• Посилання скопійовано

Що нового

Найманий працівник — адвокат сплачує ЄСВ як найманий працівник

! Платникам ЄСВ

ПФУ нагадує, що особа, яка є найманим працівником та одночасно займається адвокатською діяльністю, є платником єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування як найманий працівник. Така особа не має обов'язку щодо сплати єдиного внеску зі сум доходу (прибутку), отриманого від її незалежної професійної діяльності.

Зазначені платники єдиного внеску (фізособи) беруться на облік в органах Пенсійного фонду за місцем проживання не пізніше наступного робочого дня з дня отримання від них заяви, яка подається в 10-денний термін із дня початку провадження відповідної діяльності або укладення трудового договору з найманим працівником чи укладення договору цивільно-правового характеру з фізичною особою.

Лист ПФУ від 25.04.2013 р. №10697/03-20


Затверджено Методрекомендації щодо облікової політики підприємства

! Підприємствам

Мінфін затвердив Методичні рекомендації з облікової політики, які можуть застосовуватися підприємствами, організаціями та іншими юридичними особами незалежно від організаційно-правових форм господарювання і форм власності.

Установлено, що підприємство самостійно на основі національних положень бухгалтерського обліку та інших нормативно-правових актів з бухгалтерського обліку визначає за погодженням із власником або уповноваженим ним органом облікову політику підприємства, а також зміни до неї.

Розпорядчий документ про облікову політику підприємства визначає, зокрема:

— методи оцінки вибуття запасів;

— періодичність визначення середньозваженої собівартості одиниці запасів;

— порядок обліку і розподілу транспортно-заготівельних витрат, ведення окремого субрахунка обліку транспортно-заготівельних витрат;

— методи амортизації основних засобів, інших необоротних матеріальних активів, нематеріальних активів, а також довгострокових біологічних активів та інвестиційної нерухомості, у разі якщо вони обліковуються за первісною вартістю;

— вартісні ознаки предметів, що входять до складу малоцінних необоротних матеріальних активів;

— підходи до переоцінки необоротних активів.

Облікова політика може змінюватися у випадках, якщо:

— змінюються на підприємстві статутні вимоги;

— змінюються вимоги органу, який здійснює функції з державного регулювання методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності;

— зміни облікової політики забезпечать більш достовірне відображення подій (господарських операцій) у бухгалтерському обліку і фінансовій звітності.

Наказ Мінфіну від 27.06.2013 р. №635


Для обліку операцій з готівкою ведеться одна касова книга

! СГ, що використовують РРО

НБУ зазначив, що відокремлені підрозділи підприємств, які здійснюють готівкові розрахунки із застосуванням РРО та веденням книги обліку розрахункових операцій, але не проводять операцій з приймання (видачі) готівки за касовими ордерами, касової книги не ведуть.

На думку НБУ, якщо юридична особа розташована на значній відстані (в іншому населеному пункті) від відокремленого підрозділу, який використовує під час розрахунків РРО, ведення касової книги таким підрозділом вирішується юридичною особою з урахуванням вимог щодо забезпечення оприбуткування готівки, визначених Положенням про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженим постановою Правління НБУ від 15.12.2004 р. №637.

Крім того, НБУ зазначив, що відокремлені підрозділи мають можливість вибору шляхів зарахування готівки на банківські рахунки, одним із яких є здавання готівкової виручки до будь-якого банку для її переказу і зарахування на визначені банківські рахунки без оприбуткування в головній книзі цієї юридичної особи або інших небанківських фінансових установ. Для обліку операцій з готівкою у національній валюті, яка проходить через касу юридичної особи, ведеться одна касова книга.

Лист НБУ від 30.04.2013 р. №11-117/1518/5387


Методичні рекомендації щодо складання плану-графіка проведення перевірок

! СГД

ДПСУ затвердила Методичні рекомендації щодо складання плану-графіка проведення документальних планових перевірок суб'єктів господарювання.

Установлено, що періодичність проведення документальних планових перевірок визначається залежно від ступеня ризику діяльності платників податків, який поділяється на високий, середній та незначний.

Так, платники із незначним ступенем ризику включаються до плану-графіка не частіше ніж раз на 3 календарні роки, середнім — не частіше ніж раз на два календарні роки, високим — не частіше одного разу на календарний рік.

Методичні рекомендації визначають, зокрема, такі критерії відбору суб'єктів господарювання — фізичних осіб високого ступеня ризику:

1) мають працівників, кількість яких не відповідає виду діяльності, заявленому суб'єктом господарювання, та/або кількості зареєстрованих РРО та/або придбаних торгових патентів;

2) здійснюють сумнівні або значні фінансово-господарські операції;

3) мають рівень податкової віддачі менше 0,48%.

Середнього ступеня ризику:

1) мають відносини з підприємствами, у яких виступають керівниками або засновниками;

2) декларують податкові зобов'язання з ПДВ менше або на рівні податкового кредиту;

3) постійно декларують від'ємне значення суми податкових зобов'язань з ПДВ.

Незначного ступеня ризику:

1) несвоєчасне нарахування та сплата ПДВ;

2) займаються зовнішньоекономічною діяльністю.

Наказ ДПСУ від 27.06.2012 р. №553


Відкориговано перелік документів для відкриття банківських рахунків юрособам

! Юрособам

НБУ вніс зміни до деяких нормативно-правових актів, зокрема до Iнструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах.

Юридичні особи — резиденти, відокремлені підрозділи юридичних осіб — резидентів, нерезиденти-інвестори, іноземні представництва мають право відкривати рахунки для забезпечення своєї господарської діяльності. Фізичні особи мають право відкривати рахунки для здійснення підприємницької, незалежної професійної діяльності та для власних потреб.

Банк відкриває поточний рахунок юридичній особі на підставі таких документів:

1) заяви про відкриття поточного рахунка;

2) копії виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, що містить відомості про юридичну особу;

3) картки зі зразками підписів і відбитка печатки;

4) копії належним чином зареєстрованого установчого документа.

Для відкриття вкладного (депозитного) рахунка фізособа-підприємець, яка не має рахунка у цьому банку, подає копії виписки з Єдиного держреєстру юросіб та фізосіб-підприємців. Юрособа додатково подає копії належним чином зареєстрованого установчого документа.

Відокремлений підрозділ додатково подає:

— клопотання юрособи або відповідного органу приватизації до банку;

— копії належним чином оформленого положення про відокремлений підрозділ.

Якщо в договорі банківського вкладу передбачено перерахування коштів із вкладного рахунка після закінчення строку зберігання з використанням платіжного доручення клієнта, то під час відкриття вкладного рахунка юридична особа додатково має подати картку зі зразками підписів і відбитка печатки.

Крім того, зазнали змін форми картки зі зразками підписів та відбитком печатки (для юросіб, профспілок, банків тощо) та картки зі зразками підписів (для фізосіб, у т. ч. фізосіб-СПД).

Постанова Національного банку України від 06.06.2013 р. №212 чинна з 23.07.2013 р.


Небюджетні установи не зобов'язані видавати аванс на відрядження

! Небюджетним установам

Міндоходів повідомило, що бюджетне підприємство перед скеруванням працівників у відрядження обов'язково має видати їм аванс у межах суми, визначеної на оплату проїзду, найм житлового приміщення і добові витрати.

При цьому для небюджетних підприємств такого обов'язку нормативні документи не встановлюють. Для таких підприємств передбачено лише обов'язок відшкодувати понесені працівником у відрядженні витрати. Тобто працівник у відрядженні може нести витрати за рахунок власних коштів. А після повернення з відрядження підприємство має відшкодувати відповідні витрати.

Водночас небюджетні підприємства можуть закріпити обов'язок видавати аванс у власному положенні про відрядження. Такий обов'язок може встановлюватися також наказами про відрядження.

