Уточнення ПЗ з ПДВ під час воєнного стану
Виявили завищення ПЗ, що виникли до війни, чи можна тепер подати уточнення на його зменшення? Ні, до скасування або припинення військового стану це заборонено. А от збільшити ПЗ з ПДВ уточнюючим розрахунком — цілком можна!
Уявімо собі дуже просту й поширену ситуацію: платник ПДВ виявив, що у довоєнний період показники ПЗ було завищено.
Здавалося б, усе, що потрібно зробити, — подати уточнюючу декларацію з ПДВ і забути про це!
Але не все так просто. Адже на час війни законотворці заморозили старі суми ПДВ, визначені платниками до сплати. Щоправда, заморозили лише в один бік — зменшувати не можна, а збільшувати — будь ласка.
Чому не можна зменшити суму довоєнного ПЗ з ПДВ?
Платник податку тимчасово, до припинення або скасування воєнного стану, не має права на подання уточнюючих розрахунків до податкових декларацій за звітні (податкові) періоди до лютого 2022 року з показниками на зменшення ПЗ та/або декларування суми бюджетного відшкодування ПДВ.
Підпункт 69.1 підрозділу 10 розділу XX ПКУ
Гаразд, відкладемо до закінчення війни. Але чи враховуватиметься у визначення строків давності період, в який платник права на подання уточнень не мав? А ось про це пп. 69.1 нічого не каже, тож доведеться рахувати за загальними правилами.
Строки давності для самостійного виправлення помилок
На сьогодні загальні правила такі.
Абзацами першим та другим п. 102.1 ПКУ визначено, що контролюючий орган, крім випадків, визначених п. 102.2 ст. 102 ПКУ, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов’язань платника податків у випадках, визначених ПКУ, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня — у разі проведення перевірки відповідно до ст. ст. 39 і 39 прим. 2, застосування вимог п. 141.4 ПКУ), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної п. 133.4 ст. 133 ПКУ, та/або граничного строку сплати грошових зобов’язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була подана пізніше, — за днем її фактичного подання.
Але на час карантину та воєнного стану закінчення строків давності було тимчасово призупинено. А потім знову відновлено.
Так, п. 52 прим. 2 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ на період з 18 березня 2020 року до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупинявся перебіг строків давності, передбачених ст. 102 ПКУ.
Далі дію цього п. 52 було зупинено на період дії воєнного, надзвичайного стану згідно із Законом України від 15.03.2022 №2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану».
Але відповідно до пп. 69.9 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ, тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Стосувалося це і закінчення строків давності за ст. 102 ПКУ.
Отже, на сьогодні ситуація щодо уточнення довоєнних декларацій така!
У разі самостійного виправлення помилок, допущених платником у раніше поданій звітності (у т. ч. уточнюючій), встановлений строк давності починається:
— з дня, наступного за днем граничного терміну подання звітної податкової декларації, показники якої уточнюються, — у разі своєчасного її подання у терміни, визначені ПКУ;
— з дня, наступного за днем фактичного подання звітної податкової декларації, показники якої уточнюються, — у разі її подання після граничного терміну, визначеного ПКУ.
При цьому строк давності для самостійного виправлення помилок, допущених платником у раніше поданій звітності, подовжується на період його зупинення з 18 березня 2020 року до 31 липня 2023 року (включно), адже з 01.08.2023 перебіг строку давності відновлено.
Візьмімо для прикладу декларацію за січень 2022 року. Припустімо, що вона була подана 20.02.2022. Тож, за загальними правилами, уточнюючий розрахунок до неї платник ПДВ міг би подати до 20.02.2025 (включно). Але за спеціальними правилами, додаємо ще період з 21.02.2022 до 31.07.2023 (526 днів). Тобто, якщо дотримуватися чинного законодавства, то уточнити цю декларацію можна до 31.07.2026 — час ще є.
Але ми кажемо про найсвіжішу декларацію. Якщо ж перед початком війни строки давності за нею вже були короткі, то, найімовірніше, зменшити ПЗ з ПДВ за поточними правилами в ній не вийде. Якщо, звісно, законотворці не внесуть нових змін до ПКУ.
Що можна зробити в такій ситуації?
Сміливі платники ПДВ можуть піти на хитрість. Як ми вже зазначили вище, збільшувати ПЗ з ПДВ у довоєнних деклараціях — не заборонено. А кожний уточнюючий розрахунок збільшує строки давності за ст. 102 ПКУ.
Тобто, щоб не втратити можливості у майбутньому зменшити ПЗ з ПДВ на істотну суму, можна тепер (якщо строк давності ще не закінчився) штучно збільшити його на неістотну. Або зробити якесь інше виправлення, яке не спричинить сплату податку. І в такий спосіб подовжити строки давності для майбутніх виправлень.
На підтвердження такої позиції наведемо Індивідуальну податкову консультацію ДПСУ від 06.03.2025 №1196/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК (див. «ДК» №11/2025).
У ній ситуація була трохи інша: завищення ПЗ з ПДВ під час воєнного стану відбулося помилково. Підприємство дізналося про заплановане проведення документальної планової перевірки, провело ревізію обліку ПДВ та самостійно збільшило ПЗ з ПДВ за період, що перевірятиметься (і застосувало самоштраф 3%). А відтак прийшли податківці і теж донарахували це ПЗ (і штраф). Тобто вийшло завищення суми ПЗ за довоєнний період плюс зайвий самоштраф.
Підприємство звернулося до ДПСУ за індивідуальною податковою консультацією щодо цього. Щоб зрозуміти, чия це була помилка і як вийти із цієї ситуації.
ДПСУ нагадала, що Порядок уточнення показників податкової звітності з ПДВ визначено розділом VI Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 №21.
Пунктами 2 — 4 розділу VI Порядку №21 передбачено, що у графі 4 уточнюючого розрахунку відображають відповідні показники декларації звітного періоду, що виправляється.
Якщо до декларації за цей звітний період раніше вносилися зміни, у графі 4 відображають відповідні показники графи 5 останнього уточнюючого розрахунку, який подавався до декларації звітного (податкового) періоду, що виправляється.
У графі 5 уточнюючого розрахунку показують відповідні показники з урахуванням виправлення. У графі 6 — суму помилки (абсолютне значення).
Пунктом 7 розділу VI Порядку №21 установлено, що платник податків, який самостійно виявляє факт заниження ПЗ минулих податкових періодів, зобов’язаний сплатити штраф та відобразити його у графі 6 рядка 18.1 уточнюючого розрахунку. При цьому виправлення суми штрафних санкцій в уточнюючому розрахунку не передбачено.
Отже, зняти самостійно завищену суму ПЗ з ПДВ можна буде. А от зняти самостійно застосовану суму самоштрафу — ні.
Щодо строків, протягом яких можна буде внести уточнення до декларації, податківці зауважили таке.
Платники податку тимчасово, до припинення або скасування воєнного стану, не мають права на подання уточнюючих розрахунків із показниками на зменшення ПЗ та/або декларування суми бюджетного відшкодування ПДВ до декларацій за звітні (податкові) періоди до лютого 2022 року (в тому числі за березень 2019 року, про який йшлося у зверненні).
З огляду на чинні положення ПКУ зменшити суму нарахованих по декларації ПЗ з ПДВ за звітний (податковий) період до лютого 2022 року, подавши уточнюючий розрахунок, платник податку може лише в терміни, визначені статтею 102 розділу ІІ ПКУ, та після скасування чи припинення воєнного стану.
Висновки:
— спеціальних строків давності на зменшення задекларованого ПЗ з ПДВ за довоєнні періоди немає;
— але збільшити ці строки можна, подавши уточнюючий розрахунок на збільшення ПЗ з ПДВ.