• Посилання скопійовано

Коментар

До постанови Кабінету Міністрів України від 21.08.2014 р. №358

З 23.08.2014 р. КМУ коментованого постановою №358 скасував Постанову №2311, у якій було передбачено, що оцінку для цілей оподаткування (у тих випадках, коли це передбачено чинним законодавством) мали проводити лише ті суб'єкти оціночної діяльності, які отримали відповідний сертифікат — за напрямом 3 «Оцінка для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов'язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства».

Свого часу Постанова №231 наробила багато галасу, бо з набранням нею чинності в оцінювачів виникла потреба в оформленні або отриманні додаткового сертифіката. А це, своєю чергою, призвело до подорожчання їхніх послуг, що збільшило витрати платників податків. Адже, наприклад, без проведення оцінки фізособа не може продати нерухомість (ст. 7 Закону про оцінку майна2, п. 172.3 ПКУ), оскільки від суми оцінки залежить сума ПДФО, що її має сплатити фізособа, мита тощо.

1 Постанова КМУ від 04.03.2013 р. №231 «Деякі питання проведення оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов'язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства».

2 Закон України від 12.07.2001 р. №2658-ІІІ «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні».

Відтепер оцінка об'єкта для цілей оподаткування здійснюється суб'єктами оціночної діяльності, які відповідають вимогам, установленим Законом про оцінку майна, у складі яких працює хоча б один оцінювач, який отримав відповідне кваліфікаційне свідоцтво оцінювача згідно з вимогами Закону України «Про оцінку майна» хоча б за однією з визначених спеціалізацій у межах напряму 1 «Оцінка об'єктів у матеріальній формі» і напряму 2 «Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів, у тому числі прав на об'єкти інтелектуальної власності».

Що стосується оцінки землі, то вона має здійснюватися суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки землі, які відповідають вимогам, установленим Законом України від 11.12.2003 р. №1378-IV «Про оцінку земель».

Раніше, згідно з п. 5 Порядку проведення оцінки, затвердженого Постановою №231, оціночна вартість нерухомого майна (об'єктів нерухомості), майнових прав на нього, крім об'єктів незавершеного будівництва, визначалася шляхом застосування порівняльного підходу з урахуванням інформації про продаж нерухомого майна, яке було продане не більш як за шість місяців до дати проведення оцінки або пропонується до продажу на дату проведення оцінки.

З набранням чинності Постановою №358 оціночною вартістю для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов'язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства, буде ринкова вартість (ч. 1 п. 1 Постанови №358). Вона розраховуватиметься відповідно до національних стандартів та інших нормативно-правових актів з питань оцінки майна і майнових прав. Нагадаємо, що, згідно з п. 3 Національного стандарту №1 від 10.09.2003 р. №1440 «Загальні засади оцінки майна і майнових прав», ринкова вартість — це вартість, за яку можливе відчуження об'єкта оцінки на ринку подібного майна на дату оцінки за угодою, укладеною між покупцем та продавцем, після проведення відповідного маркетингу за умови, що кожна зі сторін діяла зі знанням справи, розсудливо і без примусу.

Також, згідно з ч. 2 п. 1 Постанови №358, за результатами оцінки має бути складено звіт про оцінку майна, звіт про експертну грошову оцінку земельних ділянок, інформація з якого повинна вноситися безперешкодно та безоплатно до єдиної бази даних звітів про оцінку.

Зазначена інформація складається за формою, яка встановлена Фондом держмайна та є додатком до звіту. Строк дії звіту про оцінку (як і раніше, згідно з п. 12 Постанови №231) становить не більш як шість місяців з дати оцінки та має зазначатися у звіті.

Разом з тим Постановою №358 КМУ також скасував усі накази Фонду державного майна, які приймалися на виконання Постанови №231, а Фонд держмайна, своєю чергою, має в десятиденний строк подати КМУ проект нормативно-правового акта щодо приведення його актів у відповідність до Постанови №358, а також пропозиції щодо вдосконалення законодавства у сфері оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності.

На відміну від вимог Постанови №231, частиною 3 пункту 1 Постанови №358 визначено як паперову, так і електронну форму зберігання документів про оцінку в архіві суб'єкта оціночної діяльності. Строк зберігання зазначених документів повинен становити не менше одного року.

Сподіваємося, з набранням чинності Постановою №358 ринок оцінки майна, а також професійної оціночної діяльності стане трохи прозорішим та менш корупційним, а витрати замовників оцінки скоротяться.

Михайло СТЕПАНОВ, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру