• Посилання скопійовано

Ліквідація ОЗ та НА

Ліквідація ОЗ та НА

45.

Якими документами слід оформити операцію з ліквідації ОЗ?

А що на практиці?

При ліквідації ОЗ слід спочатку мати рішення постійно діючої на підприємстві комісії (див. п. 41 Методрекомендацій №561), до функцій якої входить:

  • безпосередній огляд об'єкта, що підлягає списанню;
  • встановлення причин невідповідності критеріям активу;
  • визначення осіб, з вини яких відбулося передчасне вибуття основних засобів із експлуатації, внесення пропозицій щодо їх відповідальності;
  • визначення можливостей продажу (передачі) об'єкта іншим підприємствам, організаціям та установам або використання окремих вузлів, деталей, матеріалів, що можуть бути одержані при демонтажі, розбиранні (ліквідації) основних засобів, встановлення їх кількості і вартості;
  • складання і підписування актів на списання основних засобів.

Відповідно до п. 1 Наказу №352, для оформлення вибуття основних засобів у разі їх списання застосовується Акт на списання основних засобів (форма №ОЗ-3), а для автотранспортних засобів — Акт на списання автотранспортних засобів (форма №ОЗ-4). У цих формах зазначають витрати на списання, а також вартість матеріальних цінностей, що надійшли від ліквідації об'єктів. Обидві форми складаються у двох примірниках постійно діючою комісією та затверджуються керівником підприємства чи вповноваженою на те особою. Перший примірник акта передається до бухгалтерії, другий — залишається в особи, відповідальної за зберігання основних засобів, і є підставою для здачі на склад запчастин, що залишилися в результаті їх списання, а також матеріалів, металобрухту тощо.

Згідно з п. 34 П(С)БО 7, до документів, якими оформлені акти списання основних засобів, додають регістри аналітичного обліку вибулих основних засобів. У разі списання основних засобів, які вибувають у результаті аварії чи стихійного лиха, до акта додають копію акта аварії та зазначають обставини стихійного лиха (п. 42 Методрекомендацій №561).

На підставі зазначених форм роблять відповідні позначки про вибуття в Інвентарній картці обліку основних засобів (форма №ОЗ-6) і в Картці обліку руху основних засобів (форма №ОЗ-8).

Платники податків повинні пам'ятати, що вони мають право вводити та застосовувати самостійно розроблені форми первинного обліку. Однак у такому разі ці форми повинні містити усі обов'язкові реквізити первинних документів, наведені у ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік1 та у п. 2.4 Положення №882.

Складені комісією акти на списання ОЗ відображають у бухобліку після їх затвердження (погодження) керівником підприємства (п. 43 Методрекомендацій №561).

1 Закон України від 16.07.99 р. №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 р. №88.

46.

Які підтверджуючі документи повинні надаватися до органу ДПС при знищенні чи списанні ОЗ, які вже не можуть використовуватися за первісним призначенням?

Офіційна думка

Згідно з п. 189.9 ПКУ у разі якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.

Норма цього пункту не поширюється на випадки, коли основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення основних виробничих або невиробничих засобів, що підтверджується відповідно до законодавства або коли платник податку подає органу державної податкової служби відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням.

Пунктом 146.18 ст. 146 р.ІІІ ПКУ визначено, що виведення з експлуатації будь-якого об'єкта основних засобів здійснюється за результатами ліквідації, продажу, консервації на підставі наказу керівника підприємства, а в разі їх примусового відчуження чи конфіскації — згідно із законом.

Документами, що підтверджують знищення, розібрання або перетворення основного засобу залежно від групи такого засобу, можуть бути акти на їх списання відповідної форми, а також висновки відповідної експертної комісії щодо неможливості використання в майбутньому цих засобів за первісним призначенням.

Типові форми актів встановлено наказом Мінстату України від 29.12.95 №352 «Про затвердження типових форм первинного обліку».

Єдина база податкових знань, сайт www.minrd.gov.ua

47.

У якому звітному періоді та яким чином платник ПДВ, який з незалежних від нього обставин здійснює ліквідацію ОЗ, повинен подати до органу ДПС відповідний документ про їх знищення, розібрання або перетворення?

Офіційна думка

Виведення з експлуатації будь-якого об'єкта основних засобів здійснюється за результатами ліквідації, продажу, консервації на підставі наказу керівника підприємства, а в разі їх примусового відчуження чи конфіскації — згідно із законом (п. 146.18 ПКУ).

Враховуючи зазначене, якщо з незалежних від платника ПДВ обставин основні засоби (їх частина) зруйновані, викрадені чи підлягають ліквідації, або платник податку змушений відмовитися від їх використання внаслідок загрози чи неминучості їх заміни, руйнування або ліквідації, то такий платник податку, на підставі наказу керівника підприємства у звітному періоді, в якому виникають такі обставини, здійснює їх ліквідацію та подає до податкової декларації з ПДВ за такий звітний період відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням.

Єдина база податкових знань, сайт www.minrd.gov.ua

48.

Як у податковому обліку відображається оприбуткування та продаж ТМЦ, отриманих при ліквідації ОЗ?

Офіційна думка

ДПСУ розглянула лист… щодо порядку відображення у податковому обліку операції з продажу (ліквідації) основних засобів та повідомляє таке.

Відповідно до п. 146.13 ст. 146 Податкового кодексу України (далі — Кодекс) сума перевищення доходів від продажу або іншого відчуження над балансовою вартістю окремих об'єктів основних засобів та нематеріальних активів включається до доходів платника податку, а сума перевищення балансової вартості над доходами від такого продажу або іншого відчуження включається до витрат платника податку.

Дохід від продажу або іншого відчуження об'єкта основних засобів та нематеріальних активів для цілей застосування цієї статті визначається згідно з договором про продаж або інше відчуження об'єкта основних засобів та нематеріальних активів, але не нижче звичайної ціни такого об'єкта (активу) (п. 146.14 ст. 146 Кодексу).

У разі ліквідації основних засобів за рішенням платника податку або в разі якщо з незалежних від платника податку обставин основні засоби (їх частина) зруйновані, викрадені чи підлягають ліквідації, або платник податку змушений відмовитися від використання таких основних засобів внаслідок загрози чи неминучості їх заміни, руйнування або ліквідації, платник податку у звітному періоді, в якому виникають такі обставини, збільшує витрати на суму вартості, яка амортизується, за вирахуванням сум накопиченої амортизації окремого об'єкта основних засобів (пп. 146.16 ст. 146 Кодексу).

Оскільки у випадку ліквідації основних засобів підприємство отримує ТМЦ, які можуть бути використані у господарській діяльності, а також реалізовані, то у звітному періоді визнання таких ТМЦ активами їх вартість включається до складу доходу, що враховується при обчисленні об'єкта оподаткування (пп. 135.5.15 ст. 135 Кодексу).

У разі реалізації ТМЦ, отриманих в результаті ліквідації основних засобів, їх вартість, за якою вони раніше визнавались активом, включається до складу витрат відповідно до пп. 138.8 ст. 138 Кодексу як прямі матеріальні витрати. Одночасно за датою переходу покупцеві права власності на такі ТМЦ до складу доходу, що враховується при обчисленні об'єкта оподаткування, включається вартість таких ТМЦ, за якою вони продаються (пп. 135.4.1 ст. 135, п. 137.1 ст. 137 Кодексу).

Відповідно до п. 188.1 ст. 188 Кодексу у разі постачання виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг без оплати, з частковою оплатою, у межах обміну, у межах дарування, у рахунок оплати праці фізичним особам, які перебувають у трудових відносинах із платником податку, пов'язаній з постачальником особі, суб'єкту господарювання, який не зареєстрований платником податку, іншим особам, які не зареєстровані платниками податку, база оподаткування ПДВ визначається виходячи з їх договірної (контрактної) вартості, але не нижче звичайних цін.

Тобто база оподаткування у разі постачання виробничих або невиробничих засобів визначається виходячи з їх договірної (контрактної) вартості, але не нижче звичайних цін.

До бази оподаткування враховується вартість товарів/послуг, які постачаються за будь-які кошти (за виключенням суми компенсації на покриття різниці між фактичними витратами та регульованими цінами (тарифами) у вигляді виробничої дотації з бюджету), та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платникові податку безпосередньо отримувачем товарів/послуг або будь-якою третьою особою як компенсація вартості товарів/послуг, поставлених таким платником податку.

У випадках, передбачених ст. 189 Кодексу, база оподаткування визначається з урахуванням положень ст. 189 Кодексу.

Згідно з нормами п. 189.9, п. 189.10 ст. 189 Кодексу у разі якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.

У разі якщо внаслідок ліквідації необоротних активів отримуються комплектувальні вироби, складові частини, компоненти або інші відходи, які оприбутковуються на матеріальних рахунках з метою їх використання в господарській діяльності платника, на такі операції не нараховуються податкові зобов'язання.

Лист ДПАУ від 07.06.2012 р. №9553/6/23-50.0114

А що на практиці?

Якщо при ліквідації ОЗ підприємство отримує товарно-матеріальні цінності (далі — ТМЦ), які можуть бути використані у господарській діяльності, а також реалізовані, то відповідно до пп. 135.5.15 ПКУ у звітному періоді визнання таких ТМЦ активами, на думку деяких фахівців, їх вартість включається до складу доходу, що враховується при обчисленні об'єкта оподаткування.

Фактично таким чином компенсується визнана у минулому сума амортизації. Але потрібно зазначити, що є й інший погляд — деякі фахівці вважають, що визнавати дохід за отриманими таким чином активами у податковому обліку не потрібно. Адже не виконується умова безоплатного отримання товарів: у минулому особа витратилась на придбання таких ОЗ.

Надалі у разі реалізації ТМЦ, отриманих в результаті ліквідації ОЗ, їх вартість, за якою вони раніше визнавались активом, включається до складу витрат відповідно до пп. 138.8 ПКУ як прямі матеріальні витрати. Одночасно за датою переходу покупцеві права власності на такі ТМЦ до складу доходу, що враховується при обчисленні об'єкта оподаткування, включається вартість таких ТМЦ, за якою вони продаються (пп. 135.4.1, п. 137.1 ПКУ).

У бухгалтерському обліку згідно з п. 44 Методрекомендацій №561: «Деталі, вузли, агрегати та інші матеріали, отримані при розбиранні і демонтажу основних засобів, що ліквідуються, оприбутковуються з визнанням іншого доходу і зарахуванням на рахунки обліку матеріальних запасів, включаючи матеріальні цінності і деталі з вмістом матеріалів, які приймаються (збираються) спеціалізованими заготівельними (переробними) підприємствами».

Для визначення вартості таких залишкових активів слід залучити постійно діючу комісію підприємства.

При оприбуткуванні отриманих від ліквідації ОЗ активів слід оформити проведення: Д-т 20 «Виробничі запаси» — К-т 746 «Інші доходи від звичайної діяльності».

49.

Як у податковому обліку відображається операція з ліквідації ОЗ?

А що на практиці?

Податок на прибуток

Під час ліквідації об'єктів ОЗ користуємося п. 146.16 ПКУ. Згідно із зазначеним пунктом, підприємству у звітному періоді ліквідації ОЗ слід збільшити витрати на суму вартості, яка амортизується (за вирахуванням сум накопиченої амортизації), окремого ОЗ в таких випадках. Таким правилом слід керуватись у випадку ліквідації ОЗ:

  • за рішенням платника податку;
  • якщо в результаті аварії, стихійного лиха, викрадення, інших не залежних від платника податків обставин об'єкт основного засобу зруйнований, викрадений або підлягає ліквідації;
  • якщо платник податку змушений відмовитися від використання основного засобу в силу обставин загрози чи неминучості його заміни, руйнування або ліквідації.

Пам'ятайте, що відповідно до абз. 3 п. 144.2 ПКУ підприємство має право відобразити у податковому обліку усі витрати, понесені у зв'язку з ліквідацією основного засобу.

Що стосується амортизації, то під час ліквідації об'єкта ОЗ нарахування амортизації припиняється починаючи з місяця, наступного за місяцем виведення з експлуатації такого об'єкта, згідно з п. 146.15 ПКУ. Проте не слід забувати, що згідно з п. 146.18 ПКУ виведення з експлуатації будь-якого об'єкта ОЗ здійснюється за результатами ліквідації на підставі наказу керівника підприємства, а в разі їх примусового відчуження чи конфіскації — згідно із законом.

У декларації з прибутку вартість ліквідованого об'єкта ОЗ, що амортизується, відображається в додатку ІВ до Декларації та в рядку 06.4.16 «Витрати, визначені відповідно до статті 146 розділу ІІІ Податкового кодексу України», а витрати, пов'язані з ліквідацією, — у рядку 06.4.39 «Інші витрати господарської діяльності, до яких розділом ІІІ Податкового кодексу України прямо не встановлено обмежень щодо віднесення до складу витрат».

ПДВ. 

У разі якщо ліквідація ОЗ здійснюється за власним бажанням платника податку, тоді така операція розцінюється як поставка товару (абз. «д» пп. 14.1.191 ПКУ) і, відповідно, підлягає оподаткуванню ПДВ за звичайними цінами, але не нижчими за балансову вартість на момент ліквідації (п. 189.9 ПКУ). Але з такого загального правила є винятки. Так, не є постачанням товарів випадки, коли основні виробничі засоби або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку з:

  • їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили;
  • в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення необоротних активів;
  • коли платник податку надає органу державної податкової служби відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення необоротних активів в інший спосіб, внаслідок чого необоротний актив не може використовуватися за первісним призначенням (абз. 11 пп. 14.1.191 ПКУ).

Такими документами можуть бути:

  • акти на списання основних засобів за формами, передбаченими Наказом №352 (тобто №ОЗ-3 або №ОЗ-4);
  • висновки відповідної експертної комісії щодо неможливості використання в майбутньому цих коштів за первісним призначенням.

Розгляньмо на умовному прикладі порядок відображення господарських операцій під час ліквідації об'єкта основних засобів.

Приклад

Прийнято рішення про ліквідацію верстата через несправність та неможливість подальшого використання. Згідно з даними бухгалтерського податкового обліку:

  • первісна вартість верстата становить на момент ліквідації 50000 грн.;
  • сума накопиченого зносу — 24000 грн.;
  • ліквідаційна вартість — 5000 грн.

У зв'язку з ліквідацією об'єкта основних засобів були понесені витрати в сумі 1000 грн. А вартість запасів, оприбуткованих після ліквідації, становить 5000 грн.

Таблиця 10

Відображення в обліку ліквідації основного засобу

№ з/п Зміст господарської операції Сума, грн. Бухгалтерський облік Податковий облік, грн.
Д-т К-т Доходи Витрати
1. Списано суму накопиченого зносу верстата 24000 131 104
2. Списано залишкову вартість верстата 26000 976 104 21000*
3. Відображено витрати з ліквідації основного засобу 1000 976 661, 651, 685 1000
4. Оприбутковано ТМЦ у результаті розбирання верстата 5000 20 746 —**
5. Списано на фінрезультат витрати, пов'язані з ліквідацією 27000 793 976
6. Ураховано дохід у складі фінрезультатів 5000 746 793
* Під час ліквідації до витрат потрапляє різниця між вартістю, що амортизується, і накопиченим зносом у сумі 21000 грн. (50000 - 24000 - 5000).
** На думку деяких фахівців, у тому числі представників Міндоходів, при оприбуткуванні ТМЦ слід визнавати податкові доходи. Див. відповідь на запитання вище.
Ліквідація об'єкта ОЗ у податковому обліку супроводжується виведенням його з експлуатації та здійснюється на підставі наказу керівника підприємства (п. 146.18 ПКУ). Нарахування амортизації щодо об'єкта ОЗ, який ліквідують, припиняється починаючи з місяця, наступного за місяцем виведення з експлуатації такого об'єкта (п. 146.15 ПКУ).

 

50.

Як відображається ліквідація (списання) НА за рішенням платника податку до закінчення терміну корисного використання?

Офіційна думка

Облік вартості, яка амортизується, нематеріальних активів ведеться за кожним з об'єктів, що входить до складу окремої групи (пп. 145.1.1 ПКУ).

Нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, який встановлюється наказом по підприємству при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс), але не менше, ніж визначено в пункті 145.1, і призупиняється на період його виводу з експлуатації (для реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання, консервації та інших причин) на підставі документів, які свідчать про виведення таких основних засобів з експлуатації) (пп. 145.1.2 ПКУ).

Враховуючи викладене, оскільки нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, і припиняється у разі виведення його з експлуатації, то нематеріальний актив, виведений з експлуатації відповідно до рішення платника податку про його ліквідацію, не амортизується.

Водночас норми ст. 144 — 146 ПКУ не містять норми щодо віднесення до витрат у разі ліквідації нематеріального активу за рішенням платника податку суми вартості, яка амортизується, за вирахуванням сум накопиченої амортизації такого нематеріального активу. Отже, у разі ліквідації нематеріального активу його балансова вартість до складу витрат не відноситься.

Єдина база податкових знань, сайт www.minrd.gov.ua

До змісту номеру