• Посилання скопійовано

Що нового

Затверджено порядок держреєстрації юросіб та фізосіб-підприємців

! Юрособам та фізособам-підприємцям

Мін'юст затвердив Порядок державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи.

Зокрема установлено, що держреєстрація проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб'єкта державної реєстрації, нотаріуса. Заява та документи для державної реєстрації можуть подаватись у паперовій або електронній формі.

У паперовій формі заява та документи подаються особисто заявником або поштовим відправленням. Заява про державну реєстрацію підписується заявником. У разі подання заяви для державної реєстрації поштовим відправленням справжність підпису заявника повинна бути нотаріально засвідчена.

В електронній формі заява та документи подаються заявником на порталі електронних сервісів. Заява та документи подаються з обов'язковим накладенням заявником власного ЕЦП. Моментом прийняття заяви та документів вважається дата і час реєстрації заяви у Єдиному державному реєстрі.

Наказ Мін'юсту від 09.02.2016 р. №359/5 чинний з 12.02.2016 р.


Під час прийняття податкової звітності не перевіряється правильність зазначених даних

! Платникам податків

ВСУ погодився із рішеннями судів щодо того, що перевірка даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків, не здійснюється під час вирішення питання про прийняття чи неприйняття податкової декларації або уточнюючих розрахунків до неї.

Перевірка своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати усіх передбачених ПКУ податків та зборів здійснюється у формі камеральної або документальної перевірки.

Постанова ВСУ від 06.10.2015 р. №21-2416а15


ДФСУ про подання річної фінзвітності неприбутковими установами

! Неприбутковим установам

ДФСУ наголошує, що неприбуткові організації, які відповідають вимогам п. 133.4 ПКУ та внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій, не є платниками податку на прибуток, а отже, обов'язок подання фінансової звітності разом зі звітом про використання коштів неприбуткових установ та організацій на такі неприбуткові організації не поширюється.

Водночас у разі недотримання неприбутковою організацією вимог, визначених пунктом 133.4 ПКУ, така неприбуткова організація набуває статусу платника податку на прибуток та зобов'язана подавати фінансову і податкову звітність з податку на прибуток.

Лист ДФСУ від 04.02.2016 р. №391/10/08-01-15-02-11


Якщо підприємець-«єдинник» не провадить готівкових операцій, РРО не є обов'язковим

! ФОП — платникам ЄП

ДФС у м. Києві нагадує, що РРО не застосовуються платниками єдиного податку:

— I групи;

— II і III груп (фізособи-підприємці) незалежно від обраного виду діяльності, обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1000000 гривень. У разі перевищення в календарному році обсягу доходу понад 1000000 гривень застосування РРО для такого платника єдиного податку є обов'язковим. Застосування РРО розпочинається з 1-го числа 1-го місяця кварталу, наступного за виникненням такого перевищення, та продовжується у всіх наступних податкових періодах протягом дії свідоцтва платника єдиного податку.

Правові засади застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначає Закон про РРО.

Згідно з п. 12 ст. 9 Закону про РРО, реєстратори розрахункових операцій та розрахункові книжки не застосовуються, якщо в місці отримання товарів операції з розрахунків у готівковій формі не здійснюються. Отже, при здійсненні розрахункових операцій в готівковій та/або безготівковій формі застосування РРО є обов'язковим. При здійсненні розрахунків у безготівковій формі через установи банку РРО не застосовується.

Таким чином, для фізособи-підприємця, яка перебуває на спрощеній системі обліку і звітності та не здійснює операції в готівковій формі, застосування РРО не є обов'язковим.

Лист ДФС у м. Києві від 09.02.2016 р. №918/Ц/26-15-12-02-14


Які документи підтверджують податковий статус і види діяльності підприємця?

! Фізособам-підприємцям

ДФС у м. Києві нагадує, що документом, який містить інформацію про держреєстрацію підприємця і види його госпдіяльності, є витяг з Єдиного державного реєстру юросіб, фізосіб-підприємців та громадських формувань.

При цьому для фізосіб-підприємців, які перебувають на загальній системі, жодних інших спеціальних документів, які б підтверджували систему оподаткування, чинним законодавством не передбачено.

А от для підприємців-«єдинників» документом, що підтверджує факт перебування на спрощеній системі, є ще витяг з реєстру платників єдиного податку.

Отже, незалежно від обраної системи оподаткування єдиним документом, що підтверджує держреєстрацію фізособи як СПД, є витяг з Єдиного державного реєстру.

Водночас, якщо для госпсуб'єкта, який здійснює виплату доходів фізособі-підприємцю, є важливим підтвердження перебування такої особи на спрощеній системі обліку та звітності з інших причин, таким документом є витяг з реєстру платників єдиного податку.

Лист ДФС у м. Києві від 09.02.2016 р. №2528/10/26-15-12-02-15


Юрособа змінила місце обліку: куди сплачувати податки?

