• Посилання скопійовано

Порядок складання розрахунку коригування

Порядок складання розрахунку коригування

06.

У виписаній ПН неправильно вказано контрагента. ПН вже зареєстрована. Як виправити помилку?

Для виправлення помилки у ПН платнику ПДВ у пригоді стане абз.6 п. 192.1 ПКУ: «Розрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов'язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг». Адже платник ПДВ справді припустився помилки. У ПН був зазначений покупець безпідставно. Крім того, така ПН була зареєстрована на контрагента, який не має жодного права на ПК з ПДВ за цією ПН. Зазначимо, що один РК до ПН для виправлення помилки буде недостатнім. Неправомірно виписана ПН має бути скасована через складання РК, а замість помилкової ПН виписана правильна, з правильними даними. Зазначений алгоритм (РК на анулювання попередньо виписаної ПН та виписування нової ПН) зазвичай використовують для виправлення помилки, що була допущена в номері чи даті ПН. Саме про виправлення цих двох реквізитів в п. 21 Порядку №957 зазначено, що вони не можуть бути виправлені шляхом подання РК із виправленими даними. Що стосується механізму виправлення помилки, допущеної в ІПН покупця, в Порядку №957 окремо про цей випадок не йдеться. Але податкова служба надає роз'яснення з цього питання в ЗІР на сайті ДФСУ (підкатегорія 101.19).

Отже, для виправлення помилки в ІПН контрагента слід вчинити такі дії.

Крок 1. Підприємство складає РК до помилкової ПН відповідно до п. 192.1 ПКУ з урахуванням таких особливостей:

— у заголовній частині РК вказуються дані із заголовної частини ПН з помилкою (з помилковим ІПН покупця), а в табличній частині — зі знаком «-» обсяг операцій з постачання товарів/послуг та інші показники, які були зафіксовані в ПН;

— у полі «Дата складання» РК ставиться поточна дата (тобто дата, на яку було виявлено помилку у ІПН покупця). Враховуючи, що такий РК підлягає реєстрації в ЄРПН саме покупцем1 (а в нашому випадку це може бути взагалі не пов'язаний з неуважним платником ПДВ контрагент) — це цілком справедливо. У разі несвоєчасної реєстрації в ЄРПН такого РК (пізніше 15 календарних днів після його оформлення) виникає відповідальність у зв'язку з порушенням терміну такої реєстрації згідно з нормами п. 120-1 ПКУ. Контрагент, який повинен піти назустріч платнику ПДВ, який припустився помилки, та підтвердити його дії для виправлення помилки, не повинен постраждати з причини несвоєчасної реєстрації РК. До речі, така слушна та лояльна думка у податківців була не завжди.

1 Передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику (зменшення ПЗ продавця).

Крок 2. Отже, неуважний продавець надсилає складений РК отримувачу та має право зменшити суму ПЗ за таким РК лише після його реєстрації в ЄРПН отримувачем. Зауважимо, що доречно буде попередити контрагента про необхідність зареєструвати РК.

Крок 3. Платник ПДВ складає та реєструє в ЄРПН другу ПН, у якій всі показники зазначаються без помилок. При цьому в полі «Дата складання» ПН зазначається дата виникнення податкових зобов'язань продавця, згідно з п. 187.1 ПКУ. У такої ПН буде новий порядковий номер, відмінний від порядкового номера помилкової ПН. В табличній частині такої ПН платник ПДВ зазначає обсяг операцій з постачання товарів/послуг та інші показники, що були зазначені в ПН із «неправильним» ІПН. І в цьому випадку штраф за несвоєчасну реєстрацію ПН (у разі якщо між датою оформлення першої ПН та нової ПН минув 15-денний інтервал, відведений на реєстрацію в ЄРПН) — вже буде цілком зрозумілим.

Треба додати, що у разі якщо в період з дати складання ПН із «неправильним» ІПН до дати фактичного складання другої ПН (із правильним ІПН) відбулася зміна суми компенсації вартості зазначених у ПН з «неправильним» ІПН товарів/послуг, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, то в другій ПН не допускається зазначення показників з урахуванням таких змін. У такому випадку складається РК до другої ПН, в якому відображається відповідне коригування кількісних і вартісних показників.

07.

У грудневій ПН не вказали код УКТ ЗЕД. Як виправити цю помилку?

Зазначити правильний код товару згідно з УКТ ЗЕД є дуже важливим аспектом заповнення ПН. Адже ПН, що містить помилки в реквізитах, визначених п. 201.1 ПКУ, які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов'язань, є підставою для віднесення покупцем сум податку до ПК. Але такий лояльний підхід податківців не стосується коду товару згідно з УКТ ЗЕД. Цей реквізит повинен бути заповненим в обов'язковому порядку та без помилок.

Для виправлення помилки знов скористуємось абз. 6 п. 192.1 ПКУ. Отже, з метою виправлення помилок, допущених при складанні ПН, у тому числі не пов'язаних зі зміною суми компенсації вартості товарів/послуг, складається РК. Отже, для виправлення помилки, зазначеної у запитанні, дії платника податку мають бути такими: в табличній частині двома рядками зі знаком «-» зазначаються обсяг операцій з постачання товарів/послуг та інші показники, які були зафіксовані в ПН без коду УКТ ЗЕД, та зі знаком «+» обсяг операцій з постачання товарів/послуг та інші показники, які були зафіксовані в ПН, з додаванням правильного коду УКТ ЗЕД.

Залишається питання: якою датою треба скласти такий РК?

Нагадаємо, що згідно з п. 201.4 ПКУ ПН складається у день виникнення податкових зобов'язань продавця. Таким чином, якщо за операцією з постачання ввезених на митну територію України товарів інформація про коди УКТ ЗЕД вже була достеменно відома (митне оформлення таких товарів вже відбулося), то вважаємо, що РК до ПН складається на дату виникнення податкових зобов'язань (дата складання ПН у грудні).

Якщо за операцією з постачання було отримано передоплату та на момент такої передоплати інформація про коди УКТ ЗЕД не була отримана в повному обсязі (митне оформлення таких товарів ще не відбулося), то РК до ПН складається на дату митного оформлення товарів. Таку думку висловили податківці в ЗІР на сайті ДФСУ (підкатегорія 101.07)1.

1 Відповідь на запитання: «Якою датою складається розрахунок коригування до податкової накладної, складеної на суму попередньої оплати за операцією з постачання товарів, які будуть ввезені на митну територію України, якщо під час митного оформлення таких товарів їх коди змінено згідно з УКТ ЗЕД?».

Але в нас дещо інша ситуація, адже постачальник взагалі не зазначив коду УКТ ЗЕД. Навіть якщо коди УКТ ЗЕД не були достеменно відомі на момент отримання передоплати, платник ПДВ зобов'язаний був зазначити такі коди УКТ ЗЕД, які на той момент він вважав правильними. Відсутність коду УКТ ЗЕД в ПН, у випадку, коли такий код було обов'язково зазначати — це помилка, яку треба виправити тією датою, якою вона була виявлена.

До змісту номеру