• Посилання скопійовано

Коментар

До листа Державної фіскальної служби України від 13.07.2016 р. №7388/С/99-95-42-01-14

Коротко нагадаємо, що з метою сплати земельного податку, який розраховується від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, коефіцієнт індексації грошової оцінки визначається за формулою, наведеною у п. 289.2 ПКУ, а саме Держгеокадастр1 за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою:

Кi = І : 100, де І — індекс споживчих цін за попередній рік.

1 Постанова КМУ від 14.01.2015 р. №15 «Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру».

Отже, згідно з листом Мінстату від 11.01.2016 р. №11.1-5/6-16, індекс споживчих цін (без урахування тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим, м. Севастополя та частини зони проведення антитерористичної операції) у 2015 році (з грудня до грудня попереднього року) становив 143,3%. Відповідно, нормативна грошова оцінка земельної ділянки має індексуватися на коефіцієнт індексації 1,433.

Проте нещодавно наші читачі поділилися проблемою: у довідках про нормативну грошову оцінку землі, отриманих в органах місцевого самоврядування, вони побачили зовсім іншу інформацію. Так, окремі довідки містили коефіцієнт індексації не 1,433, а, наприклад, добуток коефіцієнтів 1,249 (у 2014 році) та 1,433 (у 2015 році). Як пояснювали самі органи місцевого самоврядування, які видавали такі довідки, вони порахували так званий кумулятивний коефіцієнт. При цьому вони посилалися на інформацію з листа Держгеокадастру від 11.01.2016 р. №6-28-0.22-201/2-16.

Наша редакція дуже критично поставилася до такого розрахунку та виклала власну позицію у статті «Кі грошової оцінки: 1,433 чи (1,249 х 1,433)?», «ДК» №16/2016.

Але цілком зрозуміло, що цього замало. Платники податків були не на жарт занепокоєні, адже це могло призвести й до донарахувань земельного податку. Проте, як не дивно, фіскали не зробили наразі жодних нарахувань.

Тому нам усе-таки було важливо знати позицію фіскального органу, який під час перевірки мав би керуватися приписами ПКУ, а не розрахунками органів місцевого самоврядування.

І фіскали не примусили себе чекати — як не дивно, але у коментованому листі саме ДФСУ доходить висновку, що ставки земельного податку встановлюються органами місцевого самоврядування (сільськими, селищними, міськими радами та радами об'єднаних територіальних громад) у розмірі не більше 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. При цьому нормативна грошова оцінка земельної ділянки індексується на коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, розрахований відповідно до пункту 289.2 ПКУ станом на 1 січня поточного року.

На нашу думку, це в певному сенсі перемога платників податків — адже ті, хто не отримував довідку1 у 2016 році та самостійно розрахував нормативну грошову оцінку з урахуванням лише коефіцієнта 1,433, правильно визначили розмір земельного податку, керуючись лише вимогами ПКУ.

1 Наявність якої, до речі, не є обов'язковою для подання податкової декларації із земельного податку щороку.

Утім, нагадаємо, що коментований лист — це відповідь на індивідуальну письмову консультацію платника податків, який і зможе використати його у разі перевірки чи зміни позиції фіскалів щодо визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки землі. Тож радимо не нехтувати можливістю отримати власну індивідуальну письмову консультацію з цього питання в порядку ст. 52 ПКУ.

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру