• Посилання скопійовано

Коментар

Лист Державної служби фінмоніторингу від 16.09.2011 р. №4614/0340-6-4

Коли стають суб'єктами первинного фінмоніторингу

Держфінмоніторинг України листом від 16.09.2011 р. №4614/0340-6-4 (див. у «ДК» №43/2011) роз'яснив два питання щодо набуття статусу суб'єкта первинного фінмоніторингу аудиторами, аудиторськими фірмами, підприємцями, які надають послуги з бухобліку.

Закон про фінмоніторинг1 в ст. 14 визначає перелік державних органів, що здійснюють держрегулювання і нагляд у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом. Цей Закон встановлює також коло суб'єктів, підконтрольних у цій частині певному державному органу.

Мінфін здійснює регулювання і нагляд, зокрема, щодо СГД, які проводять лотереї або будь-які інші азартні ігри, здійснюють торгівлю дорогоцінними металами і коштовним камінням та виробами з них, а також аудиторів, аудиторських фірм, фізосіб-підприємців, які надають послуги з бухобліку.

Відповідно до ст. 8 зазначеного Закону виконання обов'язків суб'єкта первинного фінмоніторингу забезпечується аудиторами, аудиторськими фірмами, фізособами-підприємцями, які надають послуги з бухобліку, якщо вони беруть участь у підготовці та здійсненні передбачених цією статтею угод (правочинів). Згідно зі ст. 6 Закону суб'єкт первинного фінмоніторингу зобов'язаний стати на облік у Держфінмоніторингу України та в разі припинення своєї діяльності повідомити про це Держфінмоніторинг.

Згідно з п. 6 Порядку №7472 аудитори, аудиторські фірми, фізособи-підприємці, які надають послуги з бухобліку, подають Держфінмоніторингу інформацію, необхідну для взяття їх на облік, не пізніше ніж протягом 3 р. д. з дати встановлення ділових відносин з клієнтом, який має намір вчинити один із правочинів, визначених у ч. 1 статті 8 Закону:

1) купівля-продаж нерухомості;

2) управління активами клієнта;

3) управління банківським рахунком або рахунком у цінних паперах;

4) залучення коштів для утворення юросіб, забезпечення їх діяльності та управління ними;

5) утворення юросіб, забезпечення їх діяльності чи управління ними, а також купівля-продаж юросіб.

Держфінмоніторинг роз'яснює, що аудитори, аудиторські фірми, фізособи-підприємці, які надають послуги з бухобліку, набувають статусу суб'єкта первинного фінмоніторингу з моменту встановлення ділових відносин з клієнтом, який має намір вчинити один з таких правочинів, і виконання обов'язків, установлених Законом, повинно забезпечуватися ними саме з цього моменту.

Тому, на думку цього органу, проведення перевірок Мінфіном можливе як щодо аудиторів, аудиторських фірм, фізосіб-підприємців, які надають послуги з бухобліку, що стали на облік у Держфінмоніторингу, так і щодо тих, які відповідно до законодавства повинні були стати на облік. При цьому в суб'єктів, що не стали на облік, можуть проводитися лише позапланові перевірки, що згідно з п. 2.7 Порядку №4633 здійснюються без попереднього повідомлення за наявності однієї з передбачених ним підстав.

За порушення встановлених Законом про фінмоніторинг обов'язків (зокрема, в частині взяття на облік) цим Законом у ст. 23 передбачено відповідальність у вигляді штрафу в значних розмірах4.

1 Закон України від 28.11.2002 р. №249-IV «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму».

2 Постанова Кабінету Міністрів України від 25.08.2010 р. №747.

3 Наказ Міністерства фінансів України від 04.04.2011 р. №463.

4 За порушення обов'язку стати на облік передбачено штраф до 300 н. м. д. г. (до 5100 грн) для юросіб і до 100 н. м. д. г. (до 1700 грн) для суб'єктів, що не є юрособами.

Олексій КРАВЧУК, к. ю. н., аудитор

До змісту номеру