• Посилання скопійовано

Коментар

До закону України від 13.05.2014 р. №1258-VII

Новий порядок припинення ФОП

Новоприйнятий Закон №12581 надає фізособам право негайно припинити свою реєстрацію як ФОП, усуваючи всі перешкоди, що були досі (перевірки, врегулювання боргів тощо). Усі процедури перевірок та врегулювання боргів фізособи, пов'язаних з її підприємницькою діяльністю, здійснюватимуть після припинення ФОП. Така ситуація є природною та загальноприйнятою у світі.

Загальні питання

Закон №1258 набирає чинності через місяць з дня його опублікування. Оскільки Закон опубліковано в «Голосі України» від 07.06.2014 р., він набере чинності 07.07.2014 р.

До прийняття Закону №1258 державна реєстрація припинення підприємницької діяльності фізичних осіб — підприємців (далі — припинення ФОП) здійснювалася за принципом мовчазної згоди, який передбачав три етапи: 1) до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців вноситься запис про рішення ФОП щодо припинення підприємницької діяльності; 2) здійснюються перевірки контролюючими органами та розрахунки за наслідками перевірок; 3) не раніше закінчення строку пред'явлення вимог кредиторів здійснюється запис про проведення державної реєстрації припинення за наявності мовчазної згоди контролюючих органів. Така процедура порушує права підприємців, якщо їхня діяльність перестала приносити дохід і вони вирішують шукати роботу за наймом, зареєструватися як безробітна особа або вийти на пенсію.

Згідно з новою редакцією ст. 47 Закону про держреєстрацію2, реєстрація припинення ФОП здійснюється не пізніше наступного робочого дня після надання держреєстратору реєстраційної картки на проведення державної реєстрації припинення ФОП3 (ч. 6 ст. 47 Закону про держреєстрацію). Тим самим реалізовано заявницький принцип припинення ФОП, коли ФОП втрачає цей статус лише на підставі своєї заяви, причому не пізніше наступного дня (роль заяви виконує реєстраційна картка на проведення державної реєстрації припинення ФОП).

1 Закон України від 13.05.2014 р. №1258-VII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедури державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичних осіб — підприємців за заявницьким принципом», див. «ДК» №24/2014.

2 Закон України від 15.05.2003 р. №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців».

3 Форму картки затверджено наказом Мін'юсту від 14.10.2011 р. №3178/5 у редакції наказу Мін'юсту від 12.05.2014 р. №749/5.

Увага! Якщо до 07.07.2014 р. ФОП уже подав заяву на припинення, то держреєстратор до 07.08.2014 р. зобов'язаний сам заповнити реєстраційну картку на проведення державної реєстрації припинення ФОП і внести запис про припинення до Держреєстру.

Облік ЄСВ

З огляду на новий порядок припинення ФОП та з метою захисту інтересів соцстрахування в ст. 6 Закону про ЄСВ1 запроваджено норму про те, що колишня ФОП після припинення «користується правами, виконує обов'язки та несе відповідальність, що передбачені для платника єдиного внеску, в частині діяльності, яка здійснювалася нею як фізичною особою — підприємцем».

Якщо фізособа, яка припиняє свою підприємницьку діяльність, мала найманих працівників, їхні права теж будуть захищені. Органи ПФУ зніматимуть з обліку ФОП-страхувальника на підставі відомостей із реєстраційної картки, наданих державним реєстратором, після здійснення передбачених законодавством перевірок страхувальника та остаточного розрахунку (ч. 6 ст. 15 Закону №10582). Так само відбуватиметься і зняття з обліку ФОП — платника ЄСВ в органах Міндоходів згідно з новою редакцією абзацу сьомого ч. 1 ст. 5 Закону про ЄСВ.

Ще одна позитивна новація — можливість подати звітність з ЄСВ поштою (п. 4 ч. 2 ст. 6 Закону про ЄСВ). Мало того, у разі надсилання звітності поштою вона вважається поданою в день отримання відділенням поштового зв'язку від платника ЄСВ поштового відправлення зі звітністю, адже припинення ФОП може бути пов'язане з її виїздом до іншого населеного пункту або навіть до іншої країни. Раніше такий спосіб подання звітності з ЄСВ взагалі не було передбачено, а у п. 2.1 Порядку №4543 прямо сказано, що «звіт, надісланий поштою, не вважається поданим». Після внесення змін до Закону про ЄСВ слід очікувати і відповідних змін до Порядку №454.

Інші новації припинення ФОП

З ГКУ вилучено норми ст. 59, 60 та 61, якими встановлювалася досить складна процедура припинення та ліквідації СГД. Із ЦКУ вилучено статтю 50-1, яка визначала обов'язки ФОП за зобов'язаннями, пов'язаними з припиненням її підприємницької діяльності. Оскільки процедуру скасовано, то і її порушення вже не є адміністративним правопорушенням (зміни до ст. 166-6 КУпАП), а з НБУ знято повноваження щодо розгляду справ про адміністративні правопорушення, пов'язані з порушенням порядку припинення ФОП (ст. 234-3 КУпАП). До Закону про держреєстрацію внесено досить численні зміни, які врегульовують окремі деталі процесу реєстрації припинення ФОП з урахуванням усіх новацій, перелічених вище в цій статті.

Але, максимально спростивши процедуру припинення ФОП, законодавці подбали і про захист прав кредиторів такої фізособи щодо її боргів, які могли виникнути під час ведення підприємницької діяльності. До Закону про банкрутство4 внесено численні зміни, спрямовані на те, щоб до боргів фізособи, які виникли саме у зв'язку зі здійсненням нею підприємницької діяльності, можна було б застосувати процедури банкрутства вже після припинення ФОП. Ця новація є важливою для кредиторів, бо не дає можливості боржнику уникнути банкрутства та продажу його майна ліквідатором шляхом реєстрації припинення ФОП. Для боржника ці новації також є важливими, бо розділяють процес припинення ФОП та процес урегулювання боргів. У визначенні поняття боржника (абз. 4 ст. 1 Закону про банкрутство) скасовано прив'язку до наявності чи відсутності реєстрації припинення ФОП, але зроблено застереження, що Закон про банкрутство поширюється лише на зобов'язання, які виникли у фізособи у зв'язку зі здійсненням нею підприємницької діяльності.

1 Закон України від 08.07.2010 р. №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування».

2 Закон України від 09.07.2003 р. №1058-IV «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».

3 Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затверджений наказом Міндоходів від 09.09.2013 р. №454.

4 Закон України від 14.05.92 р. №2343-XII «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».

Законом про банкрутство визначено порядок, за яким фізособа і після припинення своєї підприємницької діяльності повинна й далі відповідати за своїми боргами, а обсяг такої відповідальності не повинен змінюватися. Цей принцип уже не новий, він діяв і діє щодо сплати податків та зборів (пп. 65.10.8 ПКУ), а схожі думки висловив і ВСУ у постанові від 04.12.2013 р. у справі №6-125цс13. Як уже зазначалося, органи ПФУ та Міндоходів теж не знімуть фізособу з обліку, доки не будуть проведені остаточні розрахунки з ЄСВ.

Юлія ЄГОРОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру