• Посилання скопійовано

Коментар

До наказу Міндоходів України від 22.10.2013 р. №611

Від самого моменту запровадження податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (далі — податок на нерухомість), виникали великі сумніви щодо дієвості механізму його справляння з фізичних осіб. I, як відомо, у первісному вигляді він для фізичних осіб так і не запрацював.

Змінами, внесеними Законом №4031 до підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, передбачено, що у 2013 році контролюючі органи не нараховують податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, фізичним особам — платникам податку, і цей податок фізичні особи не сплачують. Зазначеним законом також внесено зміни до ст. 265 ПКУ, передбачено істотне вдосконалення майбутнього порядку оподаткування цим податком.

1 Закон України від 04.07.2013 р. №403-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо об'єктів нерухомості», набрав чинності з 04.08.2013 р.

Найістотнішою зміною було те, що тепер обчислення суми податку з об'єкта/об'єктів оподаткування, які перебувають у власності фізичних осіб, має здійснюватися контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника житлової нерухомості, а не кожним податковим органом за місцезнаходженням нерухомості (останні нараховуватимуть податок лише на нерухомість, що перебуває у власності фізосіб-нерезидентів).

Податковий орган за місцем реєстрації платника надсилатиме платнику податків податкові повідомлення-рішення. Але сплачуватися податок буде на платіжні реквізити органів місцевого самоврядування за місцезнаходженням кожного з об'єктів житлової нерухомості.

Про надіслані податкові повідомлення-рішення податковий орган за місцем реєстрації платника інформує податкові органи за місцем розташування об'єктів нерухомості. Порядок такого інформування і затверджено коментованим наказом Міндоходів від 22.10.2013 р. №611. Документ не стосується прав та обов'язків платників податків, він, по суті, має лише технічний характер, а тому в Мін'юсті не зареєстрований.

Порядком передбачено, що податковий орган за місцем реєстрації платника складає та надсилає платникові податкові повідомлення-рішення, і після повернення їхніх корінців вносить відповідні дані до інформаційної системи «Податковий блок».

Далі працівники відповідного податкового органу за місцезнаходженням об'єктів житлової нерухомості отримують можливість доступу до даних щодо надісланих (вручених) платнику податку податкових повідомлень-рішень та здійснюють контроль за сплатою податку.

Наразі не визначено, який орган перевіряє своєчасність сплати податку та застосовує до платника санкції у разі несплати чи несвоєчасної сплати. Очевидно, цим мусить займатися податковий орган за місцем реєстрації платника: адже саме він складає податкові повідомлення-рішення. Але у такому світлі положення згаданого Порядку щодо контролю за сплатою з боку податкових органів за місцезнаходженням нерухомості є досить дивним.

Наказом Міндоходів від 26.09.2013 р. №508 затверджено зареєстрований згодом у Мін'юсті Порядок, що визначає процедуру надання контролюючими органами за місцем реєстрації платників податку відповідним контролюючим органам за місцезнаходженням об'єктів житлової нерухомості інформації про результати звірки щодо кількості об'єктів такої нерухомості, що перебувають у власності фізичних осіб — платників податку, та житлової площі таких об'єктів. Проведення такої звірки у 2013 р. передбачено п. 18 підрозділу 10 розділу XX ПКУ.

Але з огляду на те, що значна кількість фізичних осіб володіють кількома об'єктами житлової нерухомості (або їхніми частинами), незважаючи на істотне удосконалення механізму, порядок оподаткування податком на нерухомість фізичних осіб залишається далеким від ідеального.

До того ж є небезпідставна підозра, що витрати на організацію належного адміністрування цього податку в його наявному вигляді можуть перевищити потенційні доходи бюджетів, а це є порушенням принципу економічності оподаткування, покладеного в основу податкового законодавства статтею 4 ПКУ.

Також зазначимо, що податкові органи за місцем реєстрації платників податку надсилатимуть їм податкові повідомлення-рішення до 1 липня року, наступного за звітним роком (пп. 265.7.2 ПКУ). А оскільки, як уже було наголошено, за 2013 рік податок не нараховується, перших податкових повідомлень-рішень слід очікувати вже за 2014 р. — у першій половині 2015 р.

Олексій КРАВЧУК, к. ю. н., доцент, аудитор

До змісту номеру