До постанови Кабінету Міністрів України від 29.07.2015 р. №538
Перевірки автоматичного бюджетного відшкодування
У листі від 07.07.2015 р. №24403/7/99-99-15-01-01-17 (див. «ДК» №33-34/2015) головний податковий орган роз'яснює, яким чином здійснюються перевірки автоматичного бюджетного відшкодування.
Критерії відповідності
Критерії відповідності платників ПДВ вимогам для отримання автоматичного БВ визначено в п. 200.19 ПКУ:
1) не перебувають у судових процедурах банкрутства;
2) немає записів про відсутність підтвердження відомостей, за місцезнаходженням (місцем проживання), визнання повністю або частково недійсними установчих документів чи змін до установчих документів юридичної особи;
3) мають необоротні активи, залишкова балансова вартість яких на звітну дату за даними податкового обліку перевищує у три рази суму податку, заявлену до відшкодування, або отримали фінансову гарантію, а також:
— здійснюють операції, до яких застосовується ставка ПДВ 0%, питома вага яких протягом попередніх дванадцяти послідовних звітних місяців (чотирьох кварталів) сукупно становить не менше 40% загального обсягу поставок;
Зверніть увагу!
На сьогодні постановою Кабміну від 29.07.2015 р. №538 (див. «ДК» №33-34/2015) затверджено перелік банків, отримання фінансової гарантії яких надає право на автоматичне бюджетне відшкодування ПДВ платникам такого податку. До цього переліку внесено тільки три банки: Державний ощадний банк України, Державний експортно-імпортний банк України, Укргазбанк. Нині ці банки розробляють механізми надання таких фінансових гарантій.
— або здійснили інвестиції в необоротні активи у розмірах не менше ніж 3 млн грн протягом останніх 12 календарних місяців1;
1 За цим критерієм сума такого відшкодування сукупно не може перевищувати суму податку, сплачену у складі вартості придбаних (у т. ч. у разі їх ввезення на митну територію України)/споруджених необоротних активів незалежно від того, чи були вони введені в експлуатацію.
4) не мають податкового боргу.
Порядок визначення відповідності платника податку критеріям затверджено наказом Мінфіну від 14.11.2014 р. №1128.
Спрощена процедура автоматичного БВ полягає в тому, що перевірка платника ПДВ проводиться в автоматизованому режимі протягом 15 календарних днів після граничного терміну подання звітності. Яким саме чином проводиться така перевірка і що саме аналізують податківці?
У чому суть перевірки
У коментованому листі ДФСУ говорить, що суть перевірок сум бюджетного відшкодування зводиться, зокрема, до таких абстрактних речей, як:
— виявлення арифметичних або логічних помилок у декларації, у т. ч. правомірність відображення показника збільшення залишку від'ємного значення, який після бюджетного відшкодування включається до складу ПК наступного податкового періоду з урахуванням результатів попередніх перевірок (камеральних/документальних), проведених податковим органом;
— перевірка відповідності даних декларації з ПДВ та даних ЄРПН і відповідності даних декларації з ПДВ та даних митних декларацій (рядки 2.1 та 12.1 декларації), застосованого типу митних декларацій.
Досить незрозуміло виглядає такий напрям перевірки, як аналіз формування податкового кредиту з використанням усіх наявних інформаційних даних. Які це інформаційні дані? Які їх джерела? Певна річ, не обходяться такі перевірки і без пріоритетних для податківців процедур виявлення ймовірних схем залучення платником до ланцюгів постачання ризикових контрагентів, які при здійсненні оподатковуваних операцій не задекларували податкові зобов'язання з ПДВ або за якими на дату опрацювання є інформація про сумнівний податковий кредит, у т. ч. за ланцюгами постачання тощо.
Незважаючи на поступове зменшення кількості критеріїв відповідності платника ПДВ вимогам для отримання автоматичного БВ, реально процес отримання БВ «автоматом» дедалі більше ускладнюється.
Як відомо, з 01.07.2015 р. призупиняється дія пп. 78.1.8, абз. 4 п. 82.4, п. 200.11 та п. 200.14 ПКУ щодо проведення документальних позапланових виїзних перевірок сум бюджетного відшкодування ПДВ (п. 37 підр. 2 розд. ХХ ПКУ). Усі платники ПДВ, яким відмовлено в автоматичному бюджетному відшкодуванні, мають теоретичну можливість отримати його за стандартною процедурою — у загальному порядку. За підсумками перевірки, під час якої виявлено невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі з декларації, податківці мають надіслати один із двох варіантів ППР:
за формою «В1» — у разі встановлення перевищення суми бюджетного відшкодування ПДВ через заниження податкових зобов'язань або завищення податкового кредиту з ПДВ;
за формою «В3» — у разі з'ясування факту, за яким платник податку не має права на отримання бюджетного відшкодування.
Зверніть увагу: сума, на яку відмовлено у бюджетному відшкодуванні (за формою «В3»), не втрачена платником ПДВ назавжди. Навпаки, вона може бути врахована ним у збільшення значення рядків «збільшено/зменшено залишок від'ємного значення (від'ємного значення попередніх звітних податкових періодів) за результатами перевірки контролюючого органу» (ряд. 20.3 декларації з ПДВ та під табличною частиною декларації із зазначенням дати та номера конкретного ППР) за звітний (податковий) період, на який припадає день узгодження такого ППР. Доки триватиме оскарження, ці рядки не заповнюються.
Інформація про обсяги відшкодування ПДВ
Питання оприлюднення податкової інформації, пов'язаної з відшкодуванням ПДВ із державного бюджету, завжди було проблемним, і проблеми тут створювали самі податківці. Бізнес та експертна спільнота наполягають на прозорості та систематичному оприлюдненні такої інформації. Завдяки змінам, унесеним наказом Мінфіну від 09.07.2015 р. №632 (див. «ДК» №33-34/2015), форма інформації про обсяги відшкодування ПДВ повністю змінена. Строки оприлюднення залишилися тими самими — 10 р. д., наступних за останнім днем звітного місяця. А от форму оновлено повністю. Так, якщо раніше інформація подавалася в розрізі окремих платників ПДВ із зазначенням коду ЄДРПОУ, то тепер передбачається показувати той чи інший показник єдиною цифрою, тож відстежувати, яка сума ПДВ відшкодована тій чи іншій компанії, буде просто неможливо. Новим показником такої інформації буде залишок сум вимог на відшкодування ПДВ (активних до відшкодування), у т. ч. неврегульованих вимог на відшкодування ПДВ, які було подано раніше ніж за 74 дні до завершення періоду.
Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор