• Посилання скопійовано

Як сформувати ціну на продукцію, якщо вона доставляється та встановлюється на території покупця?

ТОВ є виробником металевих дверей і хоче взяти участь у тендері. Документацією передбачено, що закупівля згідно з накладною, без актів надання послуг на монтаж та демонтаж, до ціни товару включено демонтаж та монтаж металевих дверей. Чи можливо включити до вартості товару демонтаж та монтаж металевих дверей, надати замовникові лише накладну без акта надання послуги і зареєструвати податкову накладну лише на двері металеві?

Собівартість реалізованої продукції — у наведеному в запитанні випадку це металеві двері — визначають за правилами НП(С)БО 16.

Зокрема, згідно з п. 11 НП(С)БО 16 до виробничої собівартості продукції включаються:

— прямі матеріальні витрати;

— прямі витрати на оплату праці;

— інші прямі витрати;

— змінні загальновиробничі та постійні розподілені загальновиробничі витрати.

Далі ці витрати деталізовано у п. 12 — 15 НП(С)БО 16. З цих пунктів бачимо, що це витрати виключно на виготовлення металевих дверей як готової продукції, яка передається з виробництва на склад. Іншими словами, запис у бухобліку Д-т 26 К-т 23 виконують у той момент, коли виробництво певних одиниць готової продукції завершено і їх передано з цеху на склад.

Специфіка такої продукції, як металеві двері, полягає в тому, що вони потребують монтажу в тому місці, де вони використовуватимуться, і, можливо, демонтажу попередніх дверей. Монтаж та демонтаж можуть виконуватися коштом продавця або покупець це робить самостійно, і це питання регулюється виключно договором між продавцем та покупцем. Також виключно сторони договору вирішують, чи надаватиметься монтаж/демонтаж дверей окремою послугою, чи ні. У нашому випадку сторони вирішили, що монтаж/демонтаж не надається окремою послугою, а також договором передбачено, що це здійснюється коштом продавця.

Продавець має право продавати свою продукцію різним покупцям на різних умовах, а також може на власний розсуд надавати покупцям окремі послуги з монтажу дверей або включати вартість монтажу до ціни продукції.

Для продавця монтаж готової продукції на території покупця та надання супутніх послуг (демонтаж тощо) — це витрати на збут — див. п. 19 НП(С)БО 16: витрати на транспортування готової продукції, транспортно-експедиційні та інші послуги, пов’язані з транспортуванням продукції відповідно до умов договору поставки, а також витрати на монтаж і демонтаж можна віднести до інших витрат, пов’язаних зі збутом продукції.

Таким чином, витрати продавця на виробництво і монтаж дверей складаються з двох частин:

1) власне собівартість дверей, яка включає всі витрати на їх виробництво і транспортування на склад готової продукції продавця;

2) витрати на транспортування дверей до місця монтажу на території покупця та на сам монтаж — це вже не собівартість продукції, а операційні витрати звітного періоду — витрати на збут.

Метою підприємства, утвореного у формі ТОВ, є отримання прибутку від його діяльності. Це означає, що ціна продажу готової продукції має перевищувати витрати на її виробництво та операційні витрати звітного періоду. Іншими словами, коефіцієнт рентабельності операційного прибутку має бути додатний:

К = Операційний фінрезультат : Чиста виручка.

Операційний фінрезультат відображають у рядку 2190 або 2195 Звіту про фінансові результати (форма №2, додаток 1 до НП(С)БО 1).

Для досягнення цієї мети ТОВ має право самостійно формувати ціну на кожну одиницю готової продукції з урахуванням особливостей її реалізації з таким розрахунком, щоб ця ціна перевищувала її собівартість та покривала операційні витрати звітного періоду. Наприклад, двері за умови їх продажу зі складу продавця можуть продаватися дешевше, ніж такі самі двері, але вже встановлені на території покупця, тому що на монтаж потрібні додаткові витрати.

Висновки

1. Продавець несе витрати на виробництво дверей, які формують їх собівартість у момент передачі на склад готової продукції.

2. Витрати на монтаж дверей на території покупця та на супутні послуги належать до операційних витрат звітного періоду — витрат на збут.

3. Сторони договору виключно на власний розсуд обирають умови постачання продукції. У наведеному випадку продавець бере на себе обов’язок доставити двері до території покупця і встановити їх, при цьому монтаж дверей не виділяється як окрема послуга.

4. З огляду на попередній висновок продавець має право сформувати ціну на продукцію з урахуванням витрат на її монтаж, щоб досягти мети своєї діяльності — отримання прибутку.

5. Якщо монтаж дверей як окрема послуга не надається, то відбувається лише продаж продукції на умовах її постачання та монтажу на території покупця.

6. Продавець складає накладну та податкову накладну тільки на продукцію без виокремлення послуг монтажу за ціною, що включає вартість самих дверей та їх монтажу на території покупця.

Автор: Єгорова Юлія

До змісту номеру