Якщо нерезидент надає послуги через Інтернет: чи виникає постійне представництво нерезидента в Україні?
Через війну деякі нерезиденти відмовляються надсилати фахівців в Україну. Проте охоче йдуть на інший сучасний спосіб організації бізнесу в Україні: за допомогою відеозв’язку через Інтернет. Чи треба в такому разі реєструвати постійне представництво?
Ось ситуація з практики. Компанія-нерезидент як виконавець уклала договір про надання послуг з нагляду за монтажем обладнання з юрособою — резидентом України, яка виступає замовником.
До війни передбачалося, що компанія-нерезидент скерує своїх фахівців, які приїдуть в Україну і наглядатимуть за монтажем. Це — бізнес в Україні, і це потребувало реєстрації постійного представництва (що компанія-нерезидент і зробила).
Але через війну іноземні фахівці в Україну не поїхали. Проте послуги все-таки були надані, хоч і дистанційно. Нагляд здійснювався за допомогою відеозв’язку.
І через це у компанії-нерезидента виникло запитання: чи потрібне їй зареєстроване в Україні постійне представництво, щоб надавати такі дистанційні послуги?
Давайте з’ясосувати разом.
Базові правила
Визначення поняття «постійне представництво» для потреб оподаткування наведено у пп. 14.1.193 ПКУ.
Так, постійним представництвом вважається постійне місце діяльності, через яке повністю або частково проводиться господарська діяльність нерезидента в Україні, зокрема: будівельний майданчик, будівельний, складальний або монтажний об’єкт, — чи пов’язана з ними наглядова діяльність, якщо загальна тривалість робіт, пов’язана з таким майданчиком, об’єктом чи діяльністю (в межах одного проєкту або пов’язаних між собою проєктів), що виконуються нерезидентом через співробітників або інший персонал, найнятий ним з такою метою, перевищує 12 місяців.
Для визначення того, чи потрібно реєструвати постійне представництво нерезидента, мають значення місце діяльності і тривалість діяльності.
Щодо тривалості треба зважати на таке правило.
При розрахунку загального періоду, протягом якого нерезидент провадить діяльність в Україні, до повних послідовних або непослідовних календарних місяців тривалості проєкту (або пов’язаних між собою проєктів), виконання робіт або надання послуг нерезидентом в Україні додаються:
— тривалість діяльності нерезидента в Україні, що провадиться протягом кількох послідовних або непослідовних періодів, які окремо є меншими за повний календарний місяць, але в сукупності перевищують 30 днів, та
— тривалість діяльності пов’язаних осіб цього нерезидента в Україні, якщо така діяльність тісно пов’язана з діяльністю нерезидента та провадиться протягом кількох послідовних або непослідовних періодів, які дорівнюють повному календарному місяцю або які окремо є меншими за повний календарний місяць, але в сукупності перевищують 30 днів.
А от щодо місця діяльності, то тут у випадку, який ми розглядаємо, не все так зрозуміло.
З одного боку, монтажний об’єкт розташований в Україні. Але нерезидент не надає монтажних послуг. Він надає послуги з нагляду за монтажем. Тобто це «пов’язана з монтажем наглядова діяльність».
Але сам нагляд здійснюється з-за кордону. То треба реєструвати постійне представництво чи ні?
Що кажуть податківці
ДПСУ заявила: якщо нерезидент дистанційно провадить наглядову діяльність за монтажем обладнання, який здійснює субпідрядник, і у такого нерезидента відсутні співробітники або інший персонал на території України, що найнятий для такого монтажу, то така діяльність нерезидента під визначення постійного представництва нерезидента в Україні не підпадає.
Поради від редакції
У коментованій ІПК від 16.04.2025 №2080/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК (див. «ДК» №17/2025) наведений висновок податківців означає: якщо компанія-нерезидент і далі планує надавати лише такі послуги і лише дистанційно, вона може закрити наявне в неї постійне представництво. Проте ситуація може змінитися у будь-який момент. Тому, чи закривати представництво, чи ні, кожен нерезидент вирішуватиме для себе самостійно.
Що ж до решти нерезидентів, то кожен із них, скориставшись цією ІПК і нормами пп. 14.1.193 ПКУ (в яких перелік місць провадження господарської діяльності досить широкий), може визначити, чи реєструвати йому постійне представництво, чи ні.