До індивідуальної податкової консультації Державної податкової служби України від 17.08.2020 р. №3378/IПК/99-00-07-05-01-06
Iнвентаризація у ФОПа під час перевірки
Положення №879 встановлює порядок проведення інвентаризації активів лише для юросіб. Проте податківці зазначають, що під час перевірки платника податку вони можуть вимагати проведення інвентаризації і від ФОПа. Позиція ДПС є слушною, але як проводити таку інвентаризацію?
Відповідно до пп. 20.1.9 ПКУ контролюючі органи мають право вимагати під час перевірок від платників податків інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки.
Водночас Положення №879 застосовується для юридичних осіб усіх форм власності та не поширюється на фізичних осіб — підприємців.
Отже, два висновки.
1. Податківці інвентаризацію під час перевірки не проводять. Її проводить платник податків на їхню вимогою (але податківці мають право бути присутніми під час її проведення).
2. Як проводити інвентаризацію у фізичних осіб — підприємців, нічим не встановлено.
Але податківці в індивідуальній податковій консультації ДПСУ від 17.08.2020 р. №3378/IПК/99-00-07-05-01-06 (див. «ДК» №38/2020) зазначають, що представники контролюючого органу мають право під час фактичної перевірки вимагати від платника податків (зокрема, фізособи-підприємця), якого перевіряють, і проведення інвентаризації, і зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки.
Проте у разі перевірки фізособи-підприємця інвентаризація цінностей здійснюється без дотримання всіх вимог Положення №879. Тобто на вимогу контролюючого органу фізособа-підприємець може провести інвентаризацію в довільному порядку.
Крім того, податківці нагадали, що п. 12 ст. 3 Закону про РРО встановлено обов'язок суб'єкта господарювання надати контролюючим органам під час перевірки документи (у паперовій або електронній формі), які підтверджують облік та походження товарів, що на момент перевірки перебувають у місці продажу (господарському об'єкті). Докладніше про цю вимогу ми писали у статті «Первинні документи у ФОПа: зміни з 1 серпня» у «ДК» №32/2020.
Звертаємо увагу, що такі вимоги не поширюються на фізосіб-підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками ПДВ (крім тих, які провадять діяльність з реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння).
Отже, з коментованої консультації податківців можна дійти висновку, що суб'єкт господарювання (у тому числі й ФОП) під час перевірки зобов'язаний:
— надати податківцям на запит накладні, товарно-транспортні накладні та інші документи на товар, що перебуває на реалізації;
— провести інвентаризацію (якщо її вимагають податківці) товарів, готівки та інших цінностей, які використовуються в підприємницькій діяльності.
Зокрема, така інвентаризація може полягати в простому перерахунку цих цінностей за місцем проведення розрахунків для встановлення їх кількості (суми) на час перевірки.
Нормативна база
- ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
- Закон про РРО — Закон України від 06.07.95 р. №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
- Положення №879 — Положення про інвентаризацію активів та зобов'язань, затверджене наказом Мінфіну від 02.09.2014 р. №879.
Станіслав ГОРБОВЦОВ, «Дебет-Кредит»