• Посилання скопійовано

Коментар

Лист ДПСУ від 17.01.2012 р. №1389/7/15-1516

Коментований лист податкових органів роз'яснює, за якою формою (новою чи старою) і за який податковий період звітують платники податку на прибуток.

Як ми вже писали («ДК» №48/2011), нову форму податкової декларації з податку на прибуток (далі — декларація з прибутку) затверджено наказом Мінфіну від 28.09.2011 р. №1213. I для суб'єктів, які здійснюють спільну діяльність на території України без створення юридичної особи, також було затверджено нову форму декларації з прибутку наказом Мінфіну від 28.10.2011 р. №1352 (див. «ДК» №51-52/2011).

Оскільки обидва накази набрали чинності у IV кварталі 2011 р., то для складання звітності вони набирають чинності з 01.01.2012 р., адже відповідно до п. 46.6 ПКУ нові форми декларацій (розрахунків), набирають чинності «...для складання звітності з податкового періоду, що настає за податковим періодом, у якому відбулося їх оприлюднення...». У згаданих матеріалах на сторінках нашого тижневика ми розмірковували, за який же все-таки період треба їх подавати — за останній період 2011 року чи вже починаючи зі звітності за перший квартал поточного року. Ми схилялися все-таки до першого кварталу 2012 р. Як випливає з коментованого листа, ми не помилилися і за новими формами декларацій з прибутку звітуватимемо починаючи зі звітності за перший квартал 2012 р.

Проте починаючи з 1 січня поточного року відповідно до абзацу другого п. 152.3 ПКУ платники податку разом із відповідною податковою декларацією мають подавати органу ДПС перелік доходів та витрат платника податку в розрізі контрагентів — платників єдиного податку, до якого включаються операції, здійснені таким контрагентом. Причому форма та порядок складання переліку встановлюються у порядку, визначеному ст. 46 ПКУ. I як зазначено в коментованому листі ДПС «...на даний час ДПС України розроблено проект відповідного додатка до податкових декларацій». А отже, очікуємо змін. Тобто вперше такий перелік як додаток до декларації з прибутку подаватиметься за перший квартал 2012 р.

Від себе додамо лише: для чого це все? Гаразд, для подання переліку витрат ще можна знайти пояснення, адже у платників податку — витрати, отже, для контрагентів на ЄП можливі доходи. Можливі тому, що до доходу суб'єктів на ЄП потрапляють отримані суми. Тобто таким чином можна контролювати й суму доходу, і кому надавалися послуги, і види діяльності. А от для чого платникам податку на прибуток подавати перелік доходу в розрізі контрагентів платників ЄП? Дохід для платника податку на прибуток — відповідно можливі витрати для суб'єктів на ЄП. Але кого цікавлять витрати у «єдинників», крім них самих? Але добре перелік — його ж треба аналізувати, зіставляти. Це, своєю чергою, означає, що адміністрування податку на прибуток ускладнюється, збільшується кількість працівників контролюючих органів. I все за рахунок нас із вами — платників податків. Узагалі, подальше затвердження такого переліку чимось нагадує вже існуючий реєстр з ПДВ. Такий собі реєстр з ЄП. Але чи так вже подання електронних копій реєстрів спростило адміністрування ПДВ? Це далеко не так, і це можуть підтвердити ті платники ПДВ, котрі подають суми ПДВ до бюджетного відшкодування. Адже недостатньо просто звірки за реєстрами в програмі органів ДПС, все одно пишуться листи до ДПI інших районів, і відповідно минає час, отримуються паперові листи-відповіді, відповідно надсилаються «листи щастя» платникам ПДВ, за якими є розбіжності при зіставленні реєстрів. При цьому задіяна далеко не маленька кількість трудових ресурсів податкових органів. Хіба суцільний (тотальний) контроль може привести до чогось доброго?

Галина БЕДНАРЧУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру