рішень про класифікацію та кодування товарів згідно з УКТ ЗЕД.

Попереднє рішення застосовується всіма митними органами при митному оформленні та приймається щодо товарів, які є об'єктом зовнішньоекономічного договору (контракту) до моменту їх доставки митному органу для здійснення процедур митного контролю та митного оформлення. Таке рішення видається заявнику та діє протягом 3 років з дня його прийняття, якщо воно не втратило чинності або не було відкликано.

Зазначено, що відсутність попереднього рішення не є підставою для відмови в митному оформленні.

Наказ Мінфіну від 27.12.2011 р. №1740 чинний з 16.03.2012 р.


Зміни у наданні послуг з профпідготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації

! Роботодавцям

Мінсоцполітики спільно з Міносвіти внесло зміни до Положення про порядок надання Фондом соціального страхування на випадок безробіття послуг з професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації.

Відповідно до цих змін безробітним, які навчались за рахунок коштів Фонду соціального страхування на випадок безробіття, повторне направлення на професійну перепідготовку може бути здійснено лише після 6 місяців перебування на обліку у центрі зайнятості після закінчення попереднього навчання, а на підвищення кваліфікації — після 3 місяців.

Професійне навчання за робітничими професіями проводиться відповідно до робочих навчальних планів і робочих навчальних програм, що розробляються навчальними закладами за погодженням як з регіональними, так і з місцевими центрами зайнятості. Так само і стажування безробітних з вищою освітою та за робітничими професіями.

Виробниче навчання проводиться у навчальних групах кількістю 7 — 12 осіб (для професій художніх промислів та ремесел — не менше 6 осіб), а на третьому ступені професійно-технічної освіти — не менше 6 осіб.

Перепідготовка фахівців з вищою освітою не здійснюється за освітньо-кваліфікаційними рівнем бакалавра.

Після закінчення повного курсу навчання за відповідними навчальними планами і програмами слухачі отримують документи встановленого зразка. Зокрема, при підвищенні кваліфікації — свідоцтво про підвищення кваліфікації державного зразка, посвідчення або довідку, при підвищенні кваліфікації за модульною системою — сертифікат компетенції.

Наказ Мінсоцполітики, Міносвіти від 08.02.2012 р. №67/123
набере чинності з дня опублікування (станом на 20.03.2012 р. не опублікований)


Як оподатковуються операції при поверненні об'єкта фінлізингу

! Орендарям

ДПСУ повідомила, що платник податку — орендар, який повертає об'єкт фінлізингу орендодавцю без придбання такого об'єкта у власність, повинен:

1) припинити нарахування амортизації на такий об'єкт починаючи з місяця, наступного за місяцем виведення з експлуатації об'єкта лізингу;

2) відобразити у обліку операцію з продажу такого ОЗ за ціною, яка визначається на рівні суми лізингових платежів у частині компенсації вартості об'єкта, не сплачених за такий об'єкт лізингу на дату такого повернення.

Отриманий платником податку — орендодавцем об'єкт фінлізингу залежно від напряму подальшого використання буде визнано:

1) як об'єкт основних засобів, вартість якого амортизується відповідно до норм ст. 144 — 146 ПКУ;

2) як придбаний для подальшого продажу товар, вартість якого може бути врахована у собівартості придбаного та реалізованого товару відповідно до норм п. 138.4 ПКУ.

Лист ДПСУ від 15.02.2012 р. №2713/6/15-1215

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру