• Посилання скопійовано

Що нового

Нацбанк продовжив деякі обмеження щодо продажу та переказу валюти

! Банкам та їх клієнтам

Нацбанк продовжив заборону на продаж валюти населенню більш ніж на 3 тис. грн на добу, а також заборону на переказ за кордон валюти на понад 150 тис. грн до 3 червня 2015 року.

Так, одній особі дозволено здійснювати операції з продажу готівкової іноземної валюти або банківських металів в один операційний (робочий) день у сумі, що не перевищує в еквіваленті 3000 гривень у межах однієї банківської установи.

За дорученням фізосіб за межі України здійснюються перекази іноземної валюти за поточними валютними неторговельними операціями: без підтвердних документів з поточного рахунку в іноземній валюті або без його відкриття — на суму, що в еквіваленті не перевищує 15000 гривень в один операційний (робочий) день. Фізичні особи — нерезиденти здійснюють такі перекази на підставі документів, що підтверджують джерела походження коштів; з поточного рахунку в іноземній валюті — на суму, що в еквіваленті перевищує 15000 гривень, але не більше 150000 гривень на місяць.

Фізичні особи — резиденти здійснюють такі перекази виключно на підставі підтвердних документів.

Постанова Національного банку України від 03.03.2015 р. №160 чинна з 04.03.2015 р.


Нацбанк підвищив облікову ставку до 30%

! Суб'єктам господарювання

З метою стабілізації ситуації на грошово-кредитному ринку Нацбанк прийняв рішення з 4 березня 2015 року підвищити облікову ставку до 30%. Нагадаємо, що розмір облікової ставки з 6 лютого становив 19,5% річних.

Постанова Національного банку України від 02.03.2015 р. №154 чинна з 02.03.2015 р.


Положення про реєстрацію платників ПДВ — у новій редакції

! Платникам ПДВ

Мінфін уніс зміни до Положення про реєстрацію платників ПДВ.

Змінами, зокрема, встановлено, що у разі відсутності підстав для відмови у реєстрації особи як платника ПДВ контролюючий орган зобов'язаний протягом 3-х робочих днів після надходження реєстраційної заяви внести до Реєстру запис про реєстрацію такої особи як платника ПДВ:

— із бажаного (запланованого) дня реєстрації, зазначеного у реєстраційній заяві, що відповідає даті початку податкового періоду (календарного місяця), з якого такі особи вважатимуться платниками ПДВ та матимуть право на складання податкових накладних, у разі добровільної реєстрації особи як платника ПДВ;

— із першого числа місяця, наступного за днем закінчення 20 календарних днів після подання реєстраційної заяви до контролюючого органу, у разі добровільної реєстрації особи як платника ПДВ, якщо бажаний (запланований) день реєстрації у заяві не зазначено;

— із бажаного (запланованого) дня, що відповідає першому числу календарного кварталу, в якому застосовуватиметься ставка єдиного податку, що передбачає сплату ПДВ, у разі переходу осіб на спрощену систему оподаткування або зміни ставки єдиного податку;

— із першого числа календарного місяця, в якому здійснено перехід на сплату інших податків і зборів, у разі реєстрації осіб, визначених в абзаці першому п. 183.4 ПКУ, що відповідають вимогам, визначеним п. 181.1 ПКУ, якщо перше число календарного місяця, з якого здійснюється перехід на сплату інших податків і зборів, на день подання реєстраційної заяви не настало;

— із дня внесення запису до Реєстру в разі обов'язкової реєстрації особи як платника ПДВ або в разі реєстрації осіб, визначених в абзаці першому п. 183.4 ПКУ, які відповідають вимогам, визначеним п. 181.1 ПКУ, якщо перше число календарного місяця, в якому здійснено перехід на сплату інших податків і зборів, на день подання реєстраційної заяви настало.

Також зазначено, що платник єдиного податку групи IV реєструється платником ПДВ (у тому числі як суб'єкт спеціального режиму оподаткування) за загальними правилами незалежно від дати (періоду) обрання або переходу на спрощену систему як платник групи IV.

Крім того, строк перереєстрації скорочено з 5 до 3 днів.

Наказ Мінфіну від 02.02.2015 р. №21
набере чинності з дня опублікування (станом на 03.03.2015 р. не опублікований)


Затверджено новий Порядок оформлення матеріалів про адмінправопорушення

! Громадянам

Уповноважений Верховної Ради з прав людини затвердив Порядок оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення.

Зокрема, передбачено, що протокол про адміністративне правопорушення складається у двох примірниках. Другий примірник протоколу під розписку вручається особі, яка притягується до адміністративної відповідальності.

У разі відмови особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу в ньому робиться запис про це. Особа, яка притягується до адміністративної відповідальності, має право викласти мотиви своєї відмови від його підписання, які додаються до протоколу.

Другий примірник складеного протоколу та копії інших матеріалів, що підтверджують факт вчинення адміністративного правопорушення, рекомендованим листом зі зворотним повідомленням про вручення та з описом вкладення протягом 10 календарних днів разом із супровідним листом у конверті з позначкою «особисто» надсилаються особі, щодо якої складено протокол про адміністративне правопорушення, у разі якщо ця особа:

— відмовляється від отримання другого примірника протоколу;

— не з'являється для ознайомлення з протоколом.

Відміткою про вручення другого примірника протоколу про адміністративне правопорушення у цьому разі є підпис на зворотному повідомленні про вручення, датою вручення є дата, зазначена на цьому повідомленні.

Наказ Уповноваженого ВРУ з прав людини від 16.02.2015 р. №3/02-15 чинний з 16.02.2015 р.


Порядок обліку платників податків і зборів зазнав змін

! Платникам податків

Мінфін уніс незначні зміни до Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого Наказом №1588.

Зокрема, уточнено, що в разі неподання заяви за формою №1-ОПП про взяття на облік з початку календарного року, на який сформовано реєстр, до контролюючого органу за новим місцем обліку стосовно такого платника податків Центральний контролюючий орган приймає рішення (раніше — мав право приймати) про зміну основного місця обліку та переведення на облік до контролюючого органу, що здійснює супроводження великих платників податків, чи іншого контролюючого органу.

Окрім того, раніше вимагалося в разі прийняття рішення щодо припинення юридичної особи надсилати до податкового органу протягом 10 днів з дня публікації такого рішення повідомлення за формою №24-ОПП (про початок проведення позапланової перевірки, призначеної у зв'язку з рішенням про припинення юрособи) або за формою №25-ОПП (про неможливість проведення такої перевірки) одночасно в паперовому та в електронному вигляді. Тепер зазначені повідомлення надсилаються державному реєстратору поштовим відправленням або в електронному вигляді у порядку взаємного обміну інформацією з реєстрів Укрдержреєстру та ДФС. Як і повідомлення за формою №18-ОПП.

Наказ Мінфіну від 02.02.2015 р. №22
набере чинності з дня опублікування (станом на 03.03.2015 р. не опублікований)


Порядок електронних торгів заарештованим майном зазнав змін

! Учасникам електронних торгів

Мін'юст затвердив зміни до Тимчасового порядку реалізації арештованого майна шляхом проведення електронних торгів.

Так, кожен з учасників електронних торгів має змогу під час їх проведення на будь-якому етапі зазначити через веб-сайт електронних торгів особливу ставку купівлі лота.

Особлива ставка може бути зазначена одним учасником не більше одного разу.

Також установлено, що реалізація майна, вартість якого не перевищує 100 н. м. д. г., здійснюється шляхом проведення організатором електронних торгів з урахуванням таких особливостей:

— електронні торги проводяться протягом одного тижня з дати внесення інформації про лот до системи електронних торгів;

— гарантійний внесок учасником електронних торгів не сплачується;

— заявки на участь у торгах приймаються до моменту початку торгів.

У разі припинення електронних торгів учасникам електронних торгів повертається гарантійний внесок.

Наказ Мін'юсту від 18.02.2015 р. №207/5 чинний з 03.03.2015 р.


Мінсоцполітики про працевлаштування іноземців в Україні

! Роботодавцям

Державний центр зайнятості Мінсоцполітики роз'яснив, що іноземці та особи без громадянства, які прибули в Україну для працевлаштування на визначений строк, приймаються роботодавцями на роботу на підставі дозволу на застосування праці іноземців та осіб без громадянства, виданого в порядку, визначеному Законом України «Про зайнятість населення».

Такий дозвіл видається державною службою зайнятості підприємству, установі чи організації відповідно до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 27.05.2013 р. №437.

Іноземці та особи без громадянства, які постійно проживають в Україні, визнані в Україні біженцями або особами, які потребують додаткового захисту, яким надано притулок в Україні чи тимчасовий захист, а також ті, що одержали дозвіл на імміграцію в Україні, у разі звернення до центру зайнятості пред'являють посвідку на постійне проживання (або посвідчення біженця чи особи, яка потребує додаткового захисту або якій надано тимчасовий захист), а також інші документи, передбачені Порядком №198.

Іноземці, які мають посвідки на тимчасове проживання в України, мають право звернутися до центру зайнятості незалежно від місця проживання та/або перебування для безоплатного сприяння у працевлаштуванні та одержання інформації про ситуацію на ринку праці.

Лист Мінсоцполітики і Держцентру зайнятості від 13.02.2015 р. №ДЦ-09-964/0/6-15


Акциз у фіскальному чеку відображається як окрема податкова група

! Виробникам РРО і сервісним центрам

З метою забезпечення правильності відображення в розрахункових документах РРО акцизного податку з роздрібного продажу підакцизних товарів ДФСУ звертає увагу на таке.

