• Посилання скопійовано

Коментар

Лист ФСС НВВ від 06.06.2011 р. №204-06-3

Як зазначалося вище, після запровадження ЄСВ фонди соцстраху (крім ПФ) займаються адмініструванням перерозподілу і використання коштів відповідних страхових фондів і не опікуються питаннями надходження коштів. У відносинах страхування від нещасного випадку ФСС НВП виступає страховиком і здійснює страхування від нещасного випадку. Відповідно до ст. 25 Закону №11051 усі види страхових виплат і соціальних послуг застрахованим та особам, які перебувають на їх утриманні, а також усі види профілактичних заходів, передбачених статтями 21 та 22 цього Закону, провадяться за рахунок коштів ФСС з НВВ. Порядок призначення, перерахування та проведення страхових виплат затверджено постановою правління Фонду від 27.04.2007 р. №24. Цей документ передбачає, що кошти на фінансування цілої низки страхових виплат виділяються Фондом страхувальнику на підставі відповідних документів.

У листі від 10.05.2011 р. №244-07-2 ФСС НВВ звертає увагу на те, що чинним законодавством органам фонду надано право:

1) перевіряти стан профілактичної роботи та охорони праці на підприємствах;

2) проводити перевірки дотримання підприємствами, установами та організаціям незалежно від форми власності, виду економічної діяльності та господарювання порядку використання страхових коштів, перерахованих Фондом на фінансування страхових виплат, соціальних послуг та профілактичних заходів.

Щодо першого виду перевірок, то, як зазначається у згаданому листі, вони здійснюються страховими експертами з охорони праці, не належать до заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та мають більш консультативно-дорадчий характер. Зауважимо, що Закон №1105 надає право страховим експертам з охорони праці проводити перевірку стану умов і безпеки праці, тому стверджувати про відсутність контрольного характеру їх діяльності — не є цілком правильно. Діяльність експертів здійснюється відповідно до Положення, затвердженого постановою правління Фонду від 15.08.2001 р. №24.

Перевірки достовірності поданих страхувальниками відомостей про види економічної діяльності (у тому числі основний) проводяться відповідно до Порядку №302.

1 Закон України від 23.09.99 р. №1105-XIV «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності».

2 Порядок віднесення страхувальників до класу професійного ризику виробництва з урахуванням виду їх економічної діяльності та проведення перевірок достовірності поданих страхувальниками відомостей про види економічної діяльності (у тому числі основний), затверджений Постановою правління ФСС НВВ від 30.11.2010 р. №30.

Планова перевірка здійснюється відповідно до квартального плану, складеного з урахуванням періодичності, що визначається на основі Критеріїв ризику, затверджених постановою Кабміну від 03.06.2009 р. №540. Позапланова — винятково з підстав, визначених у ч. 1 ст. 6 Закону №8771.

1 Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

За результатами як планової, так і позапланової перевірки складається акт.

У листі від 06.06.2011 р. №204-06-3 ФСС НВВ наводить порядок оскарження рішень органів Фонду: таке оскарження здійснюється до суду або спеціальних комісій чи правління Фонду в порядку підлеглості. Право роботодавців як страхувальників на оскарження рішень працівників ФСС НВВ цими двома способами передбачено в пп. 3, 5 ч. 1 ст. 45 Закону №1105.

Зазначимо, що в разі оскарження рішень органів ФСС НВВ у судовому порядку звертатися із позовом належить до адміністративного суду.

У тому ж листі Фонд зазначає, що ст. 165-4 КпАП передбачено адміністративну відповідальність посадових осіб підприємств, установ, організацій, фізичних осіб — підприємців, фізичних осіб, які не мають статусу підприємців та використовують найману працю, за порушення у сфері страхування від нещасних випадків. Зазначеною статтею передбачено штрафи за порушення порядку використання коштів ФСС НВВ, несвоєчасне або неповне їх повернення, несвоєчасне подання або неподання встановленої звітності, подання недостовірної звітності щодо страхових коштів, несвоєчасне інформування Фонду про річний фактичний обсяг реалізованої продукції (робіт, послуг), нещасні випадки на виробництві та професійні захворювання, що сталися на підприємстві, про зміни технології робіт або виду діяльності підприємства. Розмір штрафу становить від 8 до 15 н. м. д. г. (від 136,00 грн до 255,00 грн), а в разі повторного порушення протягом року з дня притягнення до відповідальності — у розмірі від 10 до 20 н. м. д. г. (від 170,00 грн до 340,00 грн). Згідно зі ст. 244-10 КпАП розгляд відповідних справ про адміністративні правопорушення здійснюють органи Фонду (вони й складають протоколи).

Олексій КРАВЧУК, к. ю. н., аудитор

До змісту номеру