• Посилання скопійовано

Коментар

До наказу Міністерства фінансів України від 31.08.2015 р. №747

Облік платників податків: є зміни

Наказом від 31 серпня 2015 року №7471 (див. «ДК» №43/2015) Мінфін уніс зміни до Положення про реєстрацію платників ПДВ2 (далі — Положення №1130) та Порядку обліку платників податків і зборів (далі — Порядок №15883). І хоча більшість змін стосуються дуже вузьких питань та категорій платників податків, розглянемо ці зміни докладніше.

Взяття на облік та зняття з обліку

Зазнав змін категоріальний апарат через уточнення деяких термінів. Так, «уповноваженою особою» тепер є особа (в розумінні пп. 14.1.139 ПКУ), яка веде облік результатів діяльності за договором про спільну діяльність без утворення юридичної особи, а під визначення «управитель майна» підпадає особа, яка веде окремий податковий облік з податку на додану вартість щодо господарських операцій, пов'язаних із використанням майна, отриманого в управління за договорами управління майном. Завдяки цим змінам уповноважені особи за договорами про СД та управителі майна за договорами управління майном (у розумінні абзаців третього та четвертого пункту 1.7 розділу I Порядку №1588), які на дату набрання чинності цим наказом (чинний з 16.10.2015 р.) не зареєстровані платниками ПДВ, втрачають ознаки платників податків за такими договорами:

— з 1 січня 2015 року, якщо вони не були зареєстровані як платники ПДВ за такими договорами або їх реєстрацію як платників ПДВ за такими договорами анульовано раніше 1 січня 2015 року;

1 Опублікований в «Офіційному віснику України» 16.10.2015 р. (№80/2015).

2 Затверджене наказом Мінфіну від 14.11.2014 р. №1130.

3 Затверджений наказом Мінфіну від 09.12. 2011 р. №1588.

— з дати анулювання їх реєстрації як платників ПДВ за такими договорами, якщо таке анулювання здійснено після 1 січня 2015 року.

Жодної ініціативи з боку суб'єктів господарювання тут не потрібно, зняття договорів з обліку в контролюючих органах відбуватиметься за самостійними рішеннями таких органів (без подання заяви).

Як і раніше, взяття на облік договору (про розподіл продукції, управління майном та про спільну діяльність на території України без створення юридичних осіб) здійснюється шляхом додаткового взяття на облік як платника податків відповідного управителя майна або уповноваженої особи, але тепер підстав для цього побільшало: до уваги братимуться не лише подані документи від інвестора (оператора — для угоди про розподіл продукції), а й ініціатива контролюючого органу про реєстрацію платником ПДВ та прийняття документів щодо таких рішень. Для осіб, відповідальних за нарахування та сплату ПДВ до бюджету, передбачено 9-значний податковий номер (пп. 3 п. 1.6 Положення №1130). З моменту взяття на облік юридичні особи — резиденти й угоди про розподіл продукції належать до категорії платників податку на прибуток. І навпаки, анулювання реєстрації платником ПДВ для договорів про спільну діяльність та договорів управління майном (за умови відсутності грошових зобов'язань та податкового боргу або після їх погашення) є підставою для зняття їх з обліку (п. 11.34 Порядку №1588). І реєстрація платником ПДВ, і її анулювання відбуватимуться швидше: не протягом 5 р. д., а тепер ці процедури займають 3 р. д.

Є певні зміни і в порядку подання документів для взяття на облік. Так, заява за формою №1-ОПП та копія договору (контракту) про спільну діяльність/управління майном раніше мали бути подані до податкової за основним місцем обліку протягом 10 календарних днів після реєстрації договору або після набрання ним чинності. А тепер ці документи слід подавати одночасно з реєстраційною заявою платника ПДВ (п. 4.6, п. 4.7 Порядку №1588). Якщо до заяви за формою №1-ОПП не додано реєстраційної заяви платника ПДВ або за результатами розгляду реєстраційної заяви платника ПДВ у реєстрації платником ПДВ відмовлено, документи повертаються контролюючим органом уповноваженій особі або управителю майна (п. 4.11 Порядку №1588).

Пункт 11.27 Порядку №1588 доповнено підпунктом 11, завдяки якому тепер всі незавершені митні процедури вважатимуться обставинами для заперечень податківців щодо припинення юрособи. У разі коли ФОП із місцем проживання на окупованій території чи території проведення АТО має намір припинити підприємницьку діяльність, решта дій щодо зняття його з обліку як самозайнятої особи (закриття банківських рахунків, подання останньої податкової звітності, остаточні розрахунки з бюджетом тощо) можуть відбуватися за місцем перебування таких осіб у разі їх звернення до відповідних контролюючих органів, але, увага, з документальним підтвердженням особи та місця перебування.

Тепер взяття на облік платника податків та фізособи-підприємця за основним місцем обліку контролюючим органом проводиться у день отримання відомостей із реєстраційної картки від держреєстратора (раніше — не пізніше наступного дня, див. п. 3.7 та п. 6.4 Порядку №1588).

Оновлення відомостей про відповідальних осіб

Завдяки оновленій редакції п. 9.3 Порядку №1588 відомості стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку юридичної особи, також оновлюються контролюючими органами у Єдиному банку даних юридичних осіб на підставі задоволеної контролюючим органом реєстраційної заяви платника ПДВ (незалежно від того, з якої причини вона подається: на реєстрацію, перереєстрацію чи внесення змін). У такому разі подавати заяву за формою №1-ОПП з позначкою «Зміни» у зв'язку зі зміною відомостей про таких осіб платнику ПДВ уже не треба.

Витяг

Змінено форму витягу з реєстру платників ПДВ (додаток 13 до Положення №1130). Зокрема, в ньому тепер зазначаються і реквізити рахунку (рахунків) у СЕА. Крім того, скоротився строк підготовки витягу: тепер він готується та надсилається податківцями протягом 3 робочих днів (раніше — 5 робочих днів) з дати надходження такого запиту від платника ПДВ.

Як і раніше, його можна отримати поштою з повідомленням про вручення за рахунок одержувача. Якщо пошта не може вручити платнику ПДВ витяг у зв'язку з незнаходженням посадових осіб, відмовою прийняти такий витяг, відсутністю за місцезнаходженням (місцем проживання) платника ПДВ, то за підсумками такого невручення буде складено довідку із зазначенням конкретної причини. Така довідка разом із витягом зберігається у реєстраційній частині облікової справи платника податків. При цьому контролюючий орган починає вживати заходів щодо встановлення місцезнаходження (місця проживання) такого платника ПДВ.

Якщо платник ПДВ обрав спосіб отримання витягу безпосередньо в контролюючому органі та протягом 2 робочих днів з дня надходження до контролюючого органу запиту не отримав його з будь-яких причин, витяг зберігається у реєстраційній частині облікової справи платника податків.

Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор

До змісту номеру