• Посилання скопійовано

Коментар

Лист ДПСУ від 04.02.2013 р. №1673/6/15-3115

Коментований лист буде цікавим передусім виконавцям рекламних послуг.

У листі ДПСУ розглядає оподаткування ПДВ (зокрема усунення подвійного оподаткування) рекламних операцій, але за дотримання певних умов:

1) розповсюдження третім особам (споживачам) рекламних матеріалів не підлягає оподаткуванню ПДВ;

2) суми ПДВ, сплачені під час придбання рекламних матеріалів виконавцем рекламної послуги, можуть включатися до складу ПК з ПДВ.

Розгляньмо докладніше, що, на наш погляд, мають на увазі податківці. Умовами договору про надання рекламних послуг може передбачатися, що виконавець — рекламна компанія зобов'язується самостійно придбати у стороннього постачальника та розповсюдити певним споживачам визначені договором речі з рекламною метою. Цілком зрозуміло, що у виконавця рекламної послуги виникає запитання: чи не є таке розповсюдження постачанням товарів (адже до третьої особи переходить право на розпоряджання товарами як власник)? I таке постачання у виконавця рекламної послуги автоматично, за нормами п. 185.1 ПКУ, може підпадати під об'єкт оподаткування ПДВ.

Як зазначено вище, у коментованому листі ДПСУ роз'яснює: якщо придбання та роздача речей з рекламною метою третім особам є складовою і невід'ємною частиною рекламних послуг, що надаються замовнику, і вартість придбаного рекламного товару включена до загальної вартості рекламних послуг, така роздача не підлягає оподаткуванню ПДВ. Обгрунтованим підтвердженням звільнення від нарахування ПДВ під час такої роздачі у виконавця рекламних послуг будуть кошторис1 та первинні бухгалтерські документи: акти наданих послуг рекламодавцю (із зазначенням складової вартості послуги, зокрема придбаних рекламних матеріалів на стороні), накладні, податкові накладні на придбання рекламних матеріалів, розрахункові документи тощо. Отже, за умови правильного оформлення первинних документів вартість рекламних матеріалів у виконавця повинна включатись:

1) до вартості рекламних послуг під час постачання рекламодавцю. Тож при наданні таких послуг нараховуються ПЗ з ПДВ на всю вартість послуги. Базою в цьому разі є повна вартість послуги, у яку закладено вартість придбаних на стороні рекламних матеріалів;

2) до складу доходів. Отже, вартість наданої послуги, включаючи придбані рекламні речі, оподатковується податком на прибуток.

За виконання зазначених вище умов виконавець отримує право на ПК з ПДВ під час придбання рекламних матеріалів. Щоправда, податківці зазначають, що таке право виникає за умови віднесення вартості таких рекламних матеріалів до витрат виконавця. А що буде, якщо такі суми не будуть відображені у складі витрат виконавця — невже виконавець втрачає право на ПК з ПДВ?! Думаємо, ні. Просто, швидше за все, таким чином контролюючий орган бачить зв'язок придбаних матеріалів із господарською діяльністю виконавця.

Підсумуймо: проаналізувавши роз'яснення податківців у коментованому листі, можна дійти такого практичного висновку. Наприклад, якщо роздача компакт-дисків2 у комплекті з журналом, який розповсюджується з рекламною метою, не входить до складової вартості рекламної послуги, то це призводить до того, що надання рекламної послуги оподатковується ПДВ як постачання послуги. Крім того, роздача компакт-дисків розглядається в обліку виконавця як операція постачання товару, яка також оподатковується ПДВ на загальних підставах3.

1 У якому наведено складову вартості рекламної послуги, до якої, зокрема, належатимуть придбані окремі речі.

2 Які придбані у стороннього продавця, але їх наявність додатково звертає увагу на попит безпосередньо рекламованого товару рекламодавця.

3 Базою для нарахування ПДВ при безоплатній роздачі компакт-дисків третім особам буде звичайна ціна.

З іншого боку, якщо ті ж компакт-диски входять до складової вартості наданої рекламної послуги рекламодавцю, яка оподатковується ПДВ, і це підтверджується первинними документами, роздача компакт-дисків третім особам не розглядається в обліку виконавця як окрема операція, яка оподатковується ПДВ.

Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру