• Посилання скопійовано

Коментар

Лист ФСС з ТВП від 31.05.2011 р. №01-14-1444

Після запровадження єдиного соціального внеску ФСС з ТВП не займається перевіркою правильності нарахування і повноти сплати страхових внесків, але має право проводити перевірку правильності використання страхових коштів на підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, у фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників. Проте Закон №2240, що врегульовує правові засади діяльності органів ФСС з ТВП, не встановлює видів перевірок та порядку їх здійснення. Тож ФСС з ТВП в своєму листі роз'яснює низку процедурних питань, пов'язаних із організацією та здійсненням його органами перевірок та реалізацією їх результатів.

Насамперед зазначимо, що постановою КМУ від 15.06.2011 р. №636 було скасовано критерії, за якими оцінювався ступінь ризику від провадження госпдіяльності та визначалася періодичність проведення планових заходів, пов'язаних із держнаглядом (контролем), що були затверджені постановою КМУ від 03.06.2009 р. №547.

Сьогодні названі критерії, всупереч ст. 5 Закону №8771, містяться не в акті КМУ, а в спеціальній Iнструкції №29, затвердженій ФСС з ТВП, і ці критерії є зовсім іншими, ніж передбачалися вищезгаданою Постановою КМУ №547.

1 У листі від 10.07.2008 р. №5811 Держкомпідприємництва зазначав, що органи ФСС з ТВП належать до органів, уповноважених здійснювати державний нагляд (контроль) у відповідних сферах господарської діяльності (діяльність яких підпадає під сферу дії Закону №877).

Наприклад, як зазначає Фонд у коментованому листі, перевірки страхувальників з кількістю працівників 250 осіб і більше за наявності витрат за коштами Фонду проводяться щороку, а в разі відсутності порушень щодо використання коштів Фонду, що встановлено попередньою перевіркою, наступна перевірка проводиться не раніше ніж через два роки після проведення попередньої перевірки.

Зазначена Iнструкція №29 містить низку інших процедурних питань, що докладно роз'яснюються в коментованому листі: порядок розгляду заперечень за результатами перевірки, прийняття рішень за результатами перевірок та їх оскарження, нею визначено форму повідомлення про проведення перевірки, направлення на перевірку та рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій.

Слід зазначити, що в дечому зазначена Iнструкція суперечить Закону №877: зокрема, нею встановлюються не передбачені Законом підстави для проведення позапланових перевірок; у ній не передбачено видання наказу на проведення планової перевірки, а також вручення копії наказу про проведення позапланової перевірки суб'єкту господарювання (статті 6, 7 Закону). У зв'язку з цим нагадаємо, що стаття 10 названого Закону передбачає право суб'єкта господарювання не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до його здійснення, якщо він здійснюється з порушенням вимог щодо періодичності проведення заходів контролю, передбачених законом, або якщо посадова особа органу контролю не надала копії документів, передбачених цим Законом.

Олексій КРАВЧУК, к. ю. н., аудитор

До змісту номеру