• Посилання скопійовано

Коментар

Коментар

Роз'яснення Державної реєстраційної служби України від 15.01.2013 р.

У своєму роз'ясненні Укрдержреєстр приділив багато уваги питанню оформлення установчих та інших документів, що подаються державному реєстратору від імені юрособи чи її засновників. Розгляньмо їх за чергою.

1. Щодо порядку підписання установчих документів юрособи та змін до них

Учасники (засновники) мають право установчі документи та/або зміни до них підписати особисто або доручити це уповноваженій(им) особі(ам), якщо законом не встановлено інший порядок їх затвердження (ч. 1 ст. 87 ЦКУ, ч. 5 ст. 8 Закону України від 15.05.2003 р. №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців», далі — Закон №755).

Підпис представника в такому разі має бути підтверджено довіреністю саме на вчинення підпису на установчих документах та/або здійснення держреєстрації юрособи для пред'явлення держреєстратору (статті 238, 244 ЦКУ). Отже, за чинним законодавством не виключена ситуація, коли засновників кілька, а підписує установчі документи (зміни) та документи на реєстрацію юрособи лише один за всіх.

2. Порядок оформлення довіреності на держреєстрацію юрособи

За загальним правилом, документи для проведення державної реєстрації юридичної особи повинні подавати засновник (засновники) або уповноважена ними особа (ч. 1 ст. 24 Закону №755).

Якщо документи подає учасник (засновник) особисто, достатньо державному реєстратору пред'явити паспорт.

Якщо йдеться про представника, то останній державному реєстратору пред'являє як паспорт, так і довіреність, що засвідчує його повноваження на вчинення саме таких дій. В даному випадку виникає запитання: якщо юрособа ще не створена, хто має надати таку довіреність? Це питання вирішується загальними зборами учасників (засновників) або засновником особисто. Тому право видати довіреність може бути надано одному з учасників (засновників) — це може бути і юрособа, і фізособа.

3. Щодо оформлення реєстраційних карток

При оформленні реєстраційних карток слід зважати на одну проблему: реєстраційна картка може містити одну, дві або більше сторінок. Подаючи реєстраційну картку, скажімо, у разі зміни кодів КВЕД чи адреси юрособи, слід заповнювати далеко не всі аркуші. Тож Укрдержреєстр роз'яснює, що:

по-перше, підпис особи-представника на реєстраційній картці повинен бути засвідчений відповідною посадовою особою підприємства (керівником);

по-друге, підписувати слід усі аркуші реєстраційної картки. Від себе додамо, що наприкінці кожної реєстраційної картки є відмітка про кількість заповнених сторінок, де й можна зазначити, які саме сторінки (їх номери) заповнювались.

4. Щодо внесення змін до відомостей про юрособу, які містяться в ЄДР та не пов'язані зі змінами до установчих документів

Наведемо приклад. Підприємство змінює керівника. Причому відомості про це слід подати й державному реєстратору (і, відповідно, органам статистики), і податковому органу.

Відповідно до частин 1, 2 ст. 19 Закону №755, якщо зміни до відомостей про юрособу, які містяться в ЄДР, пов'язані зі зміною керівника, крім реєстраційної картки, керівник юрособи або представник додатково подає один з документів (або разом) на підтвердження повноважень новообраного керівника:

— примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення уповноваженого органу управління юрособи про зміну зазначених осіб. Як правило, це рішення загальних зборів учасників (засновників) юрособи про призначення керівника (органу управління) (ст. 65 ГКУ);

— примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) розпорядчого документа про їх призначення. У більшості випадків будь-який працівник підприємства призначається на посаду за наказом по підприємству. Тож те саме стосується й керівника (органу управління).

5. Щодо внесення змін до установчих документів юрособи, які пов'язані зі зміною складу засновників

Перелік документів, які подаються державному реєстратору в разі внесення змін до установчих документів, які пов'язані зі зміною складу засновників (учасників) юрособи, наведено у ч. 1 ст. 29 Закону №755.

Водночас, крім документів, наведених у цьому переліку, додатково подається примірник оригіналу (ксерокопія, нотаріально засвідчена копія), зокрема заяви, договору, іншого документа про перехід чи передачу частки у статутному капіталі товариства; заяви фізичної особи про вихід зі складу засновників.

Якщо йдеться про вихід учасника (фізособи) з товариства, державному реєстратору в пакеті документів подається примірник оригіналу (ксерокопія, нотаріально засвідчена копія) заяви фізичної особи про вихід зі складу засновників (учасників). Причому Укрдержреєстр стверджує, що сторони вільні у виборі форми та змісту такого документа. Проте, як правило, такі заяви приймаються держреєстратором лише в нотаріальній формі.

У разі відчуження учасником товариства своєї частки держреєстратору подається документ про перехід частки учасника у статутному капіталі товариства, зокрема договір купівлі-продажу, міни, дарування частки у статутному капіталі товариства, заява або інший документ про перехід частки. Укрдержреєстр зазначає, що форма такого правочину також обирається сторонами самостійно.

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру