• Посилання скопійовано

Про затвердження Порядку перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання

Постанова Правління Пенсійного фонду України від 10.10.2025 №33-1 / Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24.11.2025 за №1737/45143

Суттєво. ПФУ (нарешті!) затвердив власний порядок перевірок використання роботодавцями коштів, які вони отримують від ПФУ для виплати у якості лікарняних та декретних своїм працівникам. Новий порядок діятиме з дати опублікування, тоді ж припинить дію старий порядок такої перевірки, затверджений ще ФСС.

! Роботодавцям

Відповідно до статей 5, 6 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування», пунктів 9, 10 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2014 року №280, правління Пенсійного фонду України постановляє:

1. Затвердити Порядок перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання, що додається.

2. Визнати такою, що втратила чинність, постанову правління Фонду соціального страхування України від 02 жовтня 2020 року №23 «Про затвердження Порядку перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання».

3. Департаменту контролю використання коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування (Хижняк В.) разом з Юридичним департаментом (Рябцева Т.) подати цю постанову на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.

4. Ця постанова набирає чинності з дня її офіційного опублікування.

Голова правління Є. КАПІНУС

Затверджено
Постановою правління Пенсійного фонду України 10.10.2025 №33-1

Порядок перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання

I. Загальні положення

1. Цей Порядок визначає процедуру здійснення посадовими особами територіальних органів Пенсійного фонду України (далі — Фонд) перевірок правильності використання страхувальниками страхових коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності (далі — страхування від нещасного випадку), вимоги до оформлення матеріалів перевірок, порядок прийняття рішень про застосування фінансових санкцій за результатами перевірок.

2. Перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів проводяться за такими видами страхових виплат:

1) за страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності:

допомога по тимчасовій непрацездатності, зокрема догляд за хворою дитиною, догляд за дитиною віком до 14 років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років на весь період надання реабілітаційної допомоги, за наявності медичного висновку про необхідність стороннього догляду за дитиною;

допомога по вагітності та пологах;

допомога на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві);

2) за страхуванням від нещасного випадку:

допомога по тимчасовій непрацездатності, яка настала внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання;

виплата при тимчасовому переведенні потерпілого на легшу, нижчеоплачувану роботу;

відшкодування вартості поховання потерпілого та пов’язаних із цим ритуальних послуг.

3. У цьому Порядку терміни вживаються у значеннях, наведених у Законах України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі — Закон), «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».

II. Порядок організації та проведення перевірок

1. Посадові особи територіальних органів Фонду проводять документальні (планові або позапланові) перевірки.

2. Документальні перевірки здійснюються за місцезнаходженням страхувальника (виїзна перевірка) або в приміщенні територіального органу Фонду (невиїзна перевірка).

Документальні перевірки здійснюються в робочий час страхувальника, встановлений його правилами внутрішнього трудового/службового розпорядку.

Перевірка, яка проводиться в приміщенні територіального органу Фонду, здійснюється за письмовою згодою страхувальника.

3. Під час підготовки до проведення документальних перевірок посадові особи територіальних органів Фонду можуть здійснювати доперевірочний аналіз, що проводиться без особистої присутності страхувальника у приміщенні територіального органу Фонду на підставі відомостей, що містяться в Інтегрованій комплексній інформаційній системі Фонду, реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, а також поданих страхувальником до територіальних органів Фонду заяв-розрахунків та повідомлень про виплату коштів застрахованим особам.

Предметом доперевірочного аналізу страхувальника може бути своєчасність подання повідомлень про виплату коштів застрахованим особам, обґрунтованість внесення виправлень у раніше подані заяви-розрахунки, своєчасність або повнота повернення страхових коштів, виявлені невідповідності за результатами ризик-орієнтованого моніторингу листків непрацездатності, достовірність відомостей, поданих страхувальником для отримання страхових коштів.

Доперевірочний аналіз проводиться без будь-якого спеціального рішення керівника територіального органу.

За результатами доперевірочного аналізу, у разі виявлення фактів, що свідчать про можливі порушення використання страхових коштів, складається інформаційно-аналітична довідка про встановлення порушень або ризиків щодо неправомірного використання страхувальником страхових коштів за результатами доперевірочного аналізу за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

4. Планові перевірки проводяться відповідно до квартального плану-графіка, який формується до 20 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому, та затверджується наказом територіального органу Фонду.

План-графік оприлюднюється на інформаційній сторінці територіального органу Фонду на вебпорталі електронних послуг Фонду не пізніше наступного робочого дня після видання відповідного наказу.

5. До плану-графіка включаються страхувальники із застосуванням ризик-орієнтованих підходів, що передбачають наявність одного з таких критеріїв:

1) зростання кількості оплачених листків непрацездатності та/або днів тимчасової непрацездатності (вагітності та пологів), та/або сум страхових виплат на зазначені цілі у звітному періоді порівняно з аналогічним періодом минулого року;

2) здійснення страхових виплат застрахованим особам у межах, наближених до максимальних розмірів, у розрахунку на один день;

3) наявність за результатами доперевірочного аналізу декількох випадків, що свідчать про можливі порушення використання страхувальником страхових коштів;

4) наявність страхових виплат Фонду за відсутності сплати страхувальником єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі — єдиний внесок);

5) наявність у страхувальника витрат страхових коштів Фонду за відсутності документальної перевірки більше, ніж три роки.

Планова перевірка одного й того самого страхувальника проводиться не частіше, ніж один раз на рік.

Перевірці підлягають документи за попередні роки та квартали поточного року, за які не здійснювалися перевірки.

За наявності у страхувальника акта про вилучення документів попередніх років для знищення, не внесених до Національного архівного фонду, перевірці підлягають документи за всі роки, які не були знищені.

6. Позапланові перевірки проводяться без попереднього повідомлення страхувальника за наявності однієї з таких підстав:

1) збільшення в 1,1 і більше разів видатків на страхові виплати порівняно з попереднім місяцем;

2) здійснення страхових виплат застрахованій особі в межах, наближених до максимальних розмірів, у розрахунку на один день за одним страховим випадком;

3) наявність за результатами доперевірочного аналізу одного випадку, що свідчить про можливі порушення використання страхувальником страхових коштів;

4) розпочато процедуру припинення юридичної особи або відокремленого підрозділу юридичної особи шляхом реорганізації або ліквідації, а також у разі припинення підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця, відкриття провадження у справі про банкрутство страхувальника, отримання від центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, повідомлення про прийняття страхувальниками, на яких не поширюється дія Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань», рішення про зняття з обліку платника єдиного внеску;

5) подання страхувальником письмової заяви про здійснення перевірки за його бажанням;

6) звернення застрахованої особи про порушення страхувальником законодавства у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування;

7) на вимогу правоохоронних органів або за рішенням суду;

8) надання заперечень до акта проведеної документальної перевірки у разі, коли страхувальник у своїх запереченнях посилається на обставини, що не були досліджені під час перевірки, та об’єктивний їх розгляд неможливий без проведення позапланової перевірки. Така перевірка проводиться виключно з питань, що стали предметом заперечення;

9) виявлення під час перевірки іншого страхувальника фактів, що свідчать про порушення, які вплинули або можуть вплинути на правильність страхових виплат;

10) неподання страхувальником повідомлення про виплату коштів застрахованим особам протягом трьох місяців з дня здійснення фінансування Фондом сум, зазначених у заяві-розрахунку.

7. Під час проведення позапланової перевірки розглядаються виключно ті питання, які стали підставою для її проведення.

8. Про проведення планової або позапланової перевірки керівником територіального органу Фонду приймається рішення, яке оформлюється відповідним наказом.

Наказ про проведення перевірки повинен містити відомості про страхувальника, підстави для її проведення, визначені пунктами 4 — 6 цього розділу, дату початку перевірки та її тривалість, період діяльності, який буде перевірятися.

9. На підставі виданого наказу оформлюється направлення на проведення документальної планової (позапланової) перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку (далі — направлення на проведення документальної перевірки).

Направлення на проведення документальної перевірки видається у двох примірниках. Один примірник в перший день перевірки вручається під розписку керівнику або уповноваженій особі страхувальника, про що робиться відповідний запис у другому примірнику, який залишається в посадової особи територіального органу Фонду.

У разі відмови керівника або уповноваженої особи страхувальника отримати направлення або поставити підпис про його отримання на проведення документальної перевірки посадовою особою територіального органу Фонду на другому примірнику робиться відповідний запис.

Проведення документальної перевірки страхувальника здійснюється за умови пред’явлення страхувальнику направлення на проведення документальної перевірки та службового посвідчення посадової особи територіального органу Фонду, яка зазначена в направленні на проведення перевірки.

Направлення на проведення документальної перевірки є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення документальної перевірки.

10. Страхувальнику не пізніше, ніж за десять календарних днів до дня початку перевірки надається повідомлення про проведення документальної планової перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку. Повідомлення вручається під розписку керівнику або уповноваженій особі страхувальника та/або надсилається одним із способів: рекомендованим листом з повідомленням про вручення або через електронний кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг Фонду.

Повідомлення, сформоване з дотриманням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та надіслане через електронний кабінет страхувальника, вважається одержаним з часу надходження інформації в електронній формі про одержання цього повідомлення.

Інформація про одержання страхувальником повідомлення відображається у формі електронної квитанції із зазначенням дати і часу надсилання повідомлення та дати і часу відкриття повідомлення.

У разі неотримання територіальним органом Фонду електронної квитанції про одержання повідомлення протягом двох робочих днів з дня його надсилання таке повідомлення направляється страхувальнику рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Страхувальник має право не допускати посадову особу територіального органу Фонду до здійснення документальної планової перевірки в разі неотримання повідомлення про здійснення планового заходу.

11. Повідомлення та направлення на проведення документальної перевірки створюються та реєструються в підсистемі «Документообіг» Інтегрованої комплексної інформаційної системи Фонду.

12. Тривалість проведення перевірки страхувальника становить:

документальної планової перевірки страхувальників — не більше десяти робочих днів, а страхувальників — суб’єктів мікро-, малого підприємництва — п’яти робочих днів;

документальної позапланової перевірки страхувальників — не більше десяти робочих днів, а страхувальників — суб’єктів мікро-, малого підприємництва — двох робочих днів.

Продовження строків проведення документальної перевірки страхувальників можливе за наявності обґрунтованих причин не більш як на п’ять робочих днів, а щодо страхувальників — суб’єктів мікро-, малого підприємництва — не більш як на два робочих дні за рішенням керівника територіального органу Фонду, яке оформляється наказом. Копія наказу не пізніше наступного робочого дня вручається керівнику або уповноваженій особі страхувальника під розписку та/або надсилається одним із способів: рекомендованим листом з повідомленням про вручення або через електронний кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг Фонду.

Копія наказу, сформована з дотриманням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та надіслана через електронний кабінет страхувальника, вважається одержаною з часу надходження інформації в електронній формі про одержання цього наказу.

Інформація про одержання страхувальником наказу відображається у формі електронної квитанції із зазначенням дати і часу надсилання наказу та дати і часу відкриття такого наказу.

У разі неотримання територіальним органом Фонду електронної квитанції про одержання наказу протягом двох робочих днів з дня його надсилання такий наказ направляється страхувальнику рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

13. У разі відмови або перешкоджання керівника або уповноваженої особи страхувальника у проведенні документальної перевірки посадовими особами територіальних органів Фонду невідкладно складається у двох примірниках акт довільної форми, що засвідчує факт відмови або перешкоджання, із зазначенням заявлених страхувальником причин таких дій. Керівник або уповноважена особа страхувальника має право надати свої письмові пояснення до складеного акта. Перший примірник акта невідкладно вручається під розписку керівнику або уповноваженій особі страхувальника, другий примірник залишається у посадової особи територіального органу Фонду.

Якщо керівник або уповноважена особа страхувальника відмовляється підписати акт відмови або перешкоджання у проведенні документальної перевірки, посадовими особами територіальних органів Фонду на другому примірнику акта робиться відповідний запис.

У разі відмови керівника або уповноваженої особи страхувальника від отримання першого примірника акта територіальний орган Фонду протягом трьох робочих днів надсилає його страхувальнику рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

14. У разі виявлення під час проведення перевірки порушень, відповідно до яких виникає необхідність звернення до компетентних органів, проведення документальних перевірок інших страхувальників, приведення документів бухгалтерського обліку та звітності страхувальника у відповідність до вимог законодавства, документальна перевірка може бути призупинена.

Призупинення та поновлення проведення документальної перевірки оформляється відповідними наказами керівника територіального органу Фонду, копії яких не пізніше наступного робочого дня вручаються керівнику або уповноваженій особі страхувальника під розписку та/або надсилаються одним із способів: рекомендованим листом з повідомленням про вручення або через електронний кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг Фонду.

Копії наказів, сформовані з дотриманням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та надіслані через електронний кабінет страхувальника, вважаються одержаними з часу надходження інформації в електронній формі про одержання таких наказів.

Інформація про одержання страхувальником наказів відображається у формі електронної квитанції із зазначенням дати і часу надсилання наказів та дати і часу відкриття таких наказів.

У разі неотримання територіальним органом Фонду електронної квитанції про одержання наказів протягом двох робочих днів з дня їх надсилання такі накази направляються страхувальнику рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Документальна перевірка може бути призупинена на строк, що не перевищує шістдесяти робочих днів.

Після поновлення документальна перевірка продовжується в межах залишку днів із загального строку проведення перевірки.

15. У разі відсутності у страхувальника документів бухгалтерського обліку та звітності щодо використання страхових коштів, ненадання необхідних для перевірки документів, наявності інших об’єктивних і незалежних від територіального органу Фонду обставин, що унеможливлюють або перешкоджають проведенню документальної перевірки (крім обставин, зазначених у пункті 16 цього розділу), посадовими особами територіальних органів Фонду, які проводять перевірку, складається у двох примірниках акт довільної форми із зазначенням таких фактів.

Перший примірник акта невідкладно вручається під розписку керівнику або уповноваженій особі страхувальника або протягом трьох робочих днів після його складання надсилається рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Другий примірник зберігається в територіальному органі Фонду.

У такому випадку перевірка вважається непроведеною, а територіальний орган Фонду має право повторно організувати та провести перевірку такого страхувальника, зокрема планову, протягом того ж календарного періоду.

На підставі акта, зазначеного в абзаці першому цього пункту, територіальний орган Фонду надсилає страхувальнику письмову вимогу про усунення зазначених в акті обставин.

Якщо за результатами вжитих заходів страхувальником не надано документального підтвердження правомірного та цільового використання страхових коштів Фонду, цей факт фіксується в акті документальної перевірки правильності використання страхувальником страхових коштів Фонду (далі — акт перевірки) та приймається рішення про повернення страхувальником страхових коштів відповідно до Закону.

16. Якщо під час проведення перевірки будуть встановлені факти втрати (знищення чи зіпсування) внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації, документів, які підтверджують правомірне та цільове використання страхових коштів, у разі неможливості їх відновлення цей факт фіксується в акті перевірки із зазначенням обставин такої втрати.

До акта перевірки додаються акти комісії страхувальника для встановлення переліку відсутніх документів та розслідування причин їх зникнення або знищення, а також копії документів, засвідчені страхувальником в установленому порядку, що підтверджують факт втрати (знищення чи зіпсування), зокрема: акти/документи, складені органами Державної служби з надзвичайних ситуацій та іншими органами державної влади, органами місцевого самоврядування; звернення до правоохоронних органів про відкриття кримінального провадження та документ про реєстрацію кримінального провадження за результатами розгляду такого звернення; інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України.

У разі документального підтвердження втрати (знищення чи зіпсування) документів за обставин, зазначених в абзаці першому цього пункту, перевірка за періоди, щодо яких втрачено документи, вважається непроведеною.

17. Посадові особи територіальних органів Фонду, які проводять документальну перевірку, вносять запис щодо перевірки до журналу реєстрації перевірок (за його наявності у страхувальника). Факт відсутності (ненадання) страхувальником журналу реєстрації перевірок фіксується в акті перевірки.

18. Під час документальних перевірок перевіряються:

здійснення страхувальником заходів щодо усунення порушень, виявлених попередніми перевірками;

повнота та своєчасність повернення страхувальником страхових коштів;

правомірність призначення та здійснення страхових виплат застрахованим особам і потерпілим на виробництві;

правильність обчислення розміру середньоденної заробітної плати, з якої обраховуються суми страхових виплат застрахованим особам та виплати потерпілим на виробництві;

правомірність та обґрунтованість заявлених сум фінансування та використання страхових коштів, які надійшли від Фонду;

листки непрацездатності, сформовані в Електронному реєстрі листків непрацездатності на підставі медичних висновків, а також видані в установленому порядку у паперовій формі;

акти розслідування нещасних випадків, пов’язаних з виробництвом, або акти розслідування хронічних професійних захворювань (отруєнь) за встановленими формами, висновки лікарсько-консультаційних комісій або медико-соціальних експертних комісій, експертних команд з оцінювання повсякденного функціонування особи, підтверджуючі документи для відшкодування вартості поховання потерпілого та пов’язаних із цим ритуальних послуг, які є підставою для отримання страхових виплат та виплат потерпілим на виробництві за рахунок страхових коштів згідно з відповідними заявами-розрахунками;

правильність ведення бухгалтерського обліку щодо страхових коштів;

рішення страхувальника або уповноваженої ним особи про призначення / відмову в призначенні страхової виплати, а за період до 01 січня 2023 року — рішення комісії (уповноваженого) із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності.

III. Оформлення результатів документальних перевірок

1. Результати документальної перевірки оформлюються актом перевірки за формою згідно з додатком 4 до цього Порядку.

2. В акті перевірки зазначаються всі суттєві обставини діяльності страхувальника, які стосуються фактів виявлених порушень, що викладаються чітко, об’єктивно та в повній мірі, із посиланням на відповідну вимогу (норму) законодавства та первинні або інші документи, що підтверджують наявність зазначених порушень. У разі, якщо за результатами перевірки не виявлено порушень законодавства, мотивування (обґрунтування) такого висновку не вимагається.

Виявлені факти однотипних порушень та порушень, які повторюються, повинні бути згруповані та детально описані із зазначенням назви, дати та номера документа, відповідно до якого здійснено страхові виплати застрахованим особам та виплати потерпілим на виробництві з посиланням на нормативно-правові акти, положення яких порушені.

3. На вимогу посадових осіб територіальних органів Фонду, які проводять перевірку, страхувальник зобов’язаний надати належним чином завірені копії документів, які підтверджують факти порушень, та необхідні письмові пояснення, які є додатками до акта перевірки.

Якщо страхувальник відмовляється надати посадовим особам територіальних органів Фонду, які проводять документальну перевірку, копії документів та/або пояснення, про це вказується в акті перевірки із зазначенням переліку документів, які не надані.

Якщо під час проведення документальної перевірки будуть виявлені суми страхових виплат, які нараховані страхувальником з порушенням та включені ним до заяви-розрахунку, яка ще не профінансована Фондом, в акті перевірки фіксується цей випадок.

4. Акт перевірки складається у двох примірниках та підписується в останній день перевірки посадовими особами територіального органу Фонду, які проводили документальну перевірку, керівником або уповноваженою особою страхувальника, головним бухгалтером або особою, яка забезпечує ведення бухгалтерського обліку, на кожній сторінці із зазначенням на останній сторінці загальної кількості сторінок.

Один примірник акта перевірки вручається керівнику або уповноваженій особі страхувальника, а другий примірник з відміткою про отримання зберігається в територіальному органі Фонду, який здійснив документальну перевірку.

У разі відмови керівника або уповноваженої особи страхувальника від підписання та/або отримання акта перевірки посадові особи територіальних органів Фонду вносять до нього відповідний запис. Протягом трьох робочих днів з дня, наступного за днем закінчення документальної перевірки, один примірник акта перевірки з відміткою про відмову від підписання та/або отримання акта перевірки надсилається страхувальнику рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

5. У разі незгоди страхувальника з результатами перевірки, викладеними в акті перевірки, страхувальник має право подати заперечення із додатковими документами (за наявності) до відповідного територіального органу Фонду, який проводив перевірку, протягом п’яти робочих днів з дня, наступного за днем підписання, відмови від підписання та/або отримання акта.

Територіальний орган Фонду розглядає заперечення до акта перевірки протягом десяти робочих днів, що настають за днем їх отримання, та надає на них письмову відповідь, яка вручається під розписку керівнику чи уповноваженій особі страхувальника або надсилається рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

6. Облік актів перевірок та генерація номерів актів перевірок здійснюється територіальним органом Фонду в підсистемі «Контрольно-перевірочна робота» Інтегрованої комплексної інформаційної системи Фонду.

7. Якщо акт перевірки підписано без заперечень або впродовж передбаченого абзацом першим пункту 5 цього розділу строку заперечення до акта перевірки не надійшли, або були надіслані з порушенням зазначеного строку, акт перевірки вважається узгодженим.

IV. Прийняття рішень за результатами перевірки

1. У разі порушення порядку використання страхових коштів страхувальник відшкодовує в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачує штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.

Керівник територіального органу Фонду або його заступник, уповноважений в установленому порядку, приймає рішення про повернення страхових коштів та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів за формою згідно з додатком 5 до цього Порядку у двох примірниках.

Підставою для прийняття такого рішення є акт перевірки, яким задокументовані випадки порушення страхувальником порядку використання страхових коштів.

2. За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів.

Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.

Керівник територіального органу Фонду або його заступник приймає рішення про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів за формою згідно з додатком 6 до цього Порядку у двох примірниках.

Підставою для прийняття такого рішення є акт перевірки, яким задокументовано факт несвоєчасного повернення страхових коштів, або здійснений уповноваженою посадовою особою територіального органу Фонду розрахунок фінансової санкції із врахуванням документів, що підтверджують повернення страхувальником страхових коштів.

3. Якщо підставою для прийняття рішення, передбаченого пунктами 1 або 2 цього розділу, є акт перевірки, рішення приймається протягом десяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення / отримання страхувальником акта перевірки, а у разі подання страхувальником заперечень до акта перевірки — протягом десяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення або надсилання страхувальнику письмової відповіді на заперечення відповідно до абзацу другого пункту 5 розділу III цього Порядку.

Рішення, підставою для прийняття якого є зазначений в абзаці четвертому пункту 2 цього розділу розрахунок фінансової санкції, приймається протягом тридцяти календарних днів з дня надходження несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів.

4. Перший примірник рішення протягом трьох робочих днів з дня, наступного за днем його прийняття, вручається керівнику або уповноваженій особі страхувальника під розписку або надсилається рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Другий примірник рішення зберігається в територіальному органі Фонду.

5. Страхувальник зобов’язаний сплатити (відшкодувати) визначену у рішенні суму коштів протягом десяти робочих днів, що настають за днем отримання такого рішення, або має право оскаржити рішення у порядку підлеглості до керівника територіального органу Фонду, посадовою особою якого винесено оскаржуване рішення, а у разі відмови в задоволенні скарги — до Фонду та/або в судовому порядку.

Скарга подається протягом тридцяти календарних днів з дня доведення рішення, що оскаржується, до відома страхувальника.

6. Облік прийнятих територіальним органом Фонду рішень ведеться в журналі обліку рішень про повернення страхових коштів та застосування фінансових санкцій.

V. Права та обов’язки посадових осіб територіальних органів Фонду, які проводять документальну перевірку

1. Посадові особи територіальних органів Фонду мають право:

вимагати від страхувальника припинення дій, які перешкоджають проведенню документальної перевірки, усунення виявлених порушень вимог законодавства;

одержувати від керівника або уповноваженої особи страхувальника пояснення (у тому числі в письмовій формі), довідки, документи, матеріали, відомості з питань, які виникають під час перевірок;

одержувати засвідчені в установленому порядку копії документів, що підтверджують наявність фактів порушень порядку використання страхових коштів;

ініціювати проведення перевірки обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам.

2. Посадові особи територіальних органів Фонду зобов’язані:

повно, об’єктивно та неупереджено проводити документальну перевірку у межах повноважень, передбачених законом, і відображати її результати;

дотримуватися правил етичної поведінки у взаємовідносинах із посадовими та уповноваженими особами страхувальників;

не втручатися і не перешкоджати здійсненню господарської діяльності під час здійснення документальної перевірки, якщо це не загрожує життю та здоров’ю людей, не спричиняє небезпеки виникнення техногенних ситуацій і пожеж;

забезпечувати нерозголошення комерційної таємниці та конфіденційної інформації страхувальника, що стає доступною посадовим особам територіальних органів Фонду під час проведення документальних перевірок;

ознайомити керівника або уповноважену особу страхувальника з результатами документальної перевірки в строки, передбачені законом та цим Порядком;

надавати страхувальникам консультаційну допомогу з питань проведення документальної перевірки.

VI. Права та обов’язки страхувальника під час здійснення документальної перевірки

1. Керівник або уповноважена особа страхувальника мають право:

вимагати від посадових осіб територіальних органів Фонду додержання вимог законодавства;

перевіряти наявність в посадових осіб територіальних органів Фонду службового посвідчення та одержувати один примірник направлення на проведення документальної перевірки;

бути присутніми під час здійснення документальної перевірки;

вимагати нерозголошення інформації, що є комерційною таємницею або конфіденційною інформацією страхувальника;

отримати акт перевірки та ознайомитися з його змістом;

надавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження або заперечення до акта перевірки;

оскаржувати в установленому законом порядку неправомірні дії посадових осіб територіальних органів Фонду;

отримувати консультаційну допомогу з питань проведення документальної перевірки;

інші права, визначені законодавством.

2. Керівник або уповноважена особа страхувальника зобов’язані:

допускати посадових осіб територіальних органів Фонду до здійснення документальної перевірки за умови дотримання порядку її проведення, передбаченого законом та цим Порядком;

не створювати перешкоди посадовим особам територіальних органів Фонду при проведенні ними документальної перевірки за умови, що вона здійснюється відповідно до вимог закону та цього Порядку;

надавати посадовим особам територіальних органів Фонду необхідні документи, пояснення (у тому числі в письмовій формі), довідки, документи, матеріали, відомості з питань, які виникають під час перевірки, засвідчені в установленому порядку копії документів, що підтверджують факти порушень;

виконувати вимоги щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства;

отримувати примірник акта відмови або перешкоджання у проведенні перевірки, акта перевірки, рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій, рішення про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів, прийнятого(-их) територіальним органом Фонду за результатами проведення документальних перевірок.

Директор Департаменту контролю використання коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування В. ХИЖНЯК

Додатки до Порядку перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання (Завантажити).

До змісту номеру