До індивідуальної податкової консультації Державної фіскальної служби України від 17.04.2019 р. №1655/6/99-99-12-02-03-15/IПК
Хоча висновок коментованої IПК цілком правильний, все-таки вона залишає після себе якийсь післясмак недоговореності. Ніби й не можна сказати, що вона недостатньо обґрунтована (про недостатньо обґрунтовані IПК ми писали недавно в «ДК» №16-17/2019 і «ДК» №16-17/2019), однак є відчуття, що щось залишилося «за кадром».
Отже, у коментованій IПК податківці зазначають, що згідно з ч. 5 пп. 291.5.1 ПКУ не можуть бути платниками ЄП (ДФСУ говорить про заборону для 3-ї групи, однак насправді вона стосується 1-ї — 3-ї груп), які здійснюють видобування, реалізацію корисних копалин, крім реалізації корисних копалин місцевого значення.
Тож якби автор запиту здійснював реалізацію (але не видобування!) корисних копалин місцевого значення, він мав би право перебувати на спрощеній системі.
А що саме вважається корисними копалинами місцевого значення? Відповідь дає постанова КМУ від 12.12.94 р. №827, якою затверджено переліки корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення. Останніх зовсім не багато. Це сировина для хімічних меліорантів ґрунтів: вапняк, гіпс, гажа, сапропель; сировина для будівельного вапна та гіпсу: гіпс, вапняк, крейда; сировина піщано-гравійна: пісок; сировина цегельно-черепична: суглинок, супісок. Також корисними копалинами місцевого значення вважаються інші корисні копалини, які не включені до Переліку корисних копалин загальнодержавного значення. Як бачимо, води в Переліку корисних копалин місцевого значення немає, отже, це в будь-якому разі корисна копалина загальнодержавного значення, а тому платник ЄП не може займатися не тільки її видобування, а й реалізацією.
Але якщо ви є платником ЄП і плануєте займатися реалізацією корисних копалин місцевого значення, вам не досить знайти свій товар у Переліку корисних копалин місцевого значення. Наприклад, ви можете звернути увагу, що вапняк і гіпс у цьому переліку згадані двічі.
Річ у тім, що для віднесення корисної копалини до тих, що мають загальнодержавне або місцеве значення, важливим є напрям використання. Ті ж таки гіпс та вапняк мають загальнодержавне значення як агрохімічна чи цементна сировина або сировина для облицювальних матеріалів. Звичайний пісок, який має місцеве значення як піщано-гравійна сировина, набуває загальнодержавного значення як сировина вогнетривка, формувальна та для грудкування залізорудних концентратів. I так далі.
I ще важливий нюанс: обсяг видобування чи реалізації не відіграє жодної ролі в питанні можливості здійснення цієї діяльності на спрощеній системі, як і те, що таке видобування здійснюється для забезпечення власних виробничих потреб. Автор запиту на коментовану IПК сподівався, що, можливо, є якісь послаблення для випадку, коли йдеться про видобування води обсягом не більш ніж 1,5 кубометра на добу. Очевидно, СГ розраховував на якусь аналогію до встановлених пп. 291.5.3 ПКУ обмежень на площу земельних ділянок та приміщень, які платники ЄП 1-ї — 3-ї групи можуть здавати в оренду. Але ні — пп. 291.5.1 ПКУ не встановлено жодних граничних обсягів видобування, до досягнення яких СГ міг би перебувати на спрощеній системі: заборона на цю діяльність є абсолютною.
На запитання, чи може такий СГ здавати власну свердловину в оренду іншому СГ — неплатнику ЄП і купувати в нього видобуту воду для власних потреб, відповідь ДФС є ствердною. До речі, за такою схемою можуть працювати і «єдиноподатники», яким ПКУ дозволяє реалізувати корисні копалини місцевого значення, але не дозволяє їх видобувати.
Андрій ПОРИТКО, головний редактор