• Посилання скопійовано

Порядок та умови часткової компенсації відсоткової ставки за експортними кредитами

Затверджені постановою КМУ від 23.08.2022 р. №943 Набирають чинності 07.01.2023 р.

Суттєво. Із введенням в дію Закону від 24.03.2022 р. №2154-IX наберуть чинності Порядок та умови часткової компенсації відсоткової ставки за експортними кредитами.

!  Експортерам

1. Ці Порядок та умови визначають механізм використання коштів, передбачених Мінекономіки у державному бюджеті за програмою «Фінансова підтримка експортерів», які спрямовуються на часткову компенсацію відсоткової ставки за кредитами, наданими за зовнішньоекономічними договорами (контрактами), укладеними із суб’єктами господарювання — українськими експортерами (далі — експортні кредити).

2. Головним розпорядником бюджетних коштів і відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінекономіки.

3. Для отримання часткової компенсації відсоткової ставки за експортним кредитом (далі — компенсація) суб’єкт господарювання — український експортер (далі — позичальник) повинен відповідати таким критеріям:

  • позичальником є фізична особа підприємець — резидент або юридична особа — резидент, учасниками (засновниками) якого є фізичні або юридичні особи — резиденти, у тому числі громадські об’єднання осіб з інвалідністю, кінцеві бенефіціарні власники (контролери) яких є фізичними особами — резидентами;
  • позичальник зареєстрований на території України (крім тимчасово окупованих територій);
  • щодо позичальника не відкрито провадження у справі про банкрутство, він не перебуває у процесі ліквідації. Відповідність позичальника зазначеним вимогам перевіряється з урахуванням інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань;
  • позичальник не має на 1 число місяця, в якому буде прийматися рішення щодо надання компенсації, прострочену більш як шість місяців заборгованість із сплати податків, зборів та інших платежів до бюджету, контроль за справленням яких покладено на органи ДПС;
  • для новоствореного бізнесу (стартап) позичальник повинен мати бізнес-план щодо реалізації проєкту (виконання зовнішньоекономічного договору (контракту), на запровадження якого залучається експортний кредит;
  • позичальник не віднесений до юридичних або фізичних осіб, до яких застосовуються спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції), відповідними рішеннями Ради національної безпеки і оборони України, введеними в дію Указом Президента України щодо застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) відповідно до Закону України «Про санкції».

4. Компенсація позичальникам надається через уповноважені банки, що підписали з Мінекономіки та приватним акціонерним товариством «Експортно-кредитне агентство» (далі — ЕКА) Меморандум про загальні засади співробітництва (далі — уповноважені банки).

Меморандум підписується з уповноваженими банками, відібраними відповідно до Порядку відбору банків, через які здійснюється виплата пенсій, грошової допомоги, виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням та заробітної плати працівникам бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2001 р. №1231 (Офіційний вісник України, 2001 р., №39, ст. 1762; 2020 р., №6, ст. 278, №93, ст. 3004).

5. Компенсація надається позичальникам виключно за умови страхування експортних кредитів ЕКА.

6. Компенсація надається позичальникам за нараховані і сплачені у поточному році відсотки за користування експортними кредитами (поновлювальними та непоновлювальними, крім овердрафтів (контокорентних кредитів) у розмірі 1 (однієї) облікової ставки Національного банку, що діє на дату нарахування відсотків, але не вище розмірів, передбачених кредитними договорами, зменшених на 5 відсоткових пунктів.

Компенсації підлягають відсоткові ставки за:

  • короткостроковими договорами (кредитами), залученими для поповнення обігових коштів;
  • середньостроковими договорами (кредитами), залученими для поповнення обігових коштів, придбання основних засобів виробництва, здійснення витрат, пов’язаних з виконанням умов зовнішньоекономічного договору (контракту), зокрема на стадії виробництва товарів (робіт, послуг);
  • довгостроковими договорами (кредитами), залученими для придбання основних засобів виробництва, обладнання для виробництва та переробки продукції товарів, послуг, будівництва та реконструкції виробничих об’єктів, пов’язаних з виконанням умов зовнішньоекономічного договору (контракту), зокрема на стадії виробництва товарів (робіт, послуг).

Експортні кредити повинні відповідати таким вимогам:

  • строк кредиту — від 2 до 12 років після постачання товарів (робіт, послуг);
  • сума кредиту — не більше 85 відсотків суми зовнішньоекономічного договору (контракту), на виконання якого надається експортний кредит.

Компенсація надається позичальниками з урахуванням надання компенсації пов’язаним з ним особам. При цьому сума компенсації, що надається позичальнику та пов’язаним з ним особам протягом бюджетного періоду за короткостроковими, середньостроковими та довгостроковими кредитами, не може перевищувати 5 млн гривень.

Контроль за дотриманням граничного обсягу компенсації, визначеного абзацом дев’ятим цього пункту, здійснює Мінекономіки.

7. Компенсація не надається позичальникам за укладеними кредитними договорами, відсотки за користування якими здешевлюються за рахунок бюджетних коштів, передбачених для інших державних та регіональних програм.

У разі встановлення органами, уповноваженими здійснювати контроль за використанням бюджетних коштів, факту незаконного отримання компенсації позичальником надання компенсації припиняється з моменту встановлення такого факту та протягом поточного та трьох наступних бюджетних періодів, а кошти у сумі, що незаконно отримані, повертаються уповноваженому банку не пізніше 30 днів з дня встановлення такого факту. Уповноважений банк протягом п’яти робочих днів повертає зазначені кошти на рахунок Мінекономіки, відкритий в Казначействі, для подальшого їх перерахування до державного бюджету в установленому порядку.

8. Координатором реалізації надання компенсації є ЕКА. З цією метою ЕКА:

  • узагальнює практику надання компенсації, розробляє пропозиції щодо її вдосконалення;
  • взаємодіє з уповноваженими банками та позичальниками у сприянні наданню експортних кредитів та отриманні компенсації;
  • разом із уповноваженими банками бере участь у перевірці відповідності позичальника та поданих ним документів вимогам цих Порядку та умов;
  • забезпечує страхування отриманих експортних кредитів та здійснює роз’яснення з питань дотримання норм міжнародного права;
  • проводить моніторинг та оцінку ефективності надання компенсації та готує відповідні висновки, які надсилає уповноваженим банкам та Мінекономіки.

9. Для отримання компенсації позичальники подають щороку до 1 листопада уповноваженим банкам заявку за встановленою Мінекономіки формою та згоду про надання уповноваженим банком Мінекономіки інформації, яка становить банківську таємницю або містить персональні дані, за формою, визначеною уповноваженим банком.

Уповноважені банки розглядають подані позичальниками заявки та у разі відповідності позичальників вимогам пунктів 3, 5 — 7 цього Порядку та умов включають таких позичальників до реєстру на одержання компенсації (далі — реєстр).

10. Компенсація надається щомісяця виходячи із суми фактично сплачених позичальниками уповноваженому банку відсотків за користування експортним кредитом за відповідний період.

11. Уповноважені банки на підставі сум фактично сплачених позичальниками уповноваженому банку відсотків за користування експортним кредитом за відповідний період формують реєстр (наростаючим підсумком) і подають його щомісяця до 10 числа наступного періоду (у листопаді до 15 числа) в електронній та паперовій формі до Мінекономіки. Форму реєстру затверджує Мінекономіки.

12. Мінекономіки на підставі поданих уповноваженими банками реєстрів формує щомісяця до 15 числа (у листопаді до 20 числа) перелік позичальників на отримання компенсації та надсилає його ДПС з метою проведення перевірки відповідності позичальників вимогам абзацу п’ятого пункту 3 цих Порядку та умов.

ДПС протягом п’яти календарних днів надає Мінекономіки відповідну інформацію. У разі коли за інформацією ДПС позичальники не відповідають вимогам абзацу п’ятого пункту 3 цих Порядку та умов, Мінекономіки виключає таких позичальників з переліку позичальників на отримання компенсації.

Сформований перелік позичальників на отримання компенсації із зазначенням уповноважених банків Мінекономіки до 20 числа (у листопаді до 25 числа) розміщує на своєму офіційному вебсайті.

Мінекономіки щомісяця до 25 числа (у листопаді до 30 числа) приймає рішення щодо розподілу бюджетних коштів між уповноваженими банками в межах бюджетних асигнувань пропорційно визначеній потребі в компенсації та формує і затверджує зведений реєстр на отримання компенсації (з урахуванням абзацу десятого пункту 6 цих Порядку та умов).

13. Мінекономіки перераховує бюджетні кошти з рахунку, відкритого в Казначействі, уповноваженим банкам на підставі:

  • підписаного Мінекономіки та ЕКА з уповноваженим банком Меморандуму про загальні засади співробітництва;
  • прийнятого рішення щодо розподілу коштів між уповноваженими банками;
  • зведеного реєстру на отримання компенсації.

14. Уповноважені банки протягом трьох банківських днів з дати отримання бюджетних коштів від Мінекономіки здійснюють їх розподіл між позичальниками в межах отриманих бюджетних коштів пропорційно визначеним у реєстрі сумам, перераховують їх на поточні рахунки позичальників та протягом п’яти робочих днів повідомляють про це Мінекономіки.

У разі недостатності бюджетних коштів для надання компенсації за звітний місяць у повному обсязі визначається залишок доплати, який виплачується у наступному за звітним місяці (місяцях).

15. У разі порушення позичальником цих Порядку та умов або встановлення уповноваженим банком та/або ЕКА фактів подання позичальником недостовірної інформації, що призвело до неправомірного надання позичальнику компенсації, та/або ненадання позичальником інформації, яка є необхідною для отримання компенсації, позичальник зобов’язаний самостійно сплатити кошти за відсотками у повному обсязі, визначеному кредитним договором.

16. Надання позичальнику компенсації тимчасово припиняється у разі порушення позичальником більш як на 15 календарних днів зобов’язання за кредитним договором щодо своєчасної сплати відсотків. Надання компенсації відновлюється у разі погашення позичальником заборгованості за кредитним договором або здійснення уповноваженим банком та позичальником реструктуризації простроченої ним заборгованості за кредитним договором. За період тимчасового припинення надання компенсації компенсація відсотків позичальнику за такий період не здійснюється.

17. У разі застосування до уповноваженого банку належних заходів впливу з боку органів регулювання та нагляду та/або невиконання уповноваженим банком своїх зобов’язань за договором про співробітництво, укладеним між Мінекономіки, ЕКА та уповноваженим банком, Мінекономіки має право:

  • тимчасово припинити співробітництво з уповноваженим банком та виплату компенсації через такий уповноважений банк для нових кредитних договорів, укладених із позичальниками, до моменту усунення порушень;
  • вимагати негайного перерахування уповноваженим банком бюджетних коштів, що не були перераховані позичальнику, на рахунок Мінекономіки, відкритий в Казначействі.

18. Відображення у первинному та бухгалтерському обліку інформації про отримані (створені) оборотні і необоротні активи, а також відкриття рахунків, реєстрація і облік бюджетних зобов’язань в органах Казначейства та операції, пов’язані з використанням бюджетних коштів, здійснюються у порядку, встановленому законодавством.

19. Погашення бюджетної кредиторської заборгованості, зареєстрованої в органах Казначейства, та проведення операцій, пов’язаних з використанням бюджетних коштів, здійснюються в установленому законодавством порядку.

20. Мінекономіки у строки, визначені для подання зведеної річної бюджетної звітності, подає Мінфіну інформацію про стан виконання результативних показників з результатами аналізу, поясненнями, висновками щодо їх виконання.

21. Складення та подання фінансової і бюджетної звітності про використання бюджетних коштів, а також контроль за їх цільовим та ефективним використанням здійснюються в установленому законодавством порядку.

До змісту номеру