• Посилання скопійовано

Що нового

Уточнено порядок інвентаризації орендованого держмайна

! Держпідприємствам

Кабінет Міністрів уніс зміни до Положення про інвентаризацію майна державних підприємств, що приватизуються, а також майна державних підприємств та організацій, яке передається в оренду.

Змінами, зокрема, надано право орендодавцю у разі потреби протягом строку дії договору оренди проводити інвентаризацію орендованого майна шляхом прийняття відповідного рішення, яке доводиться до орендаря рекомендованим листом із повідомленням за сім календарних днів до початку інвентаризації.

У разі надіслання орендарю письмового повідомлення про непродовження або розірвання договору оренди та неможливості проведення інвентаризації у зв'язку з ненаданням орендарем представників до складу інвентаризаційної комісії, відмовою утворювати робочі інвентаризаційні групи, допускати членів інвентаризаційної комісії на об'єкт оренди та надавати достовірну і в повному обсязі інформацію, настанням обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин) інвентаризація проводиться державним підприємством самостійно протягом 3 місяців після прийняття ним майна на баланс.

Постанова Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 р. №384 чинна з 30.08.2014 р.


Нацбанк пом'якшив вимоги до банків

! Банкам

НБУ прийняв рішення не застосовувати до банків, показники яких погіршилися у зв'язку з окупацією Криму, запровадженням надзвичайного режиму роботи банківської системи в Донецькій та Луганській областях, заходів впливу за умови дотримання ними, зокрема, таких обмежень:

1) не надавати кредитів без забезпечення, яке відповідає вимогам НПА Національного банку України щодо оцінки ризиків з метою формування і використання резервів за фінансовими активами, крім надання кредитів овердрафт, що надані фізичним особам за зарплатними проектами, кредитів овернайт, здійснення валютних операцій на умовах своп;

2) не здійснювати дострокового погашення боргових цінних паперів власної емісії, за винятком випадків, коли дострокове погашення боргових цінних паперів власної емісії відбувається за ціною, не вищою за 50% від номіналу, та не призводить до істотного погіршення ліквідності банку;

3) не здійснювати виплат дивідендів акціонерам, крім виплати дивідендів за привілейованими акціями;

4) не здійснювати дострокового повернення вкладів (депозитів) інсайдерам;

5) не збільшувати обсягів капітальних інвестицій за основними засобами та нематеріальними активами, що не беруть участі в проведенні банківських операцій, крім нерухомого майна, що перейшло у власність банку на підставі реалізації прав заставодержателя відповідно до умов договору застави;

6) не відкривати нових відокремлених підрозділів.

Крім того, банки зобов'язані розробити та надати до 1 жовтня 2014 р. детальний план заходів щодо усунення до 1 січня 2015 р. порушень та недоліків, який має бути затверджений правлінням, підписаний головою правління і головою ради банку та містити відповідні обґрунтування планових показників.

Постанова НБУ від 26.08.2014 р. №529 чинна з 28.08.2014 р. та діє до 01.01.2015 р.


Затримка відкриття рахунків звільняє від штрафу

! Податковим агентам з ПДФО

ДФСУ роз'яснила, що в разі затримки з відкриттям рахунків для сплати військового збору податковим агентам рекомендується акумулювати суми коштів, призначених для сплати військового збору, з метою їх подальшого перерахування на відповідні рахунки.

У разі виконання зазначених дій податкові агенти не притягуватимуться до відповідальності за порушення терміну сплати військового збору.

Відкриття та закриття рахунків поточного бюджетного періоду, а також відкриття рахунків наступного бюджетного періоду здійснює Державна казначейська служба України відповідно до покладених завдань.

ДФСУ також нагадує, що об'єктом оподаткування військовим збором є доходи у формі зарплати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються платнику у зв'язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами; виграшу в державну та недержавну грошову лотерею, виграшу гравця (учасника), отриманого від організатора азартної гри.

Ставка збору становить 1,5% від об'єкта оподаткування.

Роз'яснення ДФСУ від 29.08.2014 р.


Мінсоцполітики розглянуло питання індексації стипендій

! Бухгалтерам ВНЗ

Мінсоцполітики розглянуло кілька питань індексації стипендії. Зокрема, зазначено:

1. Для студентів, які зараховані на навчання у вересні 2012 року, індекс споживчих цін для проведення індексації стипендії обчислюється з місяця призначення стипендії, тобто з вересня 2012 року. Якщо студент за період 2012 — 2014 років не втрачав права на призначення стипендії, право на індексацію у такому разі настало у квітні 2014 року на індекс 1,5%, у травні 2014 року — 3,7%, у червні 2014 року — 7,2%.

2. Якщо студентам у січні 2014 року підвищено стипендію за успішність, то, на думку спеціалістів Мінсоцполітики, таке збільшення не повинне впливати на зміну базового місяця при проведенні індексації стипендії.

Отже, для студентів, які отримували стипендію до січня 2014 року, базовим місяцем вважається вересень 2012 року або індекс обчислюється з місяця призначення стипендії.

3. Якщо студент отримував стипендію у I семестрі, а в II семестрі почав отримувати підвищену стипендію за успішність, при проведенні індексації його стипендії індекс споживчих цін розраховується з місяця призначення мінімальної ординарної (звичайної) академічної стипендії.

4. Якщо студенту з лютого 2014 року призначається стипендія Президента України, то індекс споживчих цін для проведення індексації такої стипендії обчислюється з місяця її призначення, тобто з лютого 2014 року. Право на індексацію стипендії настало у травні 2014 року на індекс 2,8%, у червні — 6,2%.

5. Якщо студент утратив право на призначення стипендії, а надалі стипендія була знову призначена, обчислення індексу споживчих цін здійснюється з місяця повторного призначення стипендії.

Лист Мінсоцполітики від 01.07.2014 р. №135/10/136-14


Визначено, де реєструвати нерухомість, розташовану в зоні АТО

! Держреєстраторам

Мін'юст затвердив тимчасові заходи щодо надання послуг з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розташоване в межах територій Луганської та Донецької областей.

Отже, фізичні та юридичні особи з заявами про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно, розташоване в межах територій Луганської та Донецької областей, можуть звертатися як до будь-якого органу державної реєстрації прав на території області, в межах якої розташоване нерухоме майно, так і до органів державної реєстрації прав Харківської, Полтавської, Дніпропетровської, Запорізької, Житомирської, Сумської та Чернігівської областей.

Наказ Мін'юсту від 15.08.2014 р. №1354/5 чинний з 02.09.2014 р.


Неможливість повернення працівника на підприємство в зоні АТО не є простоєм

! Роботодавцям

Мінсоцполітики уже неодноразово роз'яснювало питання щодо оформлення трудових відносин із працівниками підприємств у зоні АТО. Зокрема, у листі від 08.07.2014 р. №7302/14-14/13 йшлося про те, що відсутність працівника на роботі на підприємстві, яке зупинило свою роботу у зв'язку з АТО, не вважається прогулом.

На доповнення до цього листа Міністерство видало наступне роз'яснення, де уточнило, що неможливість повернення працівника на підприємство в зоні АТО не є простоєм. Таким чином, ст. 113 КЗпП щодо того, що час простою не з вини працівника оплачується з розрахунку не нижче від двох третин тарифної ставки встановленого працівникові розряду (окладу), у цьому випадку не діє.

З огляду на це Мінсоцполітики розробило проект Закону України «Про внесення зміни до статті 25 Закону України «Про відпустки». Цим законопроектом пропонується надавати працівникам відпустку без збереження заробітної плати на весь період проведення АТО.

На думку фахівців Міністерства, прийняття цього проекту сприятиме:

— збереженню робочих місць за такими працівниками;

— зарахуванню періоду їх відсутності на роботі у зв'язку з проведенням АТО до стажу роботи;

— дасть змогу таким працівникам вжити заходів для збереження їх життя і здоров'я без ризику втрати роботи.

Лист Мінсоцполітики від 11.08.2014 р. №8946/0/14-14/13


На подання звіту про досягнення мінімального обсягу активів — 3 дні

! Компаніям з управління активами

НКЦПФР унесла зміни до Положення про порядок розміщення, обігу та викупу цінних паперів інституту спільного інвестування. Змінами викладено в новій редакції звіт про досягнення мінімального обсягу активів.

Також уточнено, що звіт компанія з управління активами зобов'язана подати до НКЦПФР протягом трьох робочих днів з дати, яку компанія з управління активами вважає датою досягнення мінімального обсягу активів.

Рішення НКЦПФР від 22.07.2014 р. №943
набере чинності з дня опублікування (станом на 02.09.2014 р. не опубліковане)


Військовий збір: окремі нюанси

! Фізособам

ДФСУ нагадала, що військовий збір встановлюється тимчасово, до 1 січня 2015 року, та сплачується за ставкою 1,5%. Платниками збору є:

1) фізична особа — резидент, яка отримує доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи;

2) фізична особа — нерезидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні;

3) податковий агент.

Крім того, роз'яснено, що доходи, нараховані до 03.08.2014 р., але виплачені після 03.08.2014 р., не підлягають оподаткуванню військовим збором, оскільки Закон №1621 набрав чинності з 03.08.2014 р.

У Звіті про суми нарахованої зарплати застрахованих осіб та суми нарахованого ЄСВ суми середньої зарплати і календарні дні перебування в трудових відносинах осіб, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, визначаються з урахуванням ось чого.

У таблиці 5 до Звіту дата мобілізації не зазначається.

У таблиці 6 до Звіту інформація про особу відображається з обов'язковим зазначенням реквізитів:

— 11 «Місяць та рік, за який проведено нарахування»;

— 15 «Кількість календарних днів перебування у трудових/ЦП відносинах протягом звітного місяця»;

— 17 «Загальна сума нарахованої заробітної плати / доходу (усього з початку звітного місяця)».

Реквізити 18 та 19 у таблиці 6 до Звіту не заповнюються.

Фізособи — суб'єкти підприємницької діяльності, незалежно від того, на якій системі оподаткування вони перебувають, не сплачують за себе військовий збір із доходів, отриманих у межах їх підприємницької діяльності.

Особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату до бюджету податку з доходів у вигляді зарплати, є роботодавець, який виплачує такі доходи на користь платника податку.

Особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату до бюджету податку з інших доходів, є:

— податковий агент — для оподатковуваних доходів з джерела їх походження в Україні;

— платник податку — для іноземних доходів та доходів, джерело виплати яких належить особам, звільненим від обов'язків нарахування, утримання або сплати (перерахування) податку до бюджету.

Роз'яснення ДФСУ від 27.08.2014 р.


Обмежено видачу валютних кредитів

! Банкам і їх клієнтам

Нацбанк заборонив банкам надавати валютні кредити юридичним особам, фізичним особам — підприємцям та постійним представництвам юридичних осіб — нерезидентів з метою використання цієї інвалюти на внутрішньому ринку України. Кредитувати у валюті банки можуть лише для оплати зовнішньоекономічних зобов'язань. У разі виявлення випадків кредитування в іноземній валюті на внутрішні зобов'язання клієнтів Нацбанк застосовуватиме до банків жорсткі заходи впливу, включно до відкликання генеральної ліцензії на здійснення валютних операцій.

Крім того, у зв'язку із запровадженням вимоги щодо обов'язкового продажу на міжбанківському валютному ринку України надходжень в інвалюті з-за кордону в розмірі 100% уповноважені банки не можуть знімати з контролю експортні операції клієнтів на підставі документів про припинення зобов'язань зарахуванням зустрічних однорідних вимог.

Постанова Національного банку України від 28.08.2014 р. №534 чинна з 29.08.2014 р.


Операції банків з використанням Visa і MasterCard не оподатковуються ПДВ

! Банкам

ДФСУ роз'яснила, що до операцій з розрахунково-касового обслуговування, які не є об'єктом оподаткування, віднесено послуги платіжних систем з використанням спеціальних платіжних засобів.

При цьому банківські установи, крім послуг платіжних систем під час здійснення розрахунково-касових операцій, оплачують відповідно до Правил платіжних систем Visa та MasterCard інші послуги, у тому числі послуги комплекс онлайн-продуктів, який надає можливість розробляти стратегії боротьби з випадками шахрайства.

Такі послуги за своєю суттю не належать до послуг, що не є об'єктом оподаткування.

Таким чином, операції з надання послуг під час здійснення розрахунково-касових операцій, які надаються банкам міжнародними платіжними системами (Visa, MasterCard) з використання спеціальних платіжних засобів, не є об'єктом оподаткування ПДВ. Водночас інші послуги (крім роялті), що постачаються нерезидентами на митній території України чи місце постачання яких визначено на митній території України, прямо не пов'язані з переказом коштів, оподатковуються ПДВ.

Лист ДФСУ від 19.08.2014 р. №1961/6/99-99-19-03-02-15


У додатку Д6 не деталізується інформація про операції з неплатниками ПДВ

! Платникам ПДВ

Податківці розглянули питання щодо порядку заповнення додатка 6 до податкової декларації з податку на додану вартість та реєстру виданих та отриманих податкових накладних і повідомили таке.

У додатку Д6 до декларації з ПДВ розшифровуються операції, які не є об'єктом оподаткування, операції з постачання послуг за межами митної території України, звільнені від оподаткування операції. Такий додаток складається платником податку в розрізі контрагентів — платників ПДВ із зазначенням загального обсягу пільгових операцій щодо такого контрагента, здійснених за звітний період.

Інформація про пільгові операції, які здійснювалися платником податку з контрагентами — неплатниками ПДВ, не підлягає деталізації та відображається в додатку Д6 загальною сумою без відповідного розшифрування за контрагентами (в такому самому порядку, як і до внесення змін).

Тобто в додатку Д6 не потрібно деталізувати інформацію про операції з фізичними особами, які не є суб'єктами підприємницької діяльності, а також з фізичними особами — підприємцями та юридичними особами, які не є зареєстрованими платниками ПДВ.

Лист Міндоходів від 25.02.2014 р. №3981/5/99-99-19-04-02-16


Податківці нагадали, які валютні операції потребують індивідуальної ліцензії

! Фізособам

Податківці нагадали, що індивідуальної ліцензії Національного банку України потребують такі операції:

— вивезення, переказування і пересилання за межі України валютних цінностей;

— ввезення, переказування, пересилання в Україну валюти України;

— надання й одержання резидентами кредитів в іноземній валюті, якщо терміни і суми таких кредитів перевищують установлені законодавством межі;

— використання іноземної валюти на території України як засобу платежу або як застави;

— розміщення валютних цінностей на рахунках і у вкладах за межами України;

— здійснення інвестицій за кордон, у тому числі шляхом придбання цінних паперів.

Індивідуальні ліцензії видаються резидентам і нерезидентам на здійснення разової валютної операції на період, необхідний для здійснення такої операції.

Роз'яснення Міндоходів від 28.08.2014 р.

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру