• Посилання скопійовано

Що нового

Оновлено Державний реєстр РРО

! СГ, що використовують РРО

Міндоходів виклало у новій редакції Державний реєстр реєстраторів розрахункових операцій з урахуванням моделей реєстраторів, внесених відповідними наказами ДПС України та рішеннями Державної комісії з питань електронних систем і засобів контролю та управління товарним і грошовим обігом при Кабінеті Міністрів України.

При цьому втратив чинність наказ Державної податкової служби України від 05.03.2013 р. №51.

Наказ Міндоходів від 26.04.2013 р. №82


Затверджено порядок оформлення податкових перевірок фізосіб

! Фізособам

Мінфін затвердив Порядок оформлення результатів документальних перевірок щодо дотримання податкового, валютного та іншого законодавства фізособами.

Порядок поширюється на платників податків — фізичних осіб (резидентів, нерезидентів), у тому числі самозайнятих осіб, які мають, одержують (передають) об'єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об'єктом оподаткування, і на яких покладено обов'язок зі сплати податків та зборів відповідно до ПКУ.

Порядком, зокрема, передбачено, що протягом 5-ти робочих днів з дня отримання акта документальної перевірки платник податків має право надати до контролюючого органу, що призначив перевірку, документи, визначені в акті перевірки як відсутні.

Такі документи платник податків надає до органу ДПС разом із супровідним листом та відповідним описом, у якому зазначаються: назви, номери та дати, кількість аркушів наданих документів. Такий опис засвідчується підписами платника податків або його законних представників та печаткою платника податку (за наявності).

У разі якщо надіслані платником податків документи надійшли до органу ДПС після завершення перевірки орган ДПС має право не приймати рішення за результатами проведеної перевірки та призначити позапланову документальну перевірку такого платника податків.

Строк зберігання актів (довідок) та інших матеріалів документальних перевірок в органах державної податкової служби становить 5 років.

Наказ Мінфіну від 14.03.2013 р. №395 чинний з 10.05.2013 р.


Сміттєзвалища оподатковуються екоподатком у потрійному розмірі

! Платникам екоподатку

Міндоходів нагадує, що за розміщення відходів на звалищах, які не забезпечують повного виключення забруднення атмосферного повітря або водних об'єктів, ставки податку збільшуються у 3 рази.

На запит ДПСУ Мінприроди повідомило, що місця захоронення побутових відходів (сміттєзвалища), які не обладнані системами захисту ґрунтових вод, знешкодження фільтрату, вилучення та утилізації біогазу, не можуть забезпечити повного виключення забруднення атмосферного повітря або водних об'єктів.

Лист Міндоходів від 16.04.2013 р. №1349/7/99-99-15-04-01-17


Порядок оформлення поїздок працівників як службових відряджень

! Роботодавцям

Мінфін роз'яснив, що якщо працівник структурного підрозділу, який згідно з трудовим договором є місцем його постійної роботи, для виконання службового доручення їде до іншого підприємства або до іншого структурного підрозділу свого підприємства, які розташовані в іншому населеному пункті, така поїздка може бути оформлена як службове відрядження. При цьому повинні дотримуватися всі вимоги скерування у таке відрядження — видано відповідний наказ про відрядження, виплачено добові за час перебування у відрядженні, оплачено вартість проїзду до місця призначення й назад та витрати з найму житлового приміщення у порядку і розмірах, встановлених законодавством.

Якщо у межах виконання своїх безпосередніх обов'язків працівник виконує роботу, яка передбачає постійне здійснення поїздок на підвідомчій йому території, то такі поїздки не є службовими відрядженнями.

Крім того, Мінфін зазначив, що рішення щодо оформлення поїздки працівника як службового відрядження приймається керівником виходячи з посадових обов'язків такого працівника, мети поїздки тощо.

Лист Мінфіну від 22.03.2013 р. №31-07230-16-27/9358


Стягнення зарплати з боржника — юрисдикція господарських судів

! Працівникам

ВССУ повідомляє, що з 19 січня 2013 року до підвідомчості господарських судів віднесено справи у спорах, зокрема, про стягнення заробітної плати з боржника, стосовно якого порушено справу про банкрутство (як і поновлення на роботі посадових і службових осіб боржника).

Справи про банкрутство боржника, порушені господарськими судами до 19 січня 2013 р., не впливають на визначення юрисдикції справ про стягнення з боржника зарплати, і їх слід розглядати в порядку цивільного судочинства.

Лист ВССУ від 07.05.2013 р. №709/0/4-13


Нові форми заяв щодо реєстрації юросіб та фізосіб-підприємців

! Юрособам та фізособам-підприємцям

Мін'юст затвердив форми заяв та повідомлень, надання (надсилання) яких встановлено Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців».

Серед них, зокрема:

— Запит про отримання документа про підтвердження факту смерті фізичної особи — підприємця;

— Заява про втрату оригіналів установчих документів юридичної особи;

— Заява про припинення підприємницької діяльності фізичною особою — підприємцем;

— Повідомлення про закриття відокремленого підрозділу;

— Повідомлення про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи;

— Повідомлення про залишення документів без розгляду;

— Повідомлення про відмову у проведенні державної реєстрації;

— Повідомлення про внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців про судове рішення щодо визнання фізичної особи — підприємця банкрутом;

— Повідомлення щодо проведення спрощеної процедури державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця.

Наказ Мін'юсту від 17.04.2013 р. №730/5 чинний з 10.05.2013 р.


Змінено порядок видачі ліцензій на здійснення валютних операцій

! Резидентам

НБУ вніс зміни до низки нормативно-правових актів, що регулюють порядок видачі індивідуальних ліцензій на здійснення валютних операцій, а саме:

1. Положення про порядок видачі індивідуальних ліцензій на переказування іноземної валюти за межі України для оплати банківських металів та проведення окремих валютних операцій.

2. Положення про порядок видачі Нацбанком індивідуальних ліцензій на використання іноземної валюти на території України як засобу платежу.

3. Положення про порядок видачі Нацбанком індивідуальних ліцензій на розміщення резидентами (юр- і фізособами) валютних цінностей на рахунках за межами України.

4. Iнструкції про переміщення готівки і банківських металів через митний кордон України.

5. Положення про переміщення цінних паперів через митний кордон України.

Зокрема, з Iнструкції про порядок видачі індивідуальних ліцензій на здійснення інвестицій за кордон виключено право Нацбанку приймати рішення про відмову у видачі ліцензії в разі отримання від спеціальних державних органів боротьби з організованою злочинністю негативних висновків щодо надання ліцензії, які містять інформацію про те, що ліцензія може бути використана для легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму або реалізації інших злочинних намірів.

Постанова Нацбанку від 27.03.2013 р. №109 чинна з 10.05.2013 р.


Введення нових акцизних марок відкладено на 3 місяці

! Платникам акцизного податку

КМУ відстрочив запровадження марок акцизного податку нового зразка для алкогольних напоїв і тютюнових виробів вітчизняного та імпортного виробництва.

Нові марки будуть введені з 1 серпня замість 1 травня 2013 року. Крім того, Міндоходів повинно до 20 липня забезпечити виготовлення марок акцизного збору нового зразка та припинити до 1 серпня 2013 р. продаж марок попереднього зразка.

Терміни запровадження та виготовлення марок акцизного збору нового зразка змінені з урахуванням термінів проведення інвентаризації марок як у продавця, так і у суб'єкта господарювання, термінів проведення процедури закупівлі у порядку та спосіб, які установлені законами України «Про здійснення державних закупівель» і «Про захист економічної конкуренції».

Нагадуємо, що вартість нових акцизних марок збільшено в 2,6 разу.

Постанова Кабінету Міністрів України від 29.04.2013 р. №321 чинна з 08.05.2013 р.


Чи обкладаються доходи фізособи-«єдинника» в разі продажу нерухомості?

! ФОП-платникам ЄП

ДПС у м. Києві зазначила, що доходом фізичної особи — підприємця — платника єдиного податку є дохід, отриманий протягом податкового періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі.

При цьому до доходу не включаються отримані такою фізичною особою пасивні доходи у вигляді процентів, дивідендів, роялті, страхові виплати і відшкодування, а також доходи, отримані від продажу рухомого та нерухомого майна, яке належить на праві власності фізичній особі та використовується в її господарській діяльності.

Такі доходи оподатковуються у загальному порядку.

Отже, доходи фізичної особи — підприємця від продажу нерухомого майна не включаються до доходу фізичної особи — підприємця — платника єдиного податку.

Лист ДПС у м. Києві від 13.03.2013 р. №2411/10/17-4-15


Звіт про єдиний внесок — відображаємо донараховану зарплату

! Бюджетним установам

ПФУ нагадує, що з 1 січня 2013 року змінено посадові оклади (тарифні ставки) працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери.

Оскільки Порядком формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску не передбачено коригування сум заробітку застрахованих осіб за попередні періоди, то при відображенні сум донарахування заробітної плати за січень — березень 2013 року в таблиці 6 додатка 4 до Порядку в реквізиті 11 зазначаються місяць та рік, за які проведено донарахування, та у відповідних реквізитах — суми донарахованого заробітку та суми єдиного внеску.

Суми донарахувань вносяться окремо до поля відповідного місяця.

Також при відображенні зазначених сум типи нарахування не зазначаються.

Лист ПФУ від 19.04.2013 р. №10200/05-10


Одержання комунальних послуг у будинку з ОСББ

! ОСББ

Мінрегіон заявив, що у будинку, де створено об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, можливі такі варіанти договірних відносин:

1) укладання договорів про надання відповідної комунальної послуги безпосередньо між споживачами (власниками квартир) та виконавцем послуги;

2) укладання договору між підприємством, що надає відповідну комунальну послугу, та ОСББ як колективним замовником (абонентом).

Передача житлового будинку проводиться разом із планом земельної ділянки, технічним паспортом будинку та відповідною технічною документацією (інвентарна справа, акт прийняття в експлуатацію, плани зовнішніх мереж тощо) у двомісячний термін після надходження відповідного звернення від об'єднання.

Лист Мінрегіону від 05.04.2013 р. №8/10-1011-13


Порядок заповнення деяких полів податкової накладної

! Платникам ПДВ

ДПС у м. Києві зазначає, що поля «Найменування продавця» та «Найменування покупця» податкової накладної можуть бути заповнені великими та малими літерами.

ГУ Міндоходів України у м. Києві повідомляє, що форму податкової накладної та порядок її заповнення затверджено наказом Міністерства фінансів України від 01.11.2011 р. №1379.

Одним із обов'язкових реквізитів податкової накладної, відповідно до ст. 201 Податкового кодексу України, є повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи, або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник ПДВ, — продавця товарів/послуг.

Враховуючи вимоги щодо написання найменування юридичної особи або її відокремленого підрозділу, затверджені наказом Мін'юсту України від 05.03.2012 р. №368/5, у реєстраційній картці та у позиції установчих документів «Найменування юридичної особи» при написанні найменування обов'язково використовуються великі літери. Проте по тексту документа та на титульній сторінці найменування може бути написане великими та малими літерами. Тобто найменування юридичної особи, написане великими літерами, є тотожнім до найменування такої особи, написаного великими та малими літерами, якщо ці букви повністю збігаються.

З огляду на це у полях «Найменування продавця» та «Найменування покупця» податкової накладної має зазначатися назва юридичної особи, яка відповідає назві, зазначеній у статутних документах такої особи. При цьому розмір літер у назві такої юридичної особи може бути відображено в податковій накладній як великими літерами, так і великими та малими літерами, якщо назва повністю збігається із зазначеною у статутних документах.

За матеріалами ДПС у м. Києві


Затверджено порядок надання згоди на проведення позапланових перевірок

! Роботодавцям

Держпраці затвердила Порядок надання згоди на проведення позапланових заходів за зверненнями фізичних та юридичних осіб.

Так, у разі виникнення потреби проведення перевірки з метою розгляду питань, порушених у зверненнях фізичних або юридичних осіб, необхідно надіслати на електронну адресу ckarga@ukr.net лист з обґрунтуванням підстав щодо надання згоди на зазначену перевірку у форматі Excel за відповідною формою з одночасним підтвердженням у паперовому вигляді. Електронний лист повинен містити копії документів, що підтверджують необхідність проведення перевірки у сканованому вигляді. У термін до трьох робочих днів готується лист-погодження Держпраці та надсилається на відповідну електронну адресу ТДIзПП з одночасним підтвердженням у паперовому вигляді.

Строк дії згоди становить 60 календарних днів з моменту отримання ТДIзПП електронного листа-погодження на позапланову перевірку.

Встановлено, що згода на проведення посадовими особами Держпраці позапланових заходів надається у разі надходження звернення фізичної чи юридичної особи про порушення законодавства за умови:

1) якщо звернення фізичної особи з питань, пов'язаних із діяльністю Держпраці України, відповідає вимогам Закону України «Про звернення громадян»;

2) письмового звернення юридичної особи.

У випадку проведення позапланових заходів з інших підстав додаткова згода Держпраці не надається. До таких підстав належать:

— вимога прокурора. У разі надходження до територіального органу Держпраці звернення фізичної або юридичної особи, переданого органами прокуратури за належністю, надання згоди на проведення позапланової перевірки є обов'язковим;

— розпорядження голови місцевої державної адміністрації, прийняте в межах компетенції.

Наказ Держпраці від 24.04.2013 р. №55 чинний з 24.04.2013 р.


Адмінарешт майна та арешт коштів: в чому різниця?

! Платникам податків

ВАСУ розглянув порядок накладення адміністративного арешту на майно платника податків, відмінне від коштів, та арешту коштів платника податків.

Так, адміністративний арешт майна платника податків накладається за рішенням керівника органу державної податкової служби, обґрунтованість якого протягом 96 годин має бути перевірена судом.

Натомість арешт коштів на рахунку платника податків здійснюється виключно на підставі рішення суду шляхом звернення органу державної податкової служби до суду. Жодного рішення податковий орган в такому разі не приймає.

Адміністративний арешт майна платника податків припиняється:

1) або у зв'язку з відсутністю протягом 96 годин рішення суду про підтвердження обґрунтованості такого арешту;

2) або на підставі рішення органу державної податкової служби про звільнення майна з-під арешту, яке приймається протягом 2-х р. д., що настають за днем, коли такому органу стало відомо про виникнення підстав для припинення адміністративного арешту.

Своєю чергою, звільнення від арешту коштів на рахунках платника податків відбувається за рішенням того ж самого органу, який наклав відповідний арешт, тобто за рішенням суду. Рішення податковий орган в такому разі не приймає.

Обидва види арешту, за загальним правилом, застосовуються з однакових підстав, але розрізняються процедурою застосування — або за рішенням керівника податкового органу (щодо майна, відмінного від коштів), або за рішенням суду (арешт коштів).

Крім цього, ВАСУ зазначає, що зупинити видаткові операції можна не інакше, як шляхом накладення арешту на кошти, що перебувають на рахунках платника податків.

Лист ВАСУ від 29.04.2013 р. №642/12/13-13


Бланки заставних більше не належать до суворої звітності

! СГ, що займаються виготовленням бланків заставних

НКЦПФР внесла зміни до Положення про вимоги до стандартної (типової) форми бланка заставної.

Змінами зменшено вимоги до госпсуб'єктів, які займаються виготовленням бланків заставних.

Зокрема, встановлено, що такі госпсуб'єкти повинні мати ліцензію Мінфіну на здійснення госпдіяльності лише з виготовлення бланків цінних паперів (скасований статус документа суворої звітності).

Рішення НКЦПФР від 28.03.2013 р. №473
набере чинності з дня опублікування (станом на 14.05.2013 р. не опубліковане)


Порушення законодавства про працю: відповідальність

! Роботодавцям

ВССУ зазначає, що додаткова заробітна плата — це винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством; премії, пов'язані з виконанням виробничих завдань і функцій.

Суми виплат, пов'язаних з індексацією заробітної плати працівників, входять до складу фонду додаткової заробітної плати.

Таким чином, у разі порушення законодавства про оплату праці в частині її виплати працівник має право звернутися до суду з позовом про стягнення належної йому індексації заробітної плати без обмеження будь-яким строком.

Лист ВССУ від 07.05.2013 р. №708/0/4-13


Порядок надання додаткової відпустки за шкідливі умови праці

! Роботодавцям

Мінсоцполітики роз'яснює: щорічні додаткові відпустки за особливий характер праці надаються окремим категоріям працівників, робота яких пов'язана з підвищеним нервово-емоційним та інтелектуальним навантаженням або виконується в особливих природних географічних і геологічних умовах та умовах підвищеного ризику для здоров'я.

Конкретна тривалість відпусток за особливий характер праці встановлюється колективним або трудовим договором залежно від часу зайнятості працівника у цих умовах.

Додаткова відпустка за особливий характер праці надається пропорційно до фактично відпрацьованого часу. До розрахунку часу, що дає право працівнику на таку відпустку, зараховуються дні, коли він фактично був зайнятий на роботах з особливим характером праці не менше половини робочого дня.

Облік часу, відпрацьованого в зазначених умовах, здійснюється власником або уповноваженим ним органом.

Лист Мінсоцполітики від 15.03.2013 р. №38/13/82-13


Фізособи-підприємці, які торгують на ринках, повинні придбати торговий патент

! ФОП-торговцям

Фізичні особи — підприємці, які здійснюють торговельну діяльність у пунктах продажу товарів на території ринку, повинні придбавати торговий патент.

Під пунктами продажу товарів слід розуміти:

— магазин, іншу торговельну точку, що розташовані в окремому приміщенні, будівлі або їх частині, мають торговельний зал для покупців або використовують для торгівлі його частину;

— кіоск, палатку, інша малу архітектурну форму, яка розташована в окремому приміщенні, але не має вбудованого торговельного залу для покупців;

— автомагазин, розвозку, інший вид пересувної торговельної мережі;

— лоток, прилавок, інший вид торговельної точки у відведеному для торговельної діяльності місці, крім лотків і прилавків, що надаються в оренду суб'єктам господарювання — фізичним особам та розташовані у межах спеціалізованих підприємств сфери торгівлі — ринків усіх форм власності;

— стаціонарну, малогабаритну і пересувну автозаправну станцію, заправний пункт, який здійснює торгівлю нафтопродуктами, скрапленим та стиснутим газом;

— фабрику-кухню, фабрику-заготівельню, їдальню, ресторан, кафе, закусочну, бар, буфет, відкритий літній майданчик, кіоск, інший пункт ресторанного господарства;

— оптову базу, склад-магазин, інші приміщення, що використовуються для здійснення оптової торгівлі за готівку, інші готівкові платіжні засоби та з використанням платіжних карток.

Водночас не повинні придбавати торговий патент фізичні особи — підприємці, які провадять торговельну діяльність з лотків і прилавків, що надаються їм в оренду та розташовані в межах спеціалізованих підприємств сфери торгівлі ринків усіх форм власності.

Пункти продажу товарів визначено пп. 14.1.211 ст. 14 розділу I ПКУ.

За матеріалами ДПСУ


Фінансові операції по держсоцстрахуванню не підлягають фінмоніторингу

! Платникам ЄСВ

Нацбанк нагадав, що фінансова операція із одержання (сплати, переказу) страхового платежу і фінансова операція з проведення страхової виплати або страхового відшкодування підлягають обов'язковому фінансовому моніторингу, у разі якщо сума, на яку вони проводяться, дорівнює чи перевищує 150000 грн або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, еквівалентній 150000 грн.

Оскільки сплата єдиного внеску страхувальниками здійснюється в обов'язковому порядку та на регулярній основі, то фінансові операції, які здійснюються на виконання законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, не підлягають фінансовому моніторингу за зазначеними вище ознаками.

Лист НБУ від 13.05.2013 р. №48-104/1050/5543

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру