• Посилання скопійовано

Щодо отримання бюджетного відшкодування від’ємного значення податку на додану вартість

Індивідуальна податкова консультація Державної податкової служби України від 19.01.2024 №324/ІПК/99-00-04-02-03

Суттєво. ПКУ не передбачено можливості повернення платникові сум від’ємного значення ПДВ, заявлених ним до бюджетного відшкодування, зокрема шляхом заповнення та подання до контролюючого органу заяви (дод. 4 до декларації з ПДВ).

!  Платникам ПДВ

Державна податкова служба України розглянула звернення Товариства щодо отримання бюджетного відшкодування від’ємного значення податку на додану вартість (далі – ПДВ) та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

У своєму зверненні Товариством повідомлено, що за результатами документальної позапланової виїзної перевірки щодо дотримання норм податкового законодавства при декларуванні за жовтень 2022 року від’ємного значення ПДВ, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, контролюючим органом складено акт та винесено податкове повідомлення-рішення, яким встановлено завищення Товариством суми бюджетного відшкодування ПДВ за жовтень 2022 року та нараховано штрафні (фінансові) санкції. Не погоджуючись з винесеним контролюючим органом податковим повідомленням-рішенням, Товариство, розпочало процедуру судового оскарження, за результатами якої прийнято рішення на користь Товариства, а саме, рішенням суду апеляційної інстанції, яке набрало законної сили 08.11.20231, рішення першої інстанції, яким визнано протиправним та скасовано таке податкове повідомлення-рішення, залишено без змін.

1 Постанова Другого апеляційного адміністративного суду від 08.11.2023 у справі №480/1832/23. — Прим. ред.

Також Товариством зазначено, що протягом судового оскарження, ним здійснювалась господарська діяльність та за результатами поданих податкових декларацій з ПДВ за серпень та вересень 2023 року до бюджету сплачувався ПДВ.

Крім того, Товариством зазначено, що станом на дату свого звернення суму від’ємного значення ПДВ, заявлену до бюджетного відшкодування, ним не отримано, а при зверненні за усною консультацією на «гарячу лінію» ДПС з питання отримання ним такої суми отримав консультацію щодо необхідності:

1. подання Заяви про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань та пені (код форми J1302001) (далі – Заява) через Електронний кабінет платника податків із зазначенням у ній, що кошти повертаються на його рахунок в системі електронного адміністрування ПДВ (далі – СЕА ПДВ);

2. після їх зарахування на такий рахунок, для перерахування таких коштів на рахунок Товариства у банку, йому необхідно подати додаток 4 «Заяви про повернення суми бюджетного відшкодування та/або суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість та/або врахування реєстраційної суми платника податку, що реорганізується, в обрахунку реєстраційної суми правонаступника (Д4)» (далі – Додаток 4) до декларації з ПДВ, в якому зазначити відповідні реквізити такого рахунку у банку.

Враховуючи вищезазначене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

1. Чи повинно Товариство у випадку, зазначеному ним у зверненні, подавати Заяву, адже фактично заявлена ним сума від’ємного значення ПДВ до бюджетного відшкодування не є помилково або надміру сплаченими грошовими зобов’язаннями, а форма Заяви не дає технічної можливості заповнити дані достовірно?

2. Яким чином заповнити Додаток 4 до податкової декларації з ПДВ, якщо сама форма Додатка 4 не дає технічної можливості заповнити дані достовірно?

3. Чому для бюджетного відшкодування від’ємного значення ПДВ потрібно вказувати виключно рахунок у СЕА ПДВ?

Відповідно до підпункту 14.1.182 пункту 14.1 статті 14 Кодексу помилково сплачені грошові зобов’язання – суми коштів, які на певну дату надійшли до відповідного бюджету та/або на єдиний рахунок від юридичних осіб (їх філій, відділень, інших відокремлених підрозділів, що не мають статусу юридичної особи) або фізичних осіб (які мають статус суб’єктів підприємницької діяльності або не мають такого статусу), що не є платниками таких грошових зобов’язань, та у випадках, передбачених статтею 35-1 Кодексу.

Підпунктом 14.1.115 пункту 14.1 статті 14 Кодексу надміру сплачені грошові зобов’язання – суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету або на єдиний рахунок понад нараховані суми грошових зобов’язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені передбачено статтею 43 Кодексу.

Статтею 200 Кодексу передбачено порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків.

Бюджетне відшкодування – це відшкодування від’ємного значення ПДВ на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування ПДВ за результатами перевірки платника (підпункт 14.1.18 пункту 14.1 статті 14 Кодексу).

Сума податку, що підлягає бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов’язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду (пункт 200.1 статті 200 Кодексу).

Згідно з пунктом 200.4 статті 200 Кодексу при від’ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 статті 200 Кодексу, така сума:

а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу –

б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на відповідний рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг та/або у рахунок сплати грошових зобов’язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету,

в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Відповідно до пункту 200.7 статті 200 Кодексу платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.

Платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до статті 200 Кодексу та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування в разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених пунктом 200.11 статті 200 Кодексу, – за результатами перевірки, зазначеної у пункті 200.11 статті 200 Кодексу, що проводиться відповідно до Кодексу.

Відповідно до пункту 200.11 статті 200 Кодексу контролюючий орган має право протягом 60 календарних днів, що настають за граничним строком подання податкової декларації, а в разі якщо така податкова декларація надана після закінчення граничного строку – за днем її фактичного подання, провести документальну перевірку платника податку у порядку, передбаченому підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 Кодексу. Рішення про проведення документальної перевірки має бути прийнято не пізніше закінчення граничного строку проведення камеральної перевірки.

Зазначена у заяві про повернення суми бюджетного відшкодування сума бюджетного відшкодування вважається узгодженою в Реєстрі з однієї із дат, які визначено пунктом 200.12 статті 200 Кодексу.

Згідно з пунктом 200.14 статті 200 Кодексу, якщо за результатами камеральної або документальної перевірки, контролюючий орган виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, то такий орган:

у разі перевищення заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування над сумою, визначеною контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються сума такого перевищення та підстави для її вирахування;

у разі з’ясування за результатами проведення перевірок факту, за яким платник податку не має права на отримання бюджетного відшкодування, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються підстави відмови в наданні бюджетного відшкодування.

У разі коли за результатами перевірки сум податку, заявлених до відшкодування, платник податку розпочинає процедуру адміністративного або судового оскарження, контролюючий орган не пізніше наступного робочого дня після отримання відповідного повідомлення від платника або ухвали суду про порушення провадження у справі зобов’язаний внести відповідні дані до Реєстру. Після закінчення процедури адміністративного оскарження або набрання законної сили рішенням суду контролюючий орган на наступний робочий день після отримання відповідного рішення зобов’язаний внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування дані щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника. У разі неузгодження контролюючим органом суми податку, заявленої до відшкодування, або її частини зобов’язання з бюджетного відшкодування податку в частині неузгодженої суми виникає з дня закінчення процедури адміністративного або судового оскарження, за результатами якої прийнято рішення на користь платника податків (пункт 200.15 статті 200 Кодексу).

Відповідно до пункту 200.13 статті 200 Кодексу на підставі даних Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, після дня набуття статусу узгодженої суми бюджетного відшкодування перераховує таку суму з бюджетного рахунку на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов’язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету, протягом п’яти операційних днів.

Отже, враховуючи наведену Товариством у своєму зверненні інформацію та по суті викладених ним питань, зазначаємо, що Кодексом не передбачено можливості повернення сум від’ємного значення ПДВ, заявлених ним до бюджетного відшкодування, у порядку, визначеному статтею 43 Кодексу, зокрема шляхом заповнення та подання до контролюючого органу Заяви.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

До змісту номеру