Лист ДПАУ від 05.09.2011 р. №16118/6/10-1015/3488
Проведення різного роду перевірок податковими органами спричинило чимало спорів та ще більше запитань, які головний податковий орган намагався максимально роз'яснити у своїх консультаціях.
У коментованому листі ДПАУ, зокрема, торкається питання проведення документальної невиїзної перевірки відокремлених підрозділів юрособи у зв'язку з їх ліквідацією.
Звісно, наразі ми будемо говорити лише про відокремлені підрозділи, які занесено до відомостей про юрособу, що містяться в ЄДР, зокрема, йдеться про філію, інший підрозділ юрособи, що розташований поза її місцезнаходженням та виробляє продукцію, виконує роботи чи операції, надає послуги від імені юрособи, або представництво, що здійснює представництво і захист інтересів юрособи (ст. 1 Закону України від 15.05.2003 р. №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців»).
ДПАУ розглядає два випадки:
1) юрособа та відокремлений структурний підрозділ перебувають на обліку в одній ДПI;
2) юрособа та відокремлений структурний підрозділ перебувають на обліку в різних ДПI.
В обох випадках усе має починатися з прийняття рішення юрособою про ліквідацію відокремленого структурного підрозділу (винесення наказу чи іншого рішення керівника чи засновників з урахуванням положень статуту).
Далі відбувається таке: державному реєстратору подається реєстраційна картка за формою №4 (згідно з наказом Мін'юсту від 14.10.2011 р. №3178/5) про внесення змін до відомостей про юрособу, які містяться в ЄДР, у т. ч. щодо відомостей про відокремлені підрозділи. Держрестратор, своєю чергою, передає органам держстатистики, ДПС, Пенсійного фонду України повідомлення та відомості з реєстраційних карток про вчинення реєстраційних дій, у т. ч. щодо ліквідації відокремлених підрозділів юросіб.
Проте й сама юрособа не звільнена від необхідності подавати відповідні документи до податкового органу в порядку, передбаченому Порядком обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом ДПАУ від 22.12.2010 р. №979.
Пунктом 11.2 Порядку №979 передбачено, що у зв'язку з припиненням платника податків органи ДПС розпочинають та проводять процедури, передбачені розділом XI Порядку №979, у разі одержання хоча б одного з таких документів (відомостей), зокрема: відомостей з Єдиного держреєстру чи ЄДРПОУ, повідомлення органу держреєстрації про закриття відокремленого підрозділу.
У разі прийняття рішення про закриття відокремленого підрозділу призначається та проводиться документальна позапланова перевірка відокремленого підрозділу, який закривається, та може бути призначено документальну позапланову перевірку юрособи в установленому законом порядку.
Причому, зважаючи на вищенаведені два випадки, документальна позапланова перевірка проводитиметься з урахуванням такого:
1. Якщо юрособа та її відокремлений підрозділ (відокремлені підрозділи) перебувають на обліку в одному органі ДПС, він же і здійснює перевірку за основним місцем обліку юрособи.
2. Якщо юрособа та її відокремлений підрозділ (відокремлені підрозділи) перебувають на обліку в різних органах ДПС, організацію взаємодії відповідних органів щодо проведення перевірки здійснює орган ДПС за основним місцем обліку юрособи. До участі у документальній позаплановій перевірці платника податків, що припиняється, залучаються також органи ДПС, у яких платник перебуває на обліку за неосновним місцем обліку.
Щоправда, питання проведення документальної позапланової перевірки в цьому випадку викликає сумнів, бо пп. 78.1.7 ПКУ не передбачає такої підстави для проведення документальної позапланової перевірки, як ліквідація відокремленого структурного підрозділу. Хоча у ньому йдеться про проведення перевірки в разі, якщо розпочато процедуру реорганізації юрособи, а ліквідація підрозділу в певних випадках підпадає під розуміння визначення реорганізації відповідно до статей 104, 106 ЦКУ, 59 ГКУ.
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»