• Посилання скопійовано

Що нового

Затверджено Порядок нормативної грошової оцінки сільгоспземель

! Сільгоспвиробникам

Мінагрополітики затвердило Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення. Порядок визначає процедуру проведення нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення: сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища, перелоги) та несільськогосподарські угіддя на землях сільськогосподарського призначення.

Iнформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, у тому числі земель під господарськими будівлями і дворами, є відомості Державного земельного кадастру (кількісна і якісна характеристика земель, бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель), документація із землеустрою.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юрособами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону «Про землеустрій».

Наказ Мінагрополітики від 23.05.2017 р. №262
набере чинності з дня опублікування
(станом на 20.06.2017 р. не опублікований)


Спрощено процедуру капіталізації банку та припинення банківської діяльності

! Банкам

НБУ визначив процедуру спрощеної капіталізації банку та порядок припинення банківської діяльності без ліквідації юридичної особи відповідно до вимог Закону України «Про спрощення процедур реорганізації та капіталізації банків».

Відповідні зміни, які передбачають зменшення строків розгляду поданих до Національного банку документів та оптимізацію процедур капіталізації, внесено до Положення про порядок реєстрації та ліцензування банків, відкриття відокремлених підрозділів. Зокрема:

— банк має право здійснити капіталізацію за спрощеною процедурою за умови отримання на це попередньої згоди НБУ;

— НБУ приймає рішення про надання банку попередньої згоди або про відмову в наданні попередньої згоди протягом 10 р. д. після отримання документів;

— визначено спрощений порядок погодження змін до статуту банку, пов'язаних зі збільшенням СК за спрощеною процедурою;

— упорядковано погодження набуття або збільшення істотної участі в банку при застосуванні спрощених процедур капіталізації та реорганізації банку.

Також урегульовано питання припинення банківської діяльності без ліквідації юрособи. Це дозволить банкам, які не можуть виконати вимоги НБУ щодо капіталізації, лишити банківський ринок без навантаження на Фонд гарантування вкладів фізичних осіб.

Постанова Правління НБУ від 16.06.2017 р. №56, чинна з 20.06.2017 р.


Затверджено звітність тепло- та водопостачальників

! Тепло- та водопостачальникам

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердила Правила організації звітності, що подається суб'єктами господарювання у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Ці Правила визначають форми звітності, пояснення щодо їх заповнення, терміни, періодичність та способи подання звітності до НКРЕКП та відповідних територіальних органів НКРЕКП.

Правила поширюються на суб'єктів господарювання, які здійснюють господарську діяльність у сфері теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення, що підлягає державному регулюванню НКРЕКП.

Подання до НКРЕКП форм звітності відповідно до Правил здійснюється з метою перевірки та аналізу ліцензованої діяльності ліцензіата, виявлення порушень ліцензійних умов та їх усунення, а також для врахування звітних даних при встановленні або перегляді тарифів.

Ліцензіати зобов'язані подавати до НКРЕКП форми звітності, наведені в додатках 1 — 13 до Правил.

Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її опублікування в «Урядовому кур'єрі».

Постанова НКРЕКП від 31.05.2017 р. №717
набере чинності з дня опублікування
(станом на 20.06.2017 р. не опублікована)


Порядок скорочення й округлення вартісних та кількісних показників ПН

! Платникам ПДВ

ДФСУ розглянула звернення щодо порядку скорочення й округлення вартісних і кількісних показників податкової накладної та розрахунку коригування.

Відповідно до п. 4 Порядку №1307, усі графи ПН, що мають вартісні показники, заповнюються в гривнях із копійками. Водночас п. 16 Порядку №1307 передбачено, що графа 7 «Ціна постачання одиниці товару/послуги без урахування податку на додану вартість» заповнюється в гривнях із копійками, якщо інше не передбачено чинним законодавством. Тобто графа 7 ПН повинна містити цифрове значення, що має не більш ніж 2 знаки після коми. В окремих випадках, коли ціни (тарифи) затверджено відповідними рішеннями уряду, у графі 7 ПН може зазначатися числове значення з більшою кількістю знаків після коми.

Водночас Порядком №1307 не визначено обмеження щодо кількості знаків, яку можуть містити після коми кількісні показники, котрі зазначаються в графі 6 «Кількість (об'єм, обсяг)» ПН, а також правила округлення як вартісних, так і кількісних показників, отриманих унаслідок розрахунку.

Необхідною кількістю знаків після коми в кількісному показнику вважається така кількість, якої достатньо для правильного розрахунку вартісного показника в графі 10 ПН та рядків I — IХ розділу А ПН.

Розрахунок вартісного показника, в якому внаслідок множення показників граф 6 та 7 ПН отримується число, у котрому кількість знаків після коми перевищує 2, вважається правильним, якщо з метою скорочення такої кількості знаків до другого знака після коми округлення не призводить до збільшення такого знака на одиницю.

IПК ДФСУ від 07.06.2017 р. №506/6/99-99-15-03-02-15/IПК


Передача майна управителю та його повернення — без ПДВ

! Учасникам договорів управління майном

ДФСУ розглянула звернення щодо оподаткування окремих операцій за договором управління майном.

Договір про управління майном не тягне за собою переходу права власності до управителя на майно, передане в управління. Згідно з пп. 14.1.191 та 14.1.202 ПКУ, операції з надання товарів у межах цивільно-правових договорів, які не передбачають передачі прав власності на такі товари та не пов'язані з купівлею чи продажем таких товарів, не вважаються постачанням товарів. Тому операції з передачі майна (у т. ч. нерезидентом) управителю та повернення такого майна управителем, у межах договору управління майном, ПДВ не оподатковуються.

До складу послуг, у тому числі послуг з управління майном, включаються витрати, пов'язані з обслуговуванням такого майна, у тому числі комунальні послуги, послуги з поточного ремонту приміщення та податок на майно.

Таким чином, відшкодування управителю майна сум сплачених ним комунальних послуг, послуг з поточного ремонту приміщення та податку на майно за своєю суттю є відшкодуванням (компенсацією) окремих елементів витрат, з яких складається вартість послуги з управління майном.

Щодо питання, до якого бюджету управитель має сплачувати податок на нерухоме майно та до якого контролюючого органу подавати звітність, якщо об'єкти житлової нерухомості, які належать нерезиденту, перебувають не за місцем податкової адреси управителя, ДФСУ зазначила, що податок сплачується за місцем розташування об'єкта/об'єктів оподаткування і зараховується до відповідного бюджету. ПКУ встановлено обов'язок платників податків обліковуватись у контролюючих органах, зокрема, за місцем розташування об'єктів оподаткування. Отже, якщо об'єкти нерухомості перебувають не за основним місцем реєстрації платника, він повинен стати на облік у контролюючому органі за місцезнаходженням об'єкта/об'єктів оподаткування.

IПК ДФСУ від 07.06.2017 р. №541/6/99-99-15-03-02-15/IПК


Кредити не враховуються у вартісному критерії контрольованих операцій

! Суб'єктам контрольованих операцій

ДФСУ розглянула лист щодо врахування сум кредитів при визначенні вартісного критерію контрольованих операцій.

Згідно з пп. 39.2.1.7 ПКУ, визначальною умовою для визнання операцій контрольованими є вплив таких операцій на об'єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків.

Отже, сума наданих (отриманих) кредитів не враховується при визначенні вартісного критерію контрольованих операцій з метою трансфертного ціноутворення. При цьому сума нарахованих відсотків за такими операціями підлягає врахуванню при визначенні вартісного критерію контрольованих операцій.

Умови визначення господарських операцій контрольованими, а саме: річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 150 мільйонів гривень (за мінусом непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік та обсяг таких господарських операцій платника податків із кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 10 мільйонів гривень (за мінусом непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік, — у редакції Закону №1797 застосовуються до контрольованих операцій, здійснених починаючи з 01.01.2017 р.

IПК ДФСУ від 07.06.2017 р. №516/6/99-99-15-02-02-15/IПК


Звичайна ціна повинна відповідати ринковій ціні

! Платникам ПДВ

ДФСУ розглянула лист щодо порядку визначення звичайних цін з метою визначення бази оподаткування ПДВ операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг.

Норми ПКУ (не враховуючи норми для окремих (специфічних) видів операцій):

встановлюють, що база оподаткування ПДВ операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижчою від звичайних цін, що відповідають ринковим;

визначають обов'язкові умови відповідності ціни поставки (договірної ціни) ринковій ціні, однією з яких є володіння сторонами достатньою інформацією про ціни, які склалися на ринку ідентичних (а за їх відсутності — однорідних) товарів (робіт, послуг) у порівнянних економічних (комерційних) умовах;

передбачають можливість доведення невідповідності договірної ціни рівню ринкових цін.

Тож у розумінні норм ПКУ звичайною ціною для здійснення розрахунку бази оподаткування ПДВ операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг є ціна, визначена зацікавленими сторонами у цивільно-правовому договорі, яка водночас повинна відповідати ринковій ціні (ціні, що склалася на ринку товарів/послуг).

Водночас ПКУ не містить норм щодо визначення формалізованої процедури доведення факту, що договірні ціни не відповідають ринковим цінам.

Підставами для висновків під час проведення перевірок є матеріали, визначені у статті 83 ПКУ, зокрема це податкова інформація, експертні висновки тощо.

IПК ДФСУ від 12.06.2017 р. №583/6/99-99-15-03-02-15/IПК


Отримувачі дотацій розподіляють ПК самостійно

! Платникам ПДВ — сільгосптоваровиробникам

ДФСУ розглянула звернення щодо порядку розподілу ПК за ОЗ, ПММ та іншими матеріальними цінностями, які використовуються як для дотаційних видів діяльності, передбачених п. 16-1.3 Закону №1877, так і для інших видів діяльності, та порядку відображення ПК у рядку 2 таблиці 1 додатка 9 до декларації з ПДВ.

ДФСУ звертає увагу, що ні ПКУ, ні Наказом №21 не передбачено порядку розподілу сум ПДВ, зазначених у податкових накладних, за придбаними товарами, послугами та основними засобами, що одночасно використовуються для видів діяльності, передбачених п. 16-1.3 Закону №1877, і для інших видів діяльності.

Згідно зі статтею 36 ПКУ платники податку зобов'язані самостійно декларувати свої податкові зобов'язання та самостійно визначати відповідність здійснюваних ними операцій тим, які перераховані в Кодексі.

Додатково ДФСУ повідомила, що бюджетна дотація виплачується товаровиробникам щомісяця з урахуванням вартості реалізованої продукції пропорційно до частки сплаченої до бюджету суми ПДВ за визначеними видами діяльності в загальній сумі сплати ПДВ, за умови що такі товаровиробники не мають податкового боргу з ПДВ наступного дня після граничного строку сплати такого податку за звітний період, за який надається бюджетна дотація.

IПК ДФСУ від 14.06.2017 р. №636/6/99-99-12-02-01-15/IПК


РК до ПН, складеної реорганізованим платником ПДВ

! Платникам ПДВ

ДФСУ розглянула звернення щодо порядку складання правонаступником розрахунку коригування до податкової накладної, складеної платником податку, якого було реорганізовано шляхом приєднання до іншого платника податку — правонаступника.

Реєстрація платника ПДВ, що реорганізується шляхом приєднання до іншого платника податку, підлягає анулюванню. При цьому у такого платника ПДВ не відбувається нарахування ПДВ та коригування ПК.

Зважаючи на те що при реорганізації платника податку шляхом приєднання до іншого платника податку — правонаступника відбувається анулювання реєстрації його як платника ПДВ, то платник податку — правонаступник не має підстав для складання РК до ПН, складеної платником податку, який реорганізувався та реєстрацію платником ПДВ якого анульовано, у тому числі у разі повернення правонаступником авансу, який був отриманий платником податку, який реорганізувався.

IПК ДФСУ від 12.06.2017 р. №582/6/99-99-15-03-02-15/IПК


Дата нарахування ПЗ з ПДВ за п. 198.5 ПКУ

! Платникам ПДВ

ДФСУ розглянула звернення щодо дати нарахування податкових зобов'язань відповідно до п. 198.5 ПКУ.

ДФСУ зазначає, що ПКУ не встановлено залежності нарахування податкових зобов'язань відповідно до п. 198.5 ПКУ у разі використання придбаних товарів/послуг у негосподарській діяльності від факту формування податкового кредиту за операціями з придбання таких товарів/послуг (крім товарів/послуг, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року).

Отже, податкові зобов'язання відповідно до пункту 198.5 ПКУ нараховуються на дату, визначену цим пунктом, незалежно від того, чи були включені до податкового кредиту суми ПДВ за операціями з придбання відповідних товарів/послуг, якщо їх придбання відбулося після 1 липня 2015 року.

Згідно з пунктом 16 Порядку №1307, у разі складання зведених ПН при нарахуванні податкових зобов'язань відповідно до п. 198.5 ПКУ Кодексу у графі 2 «Номенклатура товарів/послуг постачальника (продавця)» платник зазначає дати складання та порядкові номери ПН, складених на такого платника податку при постачанні йому товарів/послуг, необоротних активів, за якими він визначає податкові зобов'язання відповідно до п. 198.5 ПКУ.

Пунктом 201.10 ПКУ встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку — продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти ПН, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю на його вимогу.

З метою отримання ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН, покупець надсилає в електронному вигляді запит до ЄРПН, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН та ПН/РК в електронному вигляді. Такі ПН/РК вважаються зареєстрованими в ЄРПН та отриманими покупцем.

IПК ДФСУ від 12.06.2017 р. №581/6/99-99-15-03-02-15/IПК

Новини підготував Андрій ПОРИТКО, заступник головного редактора

До змісту номеру