До листа Міністерства доходів і зборів України від 07.07.2014 р. №16051/7/99-99-18-02-01-17
ФОП ліквідовано, а платника податків — ні
На сторінках тижневика ми вже розповідали про зміни у порядку проведення держреєстрації припинення діяльності фізособами-підприємцями, які фактично зведено до вчинення єдиної дії — звернення підприємця до держреєстратора. А все те, що відбуватиметься далі, вкладається в одну фразу: скасування держреєстрації підприємця — це лише початок. Про наслідки й поговоримо.
Бачення спрощеної процедури податковими органами
Податкові органи у коментованому листі1 звернули увагу на зміни, внесені Законом №12582:
1) держреєстрація припинення підприємницької діяльності фізособи-підприємця проводиться держреєстратором не пізніше наступного робочого дня з дати отримання від фізособи-підприємця реєстраційної картки без довідок органу доходів і зборів про відсутність заборгованості зі сплати податків, зборів та про відсутність заборгованості зі сплати ЄСВ;
2) держреєстратор зобов'язаний не пізніше місяця з дня набрання чинності Законом №1258 заповнити реєстраційну картку на проведення держреєстрації припинення підприємницької діяльності фізособою-підприємцем за її рішенням та внести до ЄДР запис про проведення держреєстрації припинення підприємницької діяльності фізособи-підприємця, яка до 08.07.2014 р. подала заяву про припинення підприємницької діяльності, але не надала реєстраційної картки на проведення держреєстрації припинення підприємницької діяльності фізособою-підприємцем за її рішенням.
Таким чином, будь-який підприємець, який виявив бажання припинити підприємницьку діяльність і подав заяву (реєстраційну картку на припинення), з 08.07.2014 р. позбувається статусу госпсуб'єкта не пізніше наступного робочого дня. Ті підприємці, які подали відповідну заяву, а після 08.07.2014 р. — реєстраційну картку, мусять зачекати, але не довше місяця — їх буде знято з держреєстрації не пізніше 07.08.2014 р.
А що ж буде далі, якщо у підприємця (або перед ним) на дату припинення підприємницької діяльності залишилися борги?
Підприємець ліквідований, боржник існує далі
Нагадаємо, що наприкінці 2013 року для багатьох підприємців став досить несподіваним висновок ВСУ3, правова позиція якого зводилася до такого: з огляду на положення статей 51, 52, 598 — 609 ЦК України, статей 47 — 49 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» однією з особливостей підстав припинення зобов'язань для фізособи-підприємця є те, що у разі припинення суб'єкта підприємницької діяльності фізособи (вилучення з реєстру суб'єктів підприємницької діяльності) її зобов'язання за укладеними договорами не припиняються, а залишаються за нею як фізособою, бо фізособа не перестає існувати. Фізособа-підприємець відповідає за своїми зобов'язаннями, пов'язаними з підприємницькою діяльністю, усім своїм майном.
1 Лист Міндоходів від 07.07.2014 р. №16051/7/99-99-18-02-01-17, див. «ДК» №29/2014.
2 Закон України від 13.05.2014 р. №1258-VII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедури державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичних осіб — підприємців за заявницьким принципом», діє з 07.07.2014 р.
3 Постанова ВСУ від 04.12.2013 р. №6-125цс13.
Фактично цим самим принципом скористалися і законотворці, які Законом №1258 визначили, що припинення фізособи-підприємця (скасування реєстрації в ЄДР) не дає підстави для зняття фізособи з обліку в органах Міндоходів та ПФУ.
Справді, і це слушно зазначено у коментованому листі, припинення фізосіб-підприємців в органах доходів і зборів здійснюється на підставі надходження від держреєстратора повідомлення про проведення держреєстрації припинення підприємницької діяльності фізособи-підприємця із зазначенням номера та дати внесення відповідного запису до ЄДР. Але для зняття з обліку цього замало — слід ще подати звітність за останній звітний період та остаточно розрахуватися з бюджетом.
Коли від держреєстратора надходять відповідні відомості, фахівці органу Міндоходів вносять до Реєстру самозайнятих осіб інформацію про дату та номер запису про проведення держреєстрації припинення підприємницької діяльності фізособи-підприємця та встановлюють йому обліковий стан «припинено, але не знято з обліку (КОР пусті або не закриті)».
Аналогічне стосується й реєстру платників ЄСВ. Про це Закон №1258 містить пряму вказівку:
1) зняття з обліку платників ЄСВ — фізосіб-підприємців відбувається на підставі відомостей з реєстраційної картки, наданих держреєстратором, після проведення передбачених законодавством перевірок платників та проведення остаточного розрахунку;
2) у разі держреєстрації припинення підприємницької діяльності фізособи-підприємця така фізособа користується правами, виконує обов'язки та несе відповідальність, які передбачені для платника ЄСВ, щодо діяльності, яка здійснювалася нею як фізособою-підприємцем;
3) останнім звітним періодом є період з дня закінчення попереднього звітного періоду до дня держреєстрації припинення підприємницької діяльності такої фізособи.
Тож скасування держреєстрації фізособи-підприємця означає закінчення підприємницької діяльності та початок процедури зняття з обліку платника податків і ЄСВ у податковому органі (а щодо внесків до ПФУ, які сплачувалися до 01.01.2011 р., — і в органі ПФУ).
Зобов'язання є, штрафи застосовують
Зняття з обліку фізособи-підприємця як платника податків здійснюється в порядку, визначеному пунктами 11.1 — 11.31 (крім пункту 11.21) розділу XI Порядку №15881, з урахуванням особливостей, установлених п. 11.32 цього розділу. А це означає, що процедура зняття з обліку як платника податків передбачає обов'язкову позапланову документальну перевірку (всього періоду, що не перевірявся раніше).
1 Порядок обліку платників податків, затверджений наказом Мінфіну від 09.12.2011 р. №1588.
Позапланова перевірка призначається та розпочинається не пізніше 10 р. д. з дати надходження від держреєстратора повідомлення про проведення держреєстрації припинення підприємницької діяльності фізособи-підприємця за її рішенням із зазначенням номера та дати внесення відповідного запису до ЄДР (п. 11.9 Порядку №1588 з урахуванням коментованого листа, п. 11.11 Порядку №1588).
Звісно, є вірогідність, що такі перевірки можуть закінчитися й донарахуванням грошових зобов'язань та штрафів. У такому разі фізособі-підприємцю доведеться або сплачувати отримані податкові повідомлення-рішення, або оскаржувати їх у загальному порядку в адміністративних судах.
Щоправда, ще виникне питання стосовно того, хто саме може бути позивачем в таких справах — підприємець чи фізособа (сподіваємося на відповідні роз'яснення ВАСУ). Найімовірніше, це буде саме фізособа, адже фізособи-підприємця на момент подання позову вже не існуватиме, хоча саме питання її госпдіяльності розглядатиметься судом. Але у будь-якому разі суперечливість у цьому питанні, на нашу думку, не може бути підставою для відмови у прийнятті позовних заяв.
Лише після сплати всіх сум узгоджених податкових зобов'язань та належних сум ЄСВ підприємець буде знятий з обліку в органах Міндоходів.
У листі наголошується, що останній звітний період для платників податків — базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному року. А щодо ЄСВ — період з дня закінчення попереднього звітного періоду до дня держреєстрації припинення. Якщо фізособа порушить строки подання такої звітності, то до неї (як фізособи-підприємця) будуть застосовані відповідні санкції, навіть після скасування держреєстрації.
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»