! Юрособам

Податківці звертають увагу, що у разі зміни основного місця обліку юридичної особи сплачувати податки/збори та звітувати необхідно з:

1) податку на прибуток та ПДВ — за новим місцем обліку з дати переходу на нове місце обліку;

2) ЄСВ — за новим місцем обліку з дати переходу на нове місце обліку, тобто з 1 січня 2016 року;

3) ПДФО перераховується юридичною особою до бюджету за своїм місцезнаходженням, тобто до районного контролюючого органу;

4) військового збору — до бюджету за своїм місцезнаходженням (місцем реєстрації);

5) екологічного податку — за місцезнаходженням об'єкта оподаткування;

6) рентної плати за користування радіочастотним ресурсом — за місцем податкової реєстрації;

7) рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів — за місцезнаходженням лісової ділянки;

8) рентної плати за користування надрами — за місцезнаходженням ділянки надр;

9) податку на нерухоме майно — за місцезнаходженням об'єкта/об'єктів оподаткування;

10) транспортного податку — за місцем реєстрації об'єкта оподаткування;

11) плати за землю — за місцезнаходженням земельної ділянки;

12) туристичного збору — до місцевого бюджету за місцезнаходженням податкових агентів.

Лист ДФСУ від 12.02.2016 р. №3090/10/28-10-06-11


ДФС про оподаткування операції зі знищення виробничого обладнання

! Платникам ПДВ

ДФСУ зазначила, що ліквідація основних засобів для цілей оподаткування не розглядається як постачання, у разі коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку (ліквідація у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням унаслідок дії обставин непереборної сили, у разі викрадення).

При цьому таку обставину платник податків має підтверджувати:

— або документами відповідно до законодавства (сертифікат Торгово-промислової палати України, акти державних, правоохоронних та судових органів тощо);

— або поданням контролюючому органу відповідних документів про знищення, розібрання або перетворення основних засобів.

Такі документи подаються до податкової декларації з ПДВ за звітний період, у якому виникають такі обставини і здійснюється ліквідація основних засобів.

У разі якщо основні засоби ліквідовуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання основних засобів.

Лист ДФСУ від 11.02.2016 р. №2976/10/28-10-06-11


Платник екоподатку має об'єкти оподаткування в кількох населених пунктах: як звітувати?

! Платникам екологічного податку

ДФСУ нагадує, що чинна форма декларації з екологічного податку передбачає можливість подання у її складі необхідної кількості додатків для кожного виду забруднення та окремого коду органу місцевого самоврядування за КОАТУУ, що відповідають територіям адміністративно-територіальних одиниць, на яких розташовані стаціонарні джерела забруднення або спеціально відведені для розміщення відходів місця чи об'єкти.

Якщо платник податку має кілька об'єктів оподаткування у межах кількох населених пунктів або за їх межами, такий платник податку зобов'язаний подати до відповідного контролюючого органу за місцем розташування об'єкта оподаткування декларацію щодо кожного об'єкта оподаткування окремо.

З метою забезпечення відображення в інтегрованих картках платників податків задекларованих окремими деклараціями сум екологічного податку за IV квартал 2015 року за різні об'єкти оподаткування ДФСУ зобов'язує підрозділи, відповідальні за адміністрування екологічного податку, провести аналіз поданих декларацій, що збережені в центральній базі даних, та за результатами сформувати перелік декларацій, яким необхідно скасувати ознаку «Історія подання».

З метою зменшення кількості поданих декларацій ДФСУ рекомендує платникам екологічного податку подавати до контролюючого органу одну декларацію, до якої додавати необхідну кількість окремих додатків щодо кожного об'єкта оподаткування.

Лист ДФСУ від 15.02.2016 р. №5161/7/99-99-15-04-02-17


Відмова від застосування спецрежиму оподаткування ПДВ — у роз'ясненні ДФС

! Спецрежимникам

ДФС повідомила, що застосування сільгосппідприємством — платником ПДВ спецрежиму є правом такого підприємства, а не його обов'язком. У зв'язку з цим таке підприємство не позбавлено права переходу зі спецрежиму на загальну систему оподаткування ПДВ за добровільним рішенням.

Сільгосппідприємство вилучається з реєстру суб'єктів спецрежиму в разі, коли таке підприємство за добровільним рішенням подає заяву про зняття його з реєстрації як суб'єкта спецрежиму та/або про його реєстрацію як платника ПДВ на загальних підставах.

Зокрема, для вилучення з реєстру таке підприємство подає заяву про реєстрацію його платником ПДВ на загальних умовах за формою №1-ПДВ з позначкою «Перереєстрація».

При цьому дата реєстрації платником ПДВ не змінюється, а датою вилучення сільгосппідприємства з реєстру є дата внесення відповідного запису до такого реєстру. Датою, з якої сільгосппідприємство вважається платником ПДВ на загальних підставах, є дата вилучення такого підприємства з реєстру суб'єктів спецрежиму.

Водночас у разі переходу таке підприємство, починаючи з дати вилучення, повинно подавати до контролюючого органу за місцем податкового обліку виключно декларацію з ПДВ із позначкою «0110».

Якщо підприємство за результатами здійснення сільгоспдіяльності за останній звітний період перебування на спецрежимі має залишки товарів, які не були використані при виробництві сільгосппродукції, то суми ПДВ, сплачені при придбанні таких товарів, можуть бути перенесені з декларації з ПДВ із позначками «0121» — «0123» до декларації з ПДВ із позначкою «0110», поданими за останній звітний період перебування на спецрежимі.

Лист ДФСУ від 11.02.2016 р. №4698/7/99-99-19-03-02-17


Помилки у реквізитах податкової накладної: коли та як виправляти?

! Платникам ПДВ

ДФСУ нагадала, що суму ПДВ, зазначену у податковій накладній, в обов'язкових реквізитах заголовної частини якої допущено помилки, які виправлено шляхом складання розрахунку коригування, може бути включено до складу податкового кредиту після реєстрації такого розрахунку коригування в ЄРПН, але не пізніше 365 календарних днів з дати складання податкової накладної.

Якщо розрахунок коригування складено з метою виправлення помилок у необов'язкових реквізитах податкової накладної, суми ПДВ за якою були попередньо включені до складу податкового кредиту, при цьому обсяги постачання товарів/послуг та сума податкового кредиту покупця не змінилися, то підстав для коригування податкового кредиту у декларації з ПДВ та заповнення розрахунку коригування сум ПДВ до декларації з ПДВ (Д1) (додаток 1) немає.

Лист ДФСУ від 11.02.2016 р. №2973/10-28-10-06-11


Виплати на безоплатне харчування працівників: оподаткування

! Податковим агентам з ПДФО

ДФС у Миколаївській області нагадує, що до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включається дохід, отриманий як додаткове благо, зокрема у вигляді харчування, безоплатно отриманого платником податку.

Однак оподаткування доходів фізичних осіб, у тому числі одержаних у вигляді додаткового блага, розглядається лише у разі їх одержання безпосередньо конкретним платником податку.

Отже, дохід, отриманий як додаткове благо, зокрема у вигляді харчування, безоплатно отриманого платником податку, оподатковується за ставкою 18%.

При оподаткуванні ПДФО додаткового блага слід пам'ятати, що базою оподаткування доходів у будь-якій негрошовій формі є вартість такого доходу, розрахована за звичайними цінами, правила визначення яких установлені згідно з ПКУ, помножена на натуральний коефіцієнт.

Крім того, з виплат соціального характеру у грошовій і натуральній формі необхідно нараховувати та сплачувати єдиний внесок, серед них, зокрема, оплата або дотації на харчування працівників, у тому числі в їдальнях, буфетах, профілакторіях.

Лист ДФС у Миколаївській області від 11.02.2016 р. №431/10/14-29-15-01-10


При виплаті дивідендів «єдинник» ІV групи сплачує авансовий внесок

! Платникам єдиного податку ІV групи

ДФСУ розглянула питання щодо нарахування та сплати платником єдиного податку ІV групи авансового внеску з податку на прибуток при виплаті дивідендів своїм акціонерам (власникам) та повідомила.

Якщо платіж особою називається дивідендом, то такий платіж оподатковується під час виплати згідно з нормами, визначеними згідно з положеннями п. 57.1-1 ПКУ, незалежно від того, чи є особа платником податку на прибуток.

Враховуючи зазначене, юридична особа — платник єдиного податку зобов'язана при виплаті дивідендів (за винятком виплати дивідендів фізичним особам) нарахувати та внести до бюджету авансовий внесок із податку на прибуток за правилами, встановленими п. 57.11 ПКУ.

Зазначений авансовий внесок вноситься до бюджету до/або одночасно з виплатою дивідендів. При цьому суми нарахованого податкового зобов'язання з єдиного податку не зменшуються на суму авансового внеску з податку на прибуток, сплаченого у зв'язку з виплатою дивідендів.

Лист ДФСУ від 10.02.2016 р. №2765/6/99-95-42-01-15


Дохід від продажу успадкованої нерухомості ПДФО не оподатковується

! Фізособам

ДФС у Запорізькій області розглянула питання щодо оподаткування доходів, отриманих у вигляді продажу нерухомого майна, та повідомила.

Отриманий дохід при продажу не частіше одного разу протягом звітного року нерухомого майна, яке перебуває у власності менше трьох років та отримане у спадщину, не підлягає оподаткуванню ПДФО та військовим збором.

Умова щодо перебування такого майна у власності платника податку понад три роки не поширюється на майно, отримане таким платником у спадщину.

Дохід від відчуження господарсько-побутових споруд, що розташовані на одній ділянці з житловим або садовим (дачним) будинком та продаються разом з ним, для цілей оподаткування окремо не визначається.

Лист ДФС у Запорізькій області від 03.02.2016 р. №358/10/08-01-17-01-17

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру