• Посилання скопійовано

Що нового

Загострено штрафи за незаконну торгівлю пальним

!  Торговцям пальним

У зв’язку з офіційним опублікуванням у газеті «Голос України» 28.10.2022 р. наступного дня набрав чинності Закон «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення адміністративної відповідальності за незаконну торгівлю пальним».

Закон доповнив КУпАП новою статтею 161-1 «Порушення порядку торгівлі пальним», за якою оптова або роздрібна торгівля пальним без державної реєстрації суб’єктом господарювання або без одержання документа дозвільного характеру, якщо його одержання передбачено законом (крім випадків застосування принципу мовчазної згоди), — тягне за собою накладення штрафу від 1000 до 2000 н. м. д. г. з конфіскацією пального, ТЗ, ємностей та обладнання, що використовувалися для реалізації такого пального, грошей, одержаних унаслідок вчинення цього адміністративного правопорушення.

Текст Закону див. «ДК» №45/2022.

Закон України від 06.10.2022 р. №2657-IX чинний з 29.10.2022 р.


До е-резидентства іноземців залишилось пів року

!  Іноземним підприємцям

У газеті «Голос України» 28.10.2022 р. було офіційно опубліковано Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо особливостей оподаткування підприємницької діяльності електронних резидентів».

Закон визначає поняття «електронний резидент (е‑резидент)» — це іноземець, який досяг 18-річного віку, не є податковим резидентом України, отримав відповідні кваліфіковані електронні довірчі послуги та інформація про якого внесена до інформаційної системи «Е-резидент».

Іноземець має право набути статусу е-резидента після подання ним через ІС «Е-резидент» заяви про набуття статусу е-резидента, його ідентифікації та надання кваліфікованих електронних довірчих послуг.

Перелік держав, громадяни або резиденти яких можуть набути статус е-резидента, встановлюється Мінцифри за погодженням із Держфінмоніторингом у порядку, визначеному КМУ.

Порядок набуття та скасування статусу е-резидента, ідентифікації осіб, які мають намір набути статус е‑резидента, та надання їм доступу до кваліфікованих електронних довірчих послуг визначає КМУ.

Взяття на облік е-резидента здійснюється контролюючим органом на підставі відомостей, отриманих від ІС «Е-резидент».

Докладніше див. у наступному номері «ДК».

Закон України від 06.10.2022 р. №2654-IX набирає чинності з 01.04.2023 р.


Замість пожежних дозволів — страхування цивільної відповідальності

!  СГ

У зв’язку з офіційним опублікуванням у газеті «Голос України» 28.10.2022 р. наступного дня набрав чинності Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перших кроків дерегуляції бізнесу шляхом страхування цивільної відповідальності».

Зокрема, Законом визначено, що у разі наявності у суб’єкта господарювання із середнім та/або незначним ступенями ризику (крім підприємств, установ, організацій державної та комунальної форм власності, а також суб’єктів господарювання, у користуванні яких є об’єкти підвищеної небезпеки, включаючи пожежовибухонебезпечні об’єкти та об’єкти, господарська діяльність на яких може призвести до аварій екологічного чи санітарно-епідеміологічного характеру) чинного договору страхування відповідальності за шкоду, яка може бути заподіяна третім особам унаслідок надзвичайних ситуацій, небезпечних подій, у тому числі пожеж та аварій на території та/або об’єктах нерухомості, планова перевірка такого суб’єкта не здійснюється протягом дії такого договору, але не більше: шести років поспіль — щодо суб’єктів господарювання із середнім ступенем ризику; десяти років поспіль — щодо СГ із незначним ступенем ризику.

Договір страхування відповідальності повинен передбачати страхування від таких ризиків: пожежа, вибух (у тому числі вибух побутового газу); виробнича аварія; витік води з системи пожежогасіння; руйнування будинків, споруд і конструкцій; ураження електричним струмом. Договір страхування відповідальності може передбачати також страхування від інших ризиків.

Розмір страхової суми за договором страхування відповідальності встановлюється в такому договорі за домовленістю сторін з урахуванням результатів аудиту пожежної та техногенної безпеки і не може становити для СГ:

із середнім ступенем ризику — менше 3 тисяч МЗП у місячному розмірі, встановленому законом на 1 січня року укладення договору страхування відповідальності;

із незначним ступенем ризику — менше 2 тисяч МЗП.

Закон України від 06.10.2022 р. №2655-IX чинний з 29.10.2022 р.


Штрафи за порушення порядку встановлення та використання «номерів» збільшено

!  Власникам ТЗ

У зв’язку з офіційним опублікуванням у газеті «Голос України» 28.10.2022 р. наступного дня набрав чинності Закон «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Закону України «Про дорожній рух» щодо посилення адміністративної відповідальності за порушення порядку встановлення та використання номерних знаків транспортних засобів».

Зокрема, КУпАП доповнено новою статтею 121-3 «Порушення вимог законодавства щодо використання номерних знаків транспортних засобів», за якою керування або експлуатація ТЗ без номерного знака, з номерним знаком, що не належить цьому ТЗ або не відповідає встановленим зразкам або вимогам, з номерним знаком, закріпленим у не встановленому для цього місці, перевернутим чи неосвітленим, закритим іншими предметами (в тому числі прозорими), з нанесенням покриття або застосуванням матеріалів, що перешкоджають чи ускладнюють його ідентифікацію, забрудненим номерним знаком, якщо така забрудненість не дає можливості чітко визначити символи або буквено-числову комбінацію номерного знака з відстані двадцяти метрів, а так само вчинення інших дій, спрямованих на умисне приховування номерного знака, — тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 70 н. м. д. г. (1190 грн).

Подібний склад правопорушення вилучено зі статті 121, яка тепер називається «Порушення правил керування або експлуатації транспортного засобу, правил користування ременями безпеки або мотошоломами» (санкція за нею — 50 н. м. д. г., 850 грн).

Згідно з ч. 2 ст. 121-3 КУпАП керування або експлуатація ТЗ із незаконно встановленими номерними знаками ЗСУ, НГУ, Нацполіції, Держприкордонслужби, ДСНС, Держспецтранспорту, Держспецзв’язку або дипломатичних представництв, консульств та інших міжнародних організацій, які користуються повним та частковим імунітетом, — тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 150 н. м. д. г. (2550 грн). Повторне протягом року вчинення такого порушення, за яке особу вже було піддано адмінстягненню, — тягне за собою накладення штрафу в розмірі 300 н. м. д. г. (5100 грн) з позбавленням права керування ТЗ на строк від 3 до 6 місяців.

Зміни до Закону «Про дорожній рух» набирають чинності з 28.04.2023 р.

Текст Закону див. «ДК» №45/2022.

Закон України від 06.10.2022 р. №2658-IX чинний з 29.10.2022 р.


Оновлено Порядок розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту

!  Автобусним перевізникам

З метою приведення у відповідність до законодавства Міністерство інфраструктури внесло зміни до Порядку розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту, затвердженого наказом Мінтрансзв’язку від 07.05.2010 р. №278.

Зокрема, уточнено, що паспорт маршруту регулярних спеціальних перевезень (у частині схеми автобусного маршруту та характеристики маршруту) погоджується уповноваженим підрозділом Нацполіції (а не ДАІ).

Уповноважений підрозділ Нацполіції розглядає протягом 30 днів та в цей самий строк погоджує паспорти маршрутів (у частині схеми автобусного маршруту та характеристики маршруту) за умови дотримання вимог безпеки перевезень або надає обґрунтовану письмову відповідь із зазначенням причин відмови в погодженні.

Також уточнено підстави для відмови в погодженні паспорта маршруту — це фактори, які не забезпечують належного рівня безпеки перевезень, а саме:

невідповідність стану проїжджої частини вимогам безпеки перевезень;

невідповідність залізничного переїзду вимогам п. 2.23 гл. 2 Інструкції з улаштування та експлуатації залізничних переїздів (у разі розроблення паспорта нового автобусного маршруту, проходження якого передбачається через залізничний переїзд, на якому не відкрито автобусний рух);

невідповідність швидкісних режимів руху, закладених у розкладі руху, вимогам, установленим ПДР.

Хоча наказ ще не набрав чинності, до нього внесено технічні та пунктуаційні правки наказом Мінінфраструктури від 17.10.2022 р. №794.

Наказ Мінінфраструктури від 14.09.2022 р. №700
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 02.11.2022 р. офіційно не опублікований


Промпаркам безповоротно нададуть кошти

!  Промпаркам

Кабмін затвердив Порядок надання коштів на безповоротній основі для облаштування індустріальних (промислових) парків та/або забезпечення будівництва об’єктів суміжної інфраструктури, необхідних для створення та функціонування індустріальних (промислових) парків.

Цей Порядок визначає механізм надання коштів на безповоротній основі з державного, місцевого бюджетів та інших джерел, не заборонених законом, ініціаторам створення індустріальних (промислових) парків — суб’єктам господарювання та/або керуючим компаніям на реалізацію заходів з облаштування індустріальних парків та/або забезпечення будівництва об’єктів суміжної інфраструктури (автомобільних шляхів, ліній зв’язку, засобів тепло-, газо-, водо- та електропостачання, інженерних комунікацій тощо), необхідних для створення та функціонування індустріальних (промислових) парків, включених до Реєстру індустріальних (промислових) парків.

Загальна сума коштів, що надається будь-якому заявнику одного індустріального (промислового) парку за рахунок коштів держбюджету, не може перевищувати 60 млн грн і 80% їх кошторисної вартості.

Кошти одному заявнику за рахунок коштів держбюджету надаються лише один раз.

Не допускається надання заявникам коштів на реалізацію заходів із забезпечення будівництва об’єктів суміжної інфраструктури (засобів тепло-, газо-, водо- та електропостачання) у разі отримання ними в установленому законодавством порядку компенсації витрат ініціаторам створення індустріальних (промислових) парків — суб’єктам господарювання, керуючим компаніям та учасникам індустріальних (промислових) парків на підключення та приєднання до інженерно-транспортних мереж.

Кошти надаються заявникам, які на дату подання заяви не мають відкритих проваджень у справі про банкрутство (неплатоспроможність) та/або які не перебувають на стадії ліквідації.

Постанова Кабінету Міністрів України від 28.10.2022 р. №1207 чинна з  01.11.2022 р.


Припинено дію ще одного договору з РФ

!  Суб’єктам ЗЕД

Кабмін, посилаючись на «докорінну зміну обставин», припинив дію Договору між Кабінетом Міністрів України та Урядом Російської Федерації про співробітництво в галузі розвитку конкуренції, вчиненого 13 липня 2000 року в м. Києві.

Договір передбачав співробітництво урядів України та РФ у галузі розвитку та сприяння конкуренції, спрямоване на:

забезпечення умов для ефективного функціонування товарних ринків України та (або) РФ;

створення механізму взаємодії, спрямованого на недопущення та припинення дій, які чинять негативний вплив на конкуренцію на товарних ринках України та (або) РФ;

вирішення питань гармонізації законодавств України та (або) РФ у галузі конкуренції;

спільний розгляд дій, які чинять негативний вплив на конкуренцію на товарних ринках України та (або) РФ.

Постанова Кабінету Міністрів України від 28.10.2022 р. №1209 чинна з  02.11.2022 р.


Нові зміни в Інструкції з організації примусового виконання рішень

!  Боржникам, виконавцям

Міністерство юстиції внесло зміни до Інструкції з організації примусового виконання рішень, затвердженої наказом Мін’юсту від 02.04.2012 р. №512/5, та Положення про автоматизовану систему виконавчого провадження, затвердженого наказом Мін’юсту від 05.08.2016 р. №2432/5.

Відповідно до змін, зокрема:

у заяві про примусове виконання рішення зазначаються відомості про унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі стягувача-фізособи (за наявності);

у заяві про примусове виконання виконавчого документа, виданого у формі електронного документа, зазначаються відомості про унікальний номер запису в ЄДДР боржника-фізособи (за наявності);

під час реєстрації виконавчого документа до автоматизованої системи виконавчого провадження вносяться відомості про унікальний номер запису в ЄДДР стягувача-фізособи, боржника-фізособи (за наявності).

Крім того, внесено непотрібну (запізнілу) технічну правку до наказу Мін’юсту від 02.09.2022 р. №3717/5.

Наказ Мін’юсту від 20.10.2022 р. №4661/5
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 02.11.2022 р. офіційно не опублікований


Визначено порядок функціонування електронного кабінету надрокористувача

!  Надрокористувачам

Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України затвердило Порядок функціонування електронного кабінету надрокористувача.

Функціонування такого е-кабінету передбачено п. 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою КМУ від 30.05.2011 р. №615, у редакції постанови КМУ від 26.07.2022 р. №836. Цим же Порядком передбачено й перелік документів, що подаються заявником через електронний кабінет з метою отримання, продовження строку дії спеціальних дозволів на користування надрами, їх переоформлення, внесення до них змін без проведення аукціону.

Метою створення та ведення електронного кабінету надрокористувача є забезпечення подання заявниками документів в електронній формі для отримання, продовження строку дії спеціальних дозволів на користування надрами, їх переоформлення, внесення до них змін, а також електронної взаємодії між фізичними, юридичними особами, ФОПами, органами державної влади, органами місцевого самоврядування під час опрацювання таких документів.

Наказ Міндовкілля від 05.09.2022 р. №342
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 02.11.2022 р. офіційно не опублікований


Нові форми акта перевірки та припису у сфері залізничного транспорту

!  Залізничникам

Міністерство інфраструктури України затвердило:

Уніфіковану форму акта, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб’єктом господарювання вимог законодавства, норм і стандартів у сфері залізничного транспорту;

Форму припису щодо усунення порушень, виявлених під час проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб’єктом господарювання вимог законодавства, норм і стандартів у сфері залізничного транспорту.

Хоча наказ ще не набрав чинності, до нього внесено технічні правки наказом Мінінфраструктури від 13.10.2022 р. №779.

Наказ Мінінфраструктури від 12.08.2022 р. №599
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 02.11.2022 р. офіційно не опублікований


Визначено новий перелік захворювань, за яких не можна керувати ТЗ

!  Водіям і кандидатам у водії

Міністерство охорони здоров’я затвердило Перелік медичних протипоказань (захворювань і вад), за наявності яких особа не може бути допущена до керування відповідними транспортними засобами.

Метою затвердження Переліку є запровадження європейських вимог до фізичної та розумової придатності до керування транспортними засобами відповідно до Директиви Європейського Парламенту і Ради 2006/126/ЄС від 20.12.2006 р.

Водночас втрачає чинність наказ МОЗ від 24.12.1999 р. №299 «Про затвердження Переліку захворювань і вад, при яких особа не може бути допущена до керування відповідними транспортними засобами».

Наказ МОЗ від 07.10.2022 р. №1817
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 02.11.2022 р. офіційно не опублікований

Автор: Анастасія Поритко

До змісту номеру