• Посилання скопійовано

Що нового

Нові обмеження на час карантину, перелік дозволених видів діяльності розширено

! Усім

Кабмін вніс зміни до своєї Постанови від 11.03.2020 р. №211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», розширивши перелік заборон, запроваджених на період карантину.

Зокрема, забороняється:

  • з 06.04.2020 р. перебування в громадських місцях без вдягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіратора або захисної маски, у тому числі виготовлених самостійно;
  • з 06.04.2020 р. переміщення групою осіб у кількості більше ніж дві особи, крім випадків службової необхідності та супроводження осіб, які не досягли 14 років, батьками, усиновлювачами, опікунами, піклувальниками, прийомними батьками, батьками-вихователями, іншими особами відповідно до закону або повнолітніми родичами дитини;
  • перебування в громадських місцях осіб, які не досягли 14 років, без супроводу батьків, усиновлювачів, опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів, інших осіб відповідно до закону або повнолітніх родичів дитини;
  • відвідування парків, скверів, зон відпочинку, лісопаркових та прибережних зон, крім вигулу домашніх тварин однією особою та в разі службової необхідності;
  • перебувати на вулицях без документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство чи її спеціальний статус.

Водночас розширено перелік дозволених видів господарської діяльності під час карантину. Так, до 24.04.2020 р. заборонено роботу СГ, яка передбачає приймання відвідувачів, зокрема закладів громадського харчування (ресторанів, кафе тощо), торговельно-розважальних центрів, інших закладів розважальної діяльності, фітнес-центрів, закладів культури, торговельного і побутового обслуговування населення, крім:

  • торгівлі продуктами харчування, пальним, деталями та приладдям для ТЗ та сільгосптехніки, засобами гігієни, лікарськими засобами та виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, ветеринарними препаратами, кормами, пестицидами та агрохімікатами, насінням і садивним матеріалом, добовим молодняком свійської птиці, засобами зв'язку та телекомунікацій, в тому числі мобільними телефонами, смартфонами, планшетами, ноутбуками та іншими товарами, що відтворюють та передають інформацію, в спеціалізованих магазинах, які обов'язково повинні мати прямі контракти з операторами зв'язку, за умови забезпечення персоналу (зокрема, захист обличчя та очей) та відвідувачів засобами індивідуального захисту, зокрема респіраторами або захисними масками, у тому числі виготовленими самостійно, перебування в приміщенні не більше одного відвідувача на 10 кв. м торговельної площі, а також дотримання інших санітарних та протиепідемічних заходів;
  • провадження діяльності з надання фінпослуг, діяльності фінустанов і діяльності з інкасації та перевезення валютних цінностей, а також медичної практики, діяльності з виготовлення технічних та інших засобів реабілітації, ветеринарної практики, діяльності автозаправних комплексів, діяльності з продажу, надання в оренду, технічного обслуговування та ремонту транспортних засобів, періодичних випробувань автотранспортних засобів на предмет дорожньої безпеки, сертифікації ТЗ, їх частин та обладнання, технічного обслуговування РРО, діяльності з підключення споживачів до Інтернету, поповнення рахунків мобільного зв'язку, сплати комунальних послуг та послуг доступу до Інтернету, ремонту офісної та комп'ютерної техніки, устаткування, приладдя, побутових виробів і предметів особистого вжитку, об'єктів поштового зв'язку, кваліфікованих надавачів електронних довірчих послуг за умови забезпечення персоналу (зокрема, захист обличчя та очей) та відвідувачів засобами індивідуального захисту, зокрема респіраторами або захисними масками, у тому числі виготовленими самостійно, а також дотримання відповідних санітарних та протиепідемічних заходів;
  • торговельної діяльності та діяльності з надання послуг громадського харчування із застосуванням адресної доставки замовлень за умови забезпечення персоналу (зокрема, захист обличчя та очей) та відвідувачів засобами індивідуального захисту, зокрема респіраторами або захисними масками, у тому числі виготовленими самостійно, а також дотримання відповідних санітарних та протиепідемічних заходів;
  • діяльності закладів розміщення, в яких проживають медичні працівники та особи в обсервації, а також інші особи відповідно до рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій.

Фізособам-підприємцям та фізособам, які провадять незалежну професійну діяльність, дозволено тимчасово, на період карантину, вести облік доходів і витрат без використання книг обліку доходів і витрат (книг обліку доходів), якщо ведення зазначених книг повинно розпочатися після встановлення карантину, за умови подальшого подання такими особами книг обліку доходів і витрат (книг обліку доходів), до яких внесені дані про доходи та витрати, отримані (здійснені) ними протягом карантину, для реєстрації до контролюючих органів протягом 3-х місяців з дня прийняття рішення про відміну карантину.

Центральним і місцевим органам виконавчої влади, іншим державним органам, органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам, організаціям рекомендовано на час дії карантину забезпечити:

  • позмінну роботу працівників та/або за можливості віддалену роботу в режимі реального часу через Інтернет;
  • відстань у прикасовій та касовій зонах між особами (за винятком покупця і продавця) не менше ніж 1,5 метра та/або наявність між ними відповідних захисних екранів;
  • дотримання відстані не менше ніж 1,5 метра між відвідувачами, які очікують дозволу на вхід до приміщень;
  • цілодобовий та/або подовжений режим (графік) роботи юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, які провадять діяльність, яка є дозволеною відповідно до цієї постанови (без необхідності здійснення окремого погодження такого режиму (графіка).

Під забороною також опинилися всі пасажирські перевезення, крім перевезень:

  • легковими автомобілями;
  • службовими та/або орендованими автомобілями працівників підприємств, закладів та установ незалежно від форми власності, які забезпечують охорону здоров'я, продовольче забезпечення, урядування та надання найважливіших державних послуг, енергозабезпечення, водозабезпечення, зв'язок та комунікації, фінансові та банківські послуги, функціонування інфраструктури транспортного забезпечення, сфери оборони, правопорядку та цивільного захисту, об'єктів критичної інфраструктури, які мають безперервний промисловий цикл, за умови забезпечення водіїв та пасажирів під час таких перевезень засобами індивідуального захисту в межах кількості місць для сидіння, передбаченої технічною характеристикою ТЗ або визначеної в реєстраційних документах на цей ТЗ і виключно за маршрутами руху, погодженими з органами Нацполіції, а також дотримання відповідних санітарних та протиепідемічних заходів;
  • працівників закладів та установ незалежно від форми власності, які забезпечують охорону здоров'я, продовольче забезпечення, урядування та надання найважливіших державних послуг, енергозабезпечення, водозабезпечення, зв'язок та комунікації, фінансові та банківські послуги, функціонування інфраструктури транспортного забезпечення, сфери оборони, правопорядку та цивільного захисту, об'єктів критичної інфраструктури, які мають безперервний промисловий цикл, за умови забезпечення водіїв та пасажирів під час таких перевезень засобами індивідуального захисту, зокрема респіраторами або захисними масками, у тому числі виготовленими самостійно, в межах кількості місць для сидіння, передбаченої технічною характеристикою ТЗ або визначеної в реєстраційних документах на цей ТЗ, а також дотримання відповідних санітарних та протиепідемічних заходів у міському електричному (трамвай, тролейбус) та автомобільному ТЗ, що здійснює регулярні пасажирські перевезення на міських маршрутах.

Постанова КМУ від 02.04.2020 р. №255 чинна з 04.04.2020 р.


МОЗ визначило умови функціонування продуктових ринків під час карантину

! Усім

З метою протидії поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) при здійсненні торгівлі на ринках Міністерство охорони здоров'я постановило органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування забезпечити можливість функціонування ринків лише за дотримання таких умов:

  • зареєстрований оператор ринку харчових продуктів;
  • перебування на ринку не більше одного відвідувача на 20 м торговельної площі;
  • наявна можливість забезпечення дотримання відстані між покупцями в чергах не менш ніж 1,5 метра;
  • забезпечення відповідного персоналу та покупців засобами індивідуального захисту;
  • забезпечення можливості дотримання протиепідемічних заходів;
  • для ринків вихідного дня відстань між місцями торгівлі повинна становити не менш ніж 3 метри.

Постанова МОЗ від 30.03.2020 р. №5 чинна з 30.03.2020 р.


Кабмін вимагає забезпечувати трудові права під час карантину

! Працедавцям і працівникам

Кабмін прийняв постанову «Деякі питання забезпечення трудових прав державних службовців, працівників державних органів, підприємств, установ та організацій на час встановлення карантину у зв'язку із загостренням ситуації, пов'язаної з поширенням випадків гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», згідно з якою керівники центральних органів виконавчої влади та їх територіальних органів, голови місцевих державних адміністрацій мають забезпечити на час встановлення карантину дотримання трудових прав державних службовців та працівників, які виконують визначену трудовим договором роботу вдома.

Також вони мають узяти до відома, що:

  • на час встановлення карантину за державними службовцями та працівниками, які виконують визначену трудовим договором роботу вдома, зберігаються займана посада, умови оплати праці та соціальні гарантії;
  • виконання такої роботи не тягне за собою будь-яких обмежень трудових прав державних службовців та працівників.

Крім цього, Кабмін рекомендує:

  • державним органам, органам місцевого самоврядування дотримуватись вимог цієї постанови з метою забезпечення трудових прав працівників, які виконують визначену трудовим договором роботу вдома;
  • підприємствам, установам та організаціям незалежно від форми власності на час встановлення карантину не звільняти працівників, які виконують визначену трудовим договором роботу вдома, та працівників, які перебувають у відпустці без збереження заробітної плати на період карантину, з підстав, установлених п. 3, 4 і 5 ч. 1 ст. 40 КЗпП;

СГ державного сектору економіки, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, і держбанкам з метою забезпечення безперебійної роботи в умовах встановленого карантину утримуватись від кадрових змін в органах управління, не допускати звільнення працівників, які виконують визначену трудовим договором роботу вдома, та працівників, які перебувають у відпустці без збереження заробітної плати на період карантину, з підстав, установлених п. 3, 4 і 5 ч. 1 ст. 40 КЗпП.

Постанова КМУ від 25.03.2020 р. №256 чинна з 07.04.2020 р.


Пом'якшено вимоги до банків під час карантину

! Банкам і їхнім клієнтам

Нацбанк постановив у період дії карантину дозволити банкам, небанківським фінустановам, іншим особам, які подають документи до НБУ, не подавати документи на паперових носіях за умови подання цих документів або їх електронних копій засобами електронної пошти (системи електронного документообігу) НБУ з накладенням на них кваліфікованого електронного підпису.

Також НБУ дозволив банкам у період дії карантину та до 30.09.2020 р. застосовувати до боржників/контрагентів, які відповідають критеріям і умовам, установленим у пп. 4 п. 1 Постанови НБУ від 26.03.2020 р. №39, інструменти довгострокової реструктуризації без передачі заборгованості таких боржників/контрагентів до підрозділу роботи з непрацюючими активами.

Постанова НБУ від 03.04.2020 р. №46 чинна з 07.04.2020 р.


Полегшено держреєстрацію бізнесу в електронній формі

! СГ

З метою вдосконалення проведення держреєстрації в електронній формі Мін'юст вніс зміни до Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженого наказом Мін'юсту від 09.02.2016 р. №359/5.

Змінами скасовано обмеження на подання документів для держреєстрації в електронній формі: виучено перелік винятків, коли документи для держреєстрації могли подаватися виключно у паперовій формі. Вилучено положення, згідно з яким в електронній формі заява та документи подаються заявником на порталі електронних сервісів.

Водночас уточнено особливості проведення держреєстрації за заявами в електронній формі.

Так, визначено, що заява в електронній формі подається за умови підписання її заявником з використанням засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри та у випадках, передбачених законом, за умови оплати послуг за державну реєстрацію в повному обсязі.

Заява в електронній формі подається заявником з долученням до неї оригіналів документів для держреєстрації в електронній формі, передбачених законом.

У разі якщо відповідно до закону для держреєстрації передбачено подання нотаріально посвідченого документа та/або документа, що підтверджує реєстрацію юрособи-нерезидента в країні її місцезнаходження, та/або нотаріально засвідченої копії документа, що посвідчує особу, яка є кінцевим бенефіціарним власником юрособи, до заяви долучаються електронні копії таких документів, виготовлені шляхом сканування з накладенням кваліфікованого електронного підпису заявника.

Заява та документи для держреєстрації в електронній формі мають відповідати вимогам, установленим законами «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

Плата за адмінпослуги вноситься заявником через Інтернет з використанням платіжних систем та/або програмних засобів Єдиного державного вебпорталу електронних послуг. Документ про сплату адмінзбору не подається, якщо така сплата зафіксована за допомогою програмних засобів зазначеного вебпорталу.

Заява в електронній формі реєструється в ЄДР за допомогою програмних засобів його ведення з додаванням документів для держреєстрації, поданих в електронній формі.

За результатом реєстрації заяви заявнику надається код доступу до результатів розгляду відповідних документів.

Моментом прийняття заяви та документів для держреєстрації в електронній формі вважається дата і час реєстрації заяви в ЄДР.

Реєстрація заяв в електронній формі проводиться в порядку черговості їх надходження, у тому числі з урахуванням заяв, що подаються в паперовій формі.

Заява та документи для держреєстрації в електронній формі, документи та/або відомості, сформовані держреєстратором за допомогою програмних засобів ведення ЄДР під час державної реєстрації, зберігаються в електронній формі у цьому реєстрі.

Наказ Мін'юсту від 01.04.2020 р. №1307/5 чинний з 04.04.2020 р.


Прогнозні економічні показники на 2020 рік погіршено

! Усім

Кабмін змінами до Постанови від 15.05.2019 р. №555 «Про схвалення Прогнозу економічного і соціального розвитку України на 2020 — 2022 роки» оновив основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України на 2020 рік. Зокрема, тепер прогнозується, що ВВП у 2020 році становитиме 3985,5 млрд грн (95,2% до попереднього року), тоді як раніше ВВП у 2020 році прогнозувався:

  • за першим сценарієм — на рівні 4510,8 млрд грн (103,7% до попереднього року),
  • за другим сценарієм — на рівні 4598,8 млрд грн (104,8% до попереднього року).

Індекс споживчих цін прогнозується:

  • у середньому до попереднього року — 106,8% (було 106,4% — 106,6%);
  • грудень до грудня попереднього року — 111,6% (було 105,5% — 105,8%).

Середньомісячна зарплата працівників брутто становитиме 10706 грн (раніше очікувалося 12497 — 12552 грн), а номінальна, скоригована на індекс споживчих цін, — 95,5% до попереднього року (мала зрости і становити 110,1% — 110,4% від торішньої).

Безробіття планується на рівні 9,4% замість 8,1 — 7,3%.

Очікується, що експорт товарів і послуг скоротиться лише до 59,911 млрд USD, що становитиме 94,5% до попереднього року (раніше планувалося 68,642 — 69,27 млрд USD, 107,8% — 108,8%), тоді як імпорт товарів і послуг — до 68,2 млрд USD, 90% до попереднього року (мав зрости до 83,524 — 86,013 млрд USD, 109,6% — 112,9%). Завдяки цьому дефіцит зовнішньоторговельного балансу має бути не таким великим, як очікувалося, і становити не 14,882 — 16,743 млрд USD, а лише 8,289 млрд USD.

Постанова КМУ від 29.03.2020 р. №253 чинна з 04.04.2020 р.

Підготувала Анастасія ПОРИТКО, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру