• Посилання скопійовано

Коментар до постанови КМУ від 29.11.2022 р. №1327

Зміни до Порядку подання фінзвітності

Постановою №1327 (див. «ДК» №50/2022) внесено зміни до Порядку №419. Подивимося, що змінилося.

Підприємства на ЄП групи 3 не подають скороченої річної фінзвітності

В абз. 16 п. 2 Порядку №419 зазначалося, що підприємства, які ведуть спрощений бухгалтерський облік доходів та витрат відповідно до податкового законодавства, подають відповідним органам скорочену за показниками річну фінзвітність у складі балансу і звіту про фінрезультати.

До таких підприємств належать юрособи — платники ЄП групи 3 (див. п. 44.2 ПКУ).

Постановою №1327 цю норму вилучено. По суті, абз. 16 п. 2 Порядку №419 приведено у відповідність до норми ч. 3 ст. 11 Закону про бухоблік. У Законі про «єдинників» — жодного слова.

Отже, після внесення змін подавати скорочену за показниками річну фінзвітність у складі балансу і звіту про фінрезультати повинні:

1) підприємства, які відповідно до Закону про бухоблік належать до мікропідприємств;

2) непідприємницькі товариства (крім тих, що зобов’язані складати фінансову звітність за міжнародними стандартами фінансової звітності).

Але якщо підприємство на ЄП групи 3 належатиме до мікропідприємств чи непідприємницьких товариств, воно подаватиме скорочену річну фінзвітність. Згідно з пп. 2 п. 2 розд. І НП(С)БО 25 такі особи подають фінзвітність мікропідприємств (форми №1-мс і №2-мс).

У ч. 3 ст. 11 Закону про бухоблік зазначено, що для малих підприємств також встановлюється скорочена фінзвітність у складі балансу та звіту про фінансові результати.

Водночас в абз. 15 п. 2 Порядку №419 уточнено, що підприємства, які складають фінзвітність та консолідовану фінзвітність за НП(С)БО, складають проміжну фінзвітність, яка охоплює відповідний період (I квартал, перше півріччя, дев’ять місяців), наростаючим підсумком з початку звітного року у складі балансу та звіту про фінрезультати.

Тобто це стосується і малих підприємств. На відміну від мікропідприємств і непідприємницьких товариств, які не складають і не подають проміжної фінзвітності, малі підприємства проміжну фінзвітність подають — скорочену за показниками у складі балансу та звіту про фінрезультати. Але і річну фінзвітність малі підприємства також подають скорочену.

Тож, якщо підприємство на ЄП групи 3 належить до малих підприємств, воно подаватиме скорочену фінзвітність — як проміжну, так і річну. Згідно з пп. 1 п. 2 розд. І НП(С)БО 25 малі підприємства подають фінзвітність малого підприємства (форми №1-м і №2-м).

Якщо підприємство на ЄП групи 3 належатиме до середніх чи великих підприємств, воно подаватиме фінзвітність у порядку, прийнятому для таких підприємств. Тобто з метою подання фінзвітності береться до уваги розмір підприємства чи його непідприємницький статус, а не факт перебування на ЄП групи 3.

Крім того, підприємства на ЄП групи 3 вилучені з абзацу першого п. 5 Порядку №419, який установлює строк подання фінзвітності за рік — до 28 лютого року, наступного за звітним. Таким чином, вони звітують у строки, передбачені для підприємств відповідного розміру.

Очевидно, зазначені зміни спричинені тим, що певна кількість підприємств, у тому числі середніх і великих, у поточному році перейшли на ЄП групи 3 (2%). Якби згаданих змін до Порядку №419 не було, великі та середні підприємства також мали би подавати річну фінансову звітність за скороченою формою. Тож через зміни це тепер неможливо.

Хто подає фінзвітність за міжнародними стандартами

Законом №2435 були внесені, серед іншого, зміни до ч. 2 ст. 12-1 Закону про бухоблік, які набрали чинності з 10.08.2022 р.

Згідно зі змінами складати фінансову звітність та консолідовану фінансову звітність за міжнародними стандартами повинні в тому числі:

— материнські підприємства груп, у складі яких є підприємства, що становлять суспільний інтерес;

— материнські підприємства великої групи, які не належать до категорії великих підприємств.

Порядок №419 приведено у відповідність до цих змін. В абзаці третьому п. 2 Порядку зазначені підприємства також додано до складу підприємств, які складають звітність за міжнародними стандартами.

З якої дати зміни набрали чинності

Згідно з ч. 1 ст. 52 Закону про КМУ постанови КМУ, крім постанов, що містять інформацію з обмеженим доступом, набирають чинності з дня їх офіційного опублікування, якщо інше не передбачено самими постановами, але не раніше дня їх опублікування.

У Постанові №1327 не зазначено, коли вона набирає чинності. Отже, вона набрала чинності з дня її офіційного опублікування, яке відбулося в газеті «Урядовий кур’єр» 02.12.2022 р.

Таксономія фінансової звітності за міжнародними стандартами

Така таксономія видається Радою міжнародних стандартів бухгалтерського обліку (див. зміни в абз. 7 п. 2 Порядку №419).

У цій частині Порядок №419 також приведено у відповідність до змін, унесених Законом №2435 до ст. 1 Закону про бухоблік.

Рада — це міжнародний орган, який розробляє міжнародні стандарти. До внесення змін таксономію затверджував Мінфін.

Таксономія фінансової звітності — склад статей і показників фінансової звітності та її елементів, які підлягають розкриттю.

Особливості подання уточненої фін звітності

Відповідно до ч. 6 ст. 14 Закону про бухоблік підприємства можуть подавати уточнену фінансову звітність та уточнену консолідовану фінансову звітність на заміну раніше поданої фінансової звітності та консолідованої фінансової звітності за результатами проведення аудиторської перевірки, з метою виправлення самостійно виявлених помилок або з інших причин.

Тобто в Законі наведено три різні причини, з яких подають уточнену фінзвітність:

1) проведено аудиторську перевірку;

2) потрібно виправити самостійно виявлені помилки;

3) інші причини.

А от в абз. 19 п. 2 Порядку №419 причини подання уточненої фінзвітності формулювалися інакше: «За результатами проведення аудиторської перевірки з метою виправлення самостійно виявлених помилок або з інших причин».

За буквального розуміння Порядку №419, щоб подати уточнену фінзвітність задля виправлення самостійно виявлених помилок чи з інших причин, потрібно було провести аудиторську перевірку. Хоча таке розуміння суперечило Закону про бухоблік.

Цю недоречність у Порядку №419 виправили і привели у відповідність до ч. 6 ст. 14 Закону про бухоблік.

Інші зміни

Інші зміни мають уточнювальний характер:

— в абз. 18 п. 2 Порядку №419 — слова «складення яких» замінили на слова «якщо складення та подання таких звітів»;

— в абз. 1 п. 11 Порядку №419 — слова «що мають дочірні підприємства, крім фінансових звітів про власні господарські операції, подають консолідовану фінансову звітність» замінили на слова «які контролюють інші підприємства (материнські підприємства), крім фінансових звітів про власні господарські операції, подають консолідовану фінансову звітність групи».

Нормативна база

  • Закон про бухоблік — Закон України від 16.07.1999 р. №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
  • Закон про КМУ — Закон України від 27.02.2014 р. №794-VII «Про Кабінет Міністрів України».
  • Закон №2435 — Закон України від 19.07.2022 р. №2435-IX «Про внесення змін до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
  • Постанова №1327 — Постанова КМУ від 29.11.2022 р. №1327 «Про внесення змін до Порядку подання фінансової звітності».
  • Порядок №419 — Порядок подання фінансової звітності, затверджений постановою КМУ від 28.02.2000 р. №419.

Автор: Олександр Золотухін

До змісту номеру