Отже, інші підприємства та організації можуть використовувати цей документ як допоміжний (довідковий).

Якщо під час службового відрядження відряджена особа отримала готівку із застосуванням платіжних карток, у тому числі з використанням особистого спеціального платіжного засобу, вона подає звіт про використання виданих на відрядження коштів і повертає суму надміру витрачених коштів до закінчення 3-го банківського дня після завершення відрядження.

Лист Міндоходів від 03.07.2013 р. №6091/6/99-99-22-02-04-15/169

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»


Розвиваємо бухгалтерську професію в Україні разом — уже більше 10 років! Лого CAP/CIPA

! Усім

Уже понад 10 років десятки тисяч фахівців економічного профілю, зокрема бухгалтерів, в Україні та інших країнах СНД підвищують свій професійний рівень разом з екзаменаційною програмою CAP/CIPA («кеп/сіпа»). Заснована на Міжнародних стандартах фінансової звітності (МСФЗ), вона є оптимальною для українських бухгалтерів і найбільш адаптована до української практики. Сертифікація істотно підвищує професійний рівень і вартість на ринку праці. Так, за останніми даними порталу hh.ua, зарплати сертифікованих спеціалістів у сфері фінансів у середньому вищі у 1,5 разу.

Люди, що стали членами поважних професійних об'єднань, пройшли навчання і сертифікацію, відзначають, що у них сформувалося комплексне бачення економіки підприємства. Це вже не прості обліковці, а фахівці, здатні обгрунтовувати і приймати економічні рішення.

Щоб отримати сертифікат CAP (сертифікований бухгалтер-практик), члену професійного об'єднання потрібно успішно скласти «Фінансовий облік 1», «Управлінський облік 1», «Право», «Податки» і мати досвід роботи за фахом мінімум 1 рік. Для сертифіката CIPA (сертифікований міжнародний професійний бухгалтер), додатково до сертифіката CAP, потрібно скласти «Фінансовий облік 2», «Управлінський облік 2», «Фінансовий менеджмент», «Аудит», «Управлінські інформаційні системи». Також потрібно мати вищу освіту і мінімум 3 роки стажу за фахом. Сертифікат CIPA свідчить про дуже високий рівень фахівця, який може керувати фінансовими службами великої компанії чи групи компаній, застосовувати професійне міркування до питань фінансового управління.

Усі іспити CAP/CIPA можна складати російською, а «Податки» і «Право» — й українською мовою. До іспитів готують провідні тренінгові центри по всій Україні. Сертифікати CAP і CIPA в Україні видають своїм членам Українська асоціація сертифікованих бухгалтерів і аудиторів (УАСБА), Федерація аудиторів, бухгалтерів та фінансистів АПК України (ФАБФ АПКУ), Федерація професійних бухгалтерів і аудиторів України (ФПБАУ).

Організатори навчання за програмою CAP/CIPA вже починають підготовку до осінньої сесії. Нижче наведено їхні контакти в різних містах України:

— Київ: (044) 361-89-23, uacaa.org

— Київ: (044) 221-23-40, azimut-consult.kiev.ua

— Київ: (044) 539-00-05, biz-consulting.com.ua

— Київ: (044) 221-05-09, valentina-kneu.com.ua

— Київ: (044) 228-70-35, tem.kiev.ua

— Дніпропетровськ: (056) 713-42-26, do.Lcon.com.ua

— Донецьк: (050) 368-45-92, nica.org.ua

— Донецьк: (095) 844-05-99, (063) 249-97-44

— Львів: (032) 294-96-62, trainingcenter.com.ua

— Харків: (057) 754-42-88, (095) 419-41-24

Детальнішу інформацію про програму CAP/CIPA, а також тексти минулих іспитів можна знайти на сайті www.capcipa.ua.


«Облікова політика суб'єктів державного сектору та загальні положення складання фінансової звітності відповідно до Національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в контексті розвитку системи управління державними фінансами України»

! Усім

11 липня 2013 року ВНЗ «Національна академія управління» та ДННУ «Академія фінансового управління» Міністерства фінансів України в приміщенні Національної академії управління провели науково-практичний семінар на вказану тему для працівників Мінфіну, Державної казначейської служби, головних бухгалтерів та фахівців фінансово-бухгалтерських служб розпорядників бюджетних коштів, фондів загальнообов'язкового державного соціального і пенсійного страхування.

Доповідачами виступили провідні фахівці Державної казначейської служби, науковці Національної академії управління, Академії фінансового управління і Національного університету водного господарства та природокористування, експерти — консультанти з бухгалтерського обліку та аудиту.

На пленарному засіданні, обговоренні і дискусії під час круглого столу учасники семінару (а їх було 250 чол.) констатували, що стаття 6 Закону «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», яка передбачає державне регулювання бухгалтерського обліку з метою створення єдиних правил ведення обліку, на практиці не виконується — адже норми положень (стандартів) бухгалтерського обліку (далі — П(С)БО) стосуються обліку всіх суб'єктів господарювання, крім банків та бюджетних установ. Отже, П(С)БО у своїй більшості не є методологічною основою для обліку та звітності в банках і бюджетних установах.

Тому запровадження національних стандартів бухгалтерського обліку є наразі актуальним питанням. Його вирішення дасть можливість забезпечити достовірну, прозору та співставну звітність про фінансовий стан як окремих суб'єктів, так і держави в цілому.

Необхідно розробити та довести до користувачів типові методичні рекомендації щодо складання розпорядчого документа про облікову політику бюджетної установи. Введення нових облікових стандартів потребує впровадження аналітичних субрахунків бухгалтерського обліку за принципами виокремлення: потенційної та/або фактично одержаної економічної (соціальної) вигоди; джерел цільового фінансування.

Учасники семінару наголошували на необхідності розробки і впровадження методичних рекомендацій за основними об'єктами обліку згідно НП(С)БОДС, а також відповідних інструкцій: зі складання фінансової та бюджетної звітності; з переходу на нові форми фінансової звітності суб'єктами державного сектору; з інвентаризації активів, зобов'язань та капіталу; щодо номенклатури Плану рахунків; його застосування бюджетними установами, органами Державної казначейської служби та державними цільовими фондами (типова кореспонденція рахунків); з переходу на План рахунків щодо кожної з груп суб'єктів державного сектору.

Доповідачі підкреслювали, що ефективне управління державними фінансами неможливе без впровадження інформаційних технологій, в першу чергу, шляхом організації процесу автоматизації за окремими об'єктами обліку. Якомога швидше повинна бути впроваджена комп'ютерна модель бухгалтерського обліку в державному секторі.

Одним з головних напрямів організаційного забезпечення складання фінансової звітності учасники семінару вважають визначення складових інформації, правил та процедур консолідації бухгалтерських даних бюджетних установ: параметрів та рівнів консолідації бухгалтерської інформації, а також об'єктів або складових інформації, що підлягає консолідації.

З метою врахування фіскальних ризиків і зон підвищеного ризику під час підготовки фінансової звітності суб'єктами державного сектору, у відповідності до НП(С)БОДС, учасники семінару вважають за потрібне внести відповідні зміни до Закону «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», Бюджетного кодексу та бюджетної класифікації. Потребує доопрацювання нормативна база з бухгалтерського обліку та звітності для застосування фондами загальнообов'язкового державного соціального і пенсійного страхування.

Опитування учасників семінару наочно показало, що ініціатива Академії фінансового управління щодо проведення цього заходу є дуже вчасною, тематика доповідей — актуальною, інформація та роздаткові матеріали, отримані слухачами, — досить грунтовні і стануть їм у пригоді у практичній діяльності. Побажання більшості опитаних — такі семінари треба проводити частіше!

До змісту номеру