Вимогами щодо реалізації фіскальних функцій РРО для різних сфер застосування, затвердженими постановою КМУ від 18.02.2002 р. №199, визначено формат і розрядність даних, що зберігаються у фіскальній пам'яті РРО, в якому передбачено відображення не менше 6 груп з оподаткування товарів (послуг). Рядок 9 розрахункового документа (назва податку, літерне позначення ставки податку, ставка податку у відсотках, сума податку) може повторюватися відповідно до кількості податкових груп, тобто не менше 6.

Акцизний податок з роздрібного продажу підакцизних товарів повинен відображатися у розрахунковому документі (фіскальному чеку) як окрема податкова група.

Окреме роз'яснення податківці надали виробникам РРО та сервісним центрам з обслуговування РРО щодо програмування акцизного податку. Зокрема, навели приклад відображення акцизного податку в фіскальному чеку.

У наведеному прикладі ціна товару без ПДВ становить 100 грн, ПДВ — 20 грн, вартість з ПДВ — 120 грн — група податку «А».

Акцизний податок за ставкою 5% становитиме 6 грн (120 х 5%) — група податку «Б». Вартість товару з урахуванням усіх податків становитиме 126 гривень.

Лист ДФСУ від 30.01.2015 р. №1811/6/99-99-22-07-03-15


Імпортерам-боржникам валюту не продадуть

! Банкам та імпортерам

Національний банк має право запитувати й отримувати від уповноваженого банку копії додаткових документів, потрібних для з'ясування обставин щодо конкретної операції, інформація про яку була подана у відповідному реєстрі. У цьому разі уповноважений банк не може здійснювати таку операцію до моменту отримання окремого підтвердження Національного банку України.

З метою удосконалення контролю за відпливом коштів, зменшення тиску на валютний ринок України та посилення фінансової дисципліни клієнтів банків кожен пакет документів, поданий для підтвердження можливості купівлі та перерахування інвалюти за імпортними операціями, має містити довідку ДФС про відсутність у клієнта заборгованості зі сплати податків.

Лист НБУ від 26.02.2015 р. №28-211/12780


Обмеження на звільнення мобілізованих не стосується строкових договорів

! Роботодавцям

Мінсоцполітики роз'яснило, що обмеження щодо звільнення мобілізованих працівників поширюються лише на звільнення працівників з ініціативи роботодавця.

Укладаючи строковий трудовий договір, працівник надає добровільну згоду на його припинення у визначений в трудовому договорі термін. Тому звільнення працівника за цією підставою не є звільненням з ініціативи роботодавця.

У такому разі після закінчення строку трудового договору, укладеного з мобілізованим працівником, за яким зберігаються не більше одного року місце роботи, посада та компенсується з бюджету середній заробіток на підприємстві, дію трудового договору може бути припинено. Якщо ж після закінчення строку трудового договору трудові відносини фактично тривають і жодна зі сторін не вимагає їх припинення, дія цього договору вважається продовженою на невизначений термін.

Лист Мінсоцполітики від 05.12.2014 р. №520/06/186-14


Укрдержреєстр про реєстрацію речових прав на нерухоме майно

! Фізичним та юридичним особам

Укрдержреєстр зазначив, що фізичним та юридичним особам на новозбудовані об'єкти нерухомого майна при здійсненні державної реєстрації речових прав на нерухоме майно видається свідоцтво про право власності на нерухоме майно, що підтверджує виникнення права власності.

Перелік документів, що подаються для державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, залежить від способу набуття прав і типу об'єкта нерухомого майна, права на який підлягають державній реєстрації, та визначений відповідним Порядком.

Для проведення державної реєстрації права власності з видачею свідоцтва про право власності на об'єкт нерухомого майна, права на який набуті в загальному порядку, заявник, зокрема, подає:

— заяву встановленої форми;

— документ, що посвідчує особу заявника;

— копію реєстраційного номера облікової картки платника податку згідно з Державним реєстром фізичних осіб — платників податків;

— документ про сплату державного мита (крім випадків, коли особа звільнена від сплати державного мита);

— документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;

— документ, що підтверджує виникнення, перехід та припинення речових прав на земельну ділянку;

— технічний паспорт на об'єкт нерухомого майна;

— документ, що підтверджує присвоєння об'єкту нерухомого майна адреси.

Заявник подає документи особисто або надсилає поштою з описом вкладення.

Лист Укрдержреєстру від 14.01.2015 р. №ПІ-Т-2-15-06


Пільга — є, механізму застосування — немає

! СГ, які провадять діяльність на території АТО

Державна фіскальна служба нагадує, що з 15 жовтня 2014 року набрав чинності Закон №1669-VII, згідно з яким під час АТО суб'єкти господарювання, які провадять діяльність на території проведення АТО, звільняються від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.

Період проведення АТО — це час між датою набрання чинності Указом Президента України №405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення АТО або військових дій на території України.

Але на сьогодні не розроблено порядку застосування цієї податкової пільги, а також не внесено відповідних змін до ПКУ.

Лист ДФСУ від 02.12.2014 р. №7887/6/99-99-15-03-02-15

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру