• Посилання скопійовано

Як розрахувати 20% суми доходів неприбуткової організації?

У новоствореній неприбутковій організації кошторисом на грудень 2020 р. передбачено витрати в сумі зарплати 3500 грн, послуги банку — 1500 грн, витрати на придбання бухгалтерської програми — 2500 грн. Яку суму членських внесків необхідно внести, щоб дотримати 20% суми адмінвитрат від суми загального доходу?

Покажемо на прикладі.

У грудні плануються такі перерахування з рахунку неприбуткової організації, які належать до адмінвитрат (адмінвитрати мають становити не більше ніж 20% від загальної суми доходу):

1. Придбання бухгалтерської програми на суму 1500 грн із зарахуванням до складу нематеріальних активів та введенням в експлуатацію терміном експлуатації 1 рік та обслуговування програми в сумі 1000 грн.

2. Оплата банківських послуг у сумі 1500 грн.

3. Зарплата працівників з ЄСВ — 3500 грн.

Крім того, планується спрямувати на цільове фінансування будівництва кошти в сумі 80% від надходження на рахунок.

За даними прикладу, наведені витрати в обліку відображають такими проведеннями:

— Д-т 154 К-т 631 — 1500 грн (придбано бухгалтерську програму);

— Д-т 127 К-т 154 — 1500 грн (поставлено програму на баланс);

— Д-т 631 К-т 311 — 1500 грн (оплачено програму);

— Д-т 39 К-т 311 — 1000 грн (сплачено за обслуговування програми);

— Д-т 92 К-т 39 — 83,33 грн (1000 : 12) (якщо 1000 грн — це плата за обслуговування протягом 12 місяців, то ми всю суму відображаємо у складі витрат майбутніх періодів і щомісяця списуємо на витрати лише ту суму, яка припадає на один місяць);

— Д-т 92 К-т 311 — 1500 грн (сплачено послуги банку);

— Д-т 92 К-т 651, 661 — 3500 грн (нараховано зарплату і ЄСВ працівників).

За даними прикладу, витрати за грудень місяць становили 5083,33 грн (83,33 + 1500 + 3500). Ці витрати спишуть наприкінці місяця на фінрезультати:

— Д-т 791 К-т 92 — 5083,33 грн.

У прикладі ми не показали нарахування амортизації, бо якщо нематеріальні активи поставлено на баланс (на субрахунок 127) у грудні, амортизація почне нараховуватися з наступного місяця — з січня 2021 року.

Позаяк за умовами прикладу витрати мають становити не більше ніж 20% від отриманих доходів, то для виконання цієї вимоги треба внести суму членських внесків не менше ніж 25416,65 грн (100 : 20 х 5083,33).

Увага: у формулюванні «розмір адміністративних витрат благодійної організації не може перевищувати 20% доходу» міститься певна недоречність, бо в неприбуткових організаціях відображені в бухгалтерському обліку доходи і витрати є однаковими. Адже отримані членські внески показують у доходах не відразу на дату отримання, а лише в тому періоду, коли понесено витрати, в розмірі таких витрат. Тому на практиці під отриманими доходами розуміють не ті доходи, які відображені в бухобліку, а кошти, отримані на рахунок.

Отримані членські внески буде відображено проведенням:

— Д-т 311 К-т 484 — 25416,65 грн (отримані внески);

— Д-т 484 К-т 718 — 5083,33 грн (відображені доходи від отриманого цільового фінансування в сумі понесених витрат).

Як бачимо, при розрахунку межі 20% ми під отриманими доходами мали на увазі членські внески, фактично отримані на рахунок (Д-т 311 К-т 484). А під адмінвитратами — витрати, які відображені в бухобліку, тобто віднесені на рахунок 92.

Якщо надалі кошти перерахують на будівельні послуги, в обліку зроблять проведення: Д-т 631 К-т 311 — 5000 грн (цифра умовна). Поряд з цим покажуть витрачання цільових коштів: Д-т 484 К-т 69 — 5000 грн. Але у складі доходів (Д-т 69 К-т 745) цю суму цільових коштів покажуть лише в період амортизації (у сумі такої амортизації) побудованого об'єкта.

Щодо форми кошторису доходів і витрат

Нормативними документами таку форму не встановлено. Тож кожне підприємство розробляє власну форму (див. зразок).

Зразок

  Затверджено
загальними зборами
засновників (членів)
неприбуткової організації «Б»
від 14.01.2021 р.

Кошторис доходів і витрат за грудень 2020 р.

1. Рух коштів

Отримано доходів на поточний банківський рахунок — 25416,65 грн, у тому числі за рахунок членських внесків — 25416,65 грн.

Витрачено коштів з рахунку — 4000 грн, у тому числі:

— 1500 грн придбання бухгалтерської програми «...»;

— 1000 грн обслуговування програми;

— 1500 грн послуги банку.

Залишок коштів на кінець періоду — 21416,65 грн (25416,65 - 4000).

2. Доходи і витрати за даними бухгалтерського обліку

Дохід від отриманих членських внесків — 5083,33 грн.

Адміністративні витрати всього — 5083,33 грн, у тому числі:

— вартість обслуговування програми — 83,33 грн;

— послуги банку — 1500 грн;

— зарплата з нарахуванням ЄСВ працівників — 3500 грн.

Склав кошторис — бухгалтер: ПIДПИС
Погодив кошторис — керівник: ПIДПИС

Олександр ЗОЛОТУХІН, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру