Затверджений наказом Мінфіну України від 17.12.2012 р. №1340
Старий-новий Реєстр ПН
Після оновлення декларації з ПДВ1 настав час і для оновлення Реєстру ПН. Так, наказом від 17.12.2012 р. №1340 Мінфін затвердив оновлену форму Реєстру ПН та Порядок його заповнення (далі — Порядок №13402). Відразу ж зауважимо, що зміни не надто кардинальні, проте знати про них все ж таки потрібно.
Наказ №1340, яким внесено зміни, почне діяти з першого числа місяця, наступного за місяцем з дня його офіційного опублікування. Тож оскільки його опубліковано у лютому3, то, очевидно, нові форми Реєстрів ПН слід буде складати вже у березні.
Перше, що впадає в очі, — це зміни у самій формі Реєстру ПН. Так, дещо змінилися службові поля реєстру, які тепер відповідають оновленій версії декларації з ПДВ4.
1 Про зміни ви можете дізнатися в «ДК» №6/2013.
2 Порядок ведення реєстру виданих та отриманих податкових накладних, затверджений наказом Мінфіну України від 17.12.2012 р. №1340, див. в «ДК» №8/2013.
3 Наказ №1340 опубліковано в «Офіційному віснику України» у №11 від 19.02.2013 р.
4 Форма затверджена наказом Мінфіну від 25.11.2011 р. №1492.
Але головні корективи внесено саме до р. I Реєстру ПН. Сюди додано графу 13 «Постачання послуг за межами митної території України та послуг, місце постачання яких визначено за межами митної території України». З назви цілком і повністю зрозуміло, що саме слід відображати у такій графі. Відповідно постачання послуг, місце постачання яких визначається, згідно зі ст. 186 ПКУ (ПДВ немає), за межами митної території України, відображається тепер в окремій графі. Показники з неї потраплять до рядка 4 Декларації з ПДВ. До речі, до змін таку інформацію слід було показувати у графі 12 «Експорт товарів та супутніх такому експорту послуг (база оподаткування)», яка за своєю суттю не відображала необхідне наповнення. А тепер для послуг виділено окрему графу, а в перейменованій графі 12 показують лише експортні поставки товарів.
Зміни у порядку заповнення Реєстру ПН
Відразу ж зауважимо, що багато зміни у Порядку №1340 — це просто роз'яснення деяких ситуацій з давніх неврегульованих питань, відповіді на які податківці вже раніше надали в ЄБПЗ. Але ЄБПЗ — не нормативний акт, а роз'яснення, яке сьогодні є, а завтра його може не бути. Тепер деякі з цих відповідей унормовано у Порядку №1340.
Загальні зміни щодо заповнення Реєстру ПН
1. Так, згідно з п. 3 р. I Порядку №1340, усі графи Реєстру ПН, що мають вартісні показники, заповнюють у гривнях з копійками. Таке саме роз'яснення до змін було й у ЄБПЗ.
2. Як відомо, платники ПДВ щомісяця у строки, передбачені для подання декларації (календарний місяць), у т. ч. для яких встановлено звітний податковий період — квартал, подають до податкової копії записів у Реєстрах ПН за такий період в електронному вигляді. Та з набранням чинності Порядком №1340 Реєстри ПН тепер можна подавати лише Iнтернетом (п. 3 р. I Порядку №1340). Згадки про можливість подання Реєстру ПН на електронних носіях просто немає.
3. Новозареєстровані платники ПДВ, які реєструються платниками ПДВ з іншого дня, ніж перший день календарного місяця, повинні подавати Реєстр ПН до податкової окремо за місяць, в якому відбулася реєстрація платником податку, та окремо за місяць, наступний за місяцем реєстрації. А ось декларацію з ПДВ вони все ж таки подають одну за весь звітний період (див. пп. «а» п. 202.1 ПКУ).
4. У службовому полі «номер порції реєстру» (рядок 013) зазначають номер порції Реєстру від 01 до 99 — так було і досі. Але тепер Мінфін уточнив, що стандарт порції — не більше 20 тисяч записів. До речі, податківці в ЄБПЗ і раніше радили діяти саме так.
5. Для виправлення помилки у Реєстрі ПН, згідно з п. 2 р. V Порядку №1340, слід у періоді виявлення такої помилки показати у поточному Реєстрі ПН помилковий запис, зазначивши всі необхідні реквізити документа і кількісні показники з іншим знаком («-» чи «+»), аніж було зроблено помилковий запис. А вже після цього — робити правильний запис.
Заповнення розділу I Реєстру ПН
1. У графі 1 р. I Реєстру ПН згідно з Порядком №1340 записи нумерують зручним для платника ПДВ способом: або з першого номера кожного звітного податкового періоду (щомісяця, щокварталу), або наростаючим підсумком з початку року (п. 2.1 р. III Порядку №1340). Отже, не буде помилкою починати кожен новий місяць з №1.
2. У зв'язку з прогресивними змінами у ПКУ1 та МКУ щодо запровадження електронної ПН та електронної МД Мінфін вирішив підкоригувати і скорочення найменування виду документа, яке зазначаємо у графі 4 р. I. Тут слід вписувати вид документа, зважаючи на відповідні позначення. Для паперових форм:
ПНП — податкова накладна, складена на паперових носіях;
РКП — розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної, складений на паперових носіях;
МДП — митна декларація, складена на паперових носіях.
Для електронних форм:
ПНЕ — електронна податкова накладна;
РКЕ — електронний розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної;
МДЕ — електронна митна декларація.
Ці самі правила відображення видів документів поширюються і на розділ II Реєстру ПН.
3. У графі 6 зазначають IПН покупця — платника ПДВ. Тепер уточнено, що у разі виписування ПН, де у рядках «IПН» та «номер свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ» проставляється нуль (це випадки, перелічені у п. 8.1 та 8.3 Порядку №13792), під час заповнення графи 6 також ставиться нуль (абз. 2 п. 2.6. р. III Порядку №1340).
1 Йдеться про право складати електронну ПН, передбачене п. 201.1 ПКУ.
2 Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Мінфіну від 01.11.2011 р. №1379.
Заповнення розділу II Реєстру ПН
1. Згідно з п. 2.2 р. IV Порядку №1340, при занесенні до Реєстру ПН податкових накладних та/або РК до ПН, які зареєстровані в ЄРПН та видані вам постачальником у місяці, наступному за місяцем їх складання (це графа 2 розділу II Реєстру ПН), зазначається фактична дата їх отримання незалежно від того, в якому звітному періоді вони будуть відображені у складі податкового кредиту (у звітному періоді їх складання чи у звітному періоді їх отримання). Фактично цим Мінфін підтвердив, що платник ПДВ має право вибору, в якому саме періоді показувати ПН та відповідно ПК з ПДВ.
Наприклад, ПН складена 28.01.2013 р., зареєстрована в ЄРПН 05.02.2013 р. За новими вимогами Порядку №1340 у графі 2 розділу II зазначається 05.02.2013 р. У графі 3 дата складання — 28.01.2013 р. Сума ПДВ за такою ПН у складі ПК покупця може відображатися як у січневому Реєстрі ПН, так і в лютневому.
2. При заповненні графи 5 р. II Реєстру ПН слід пам'ятати про нові скорочення видів документів: ПНП, ПНЕ, РКП, РКЕ, МДП, МДЕ (докладніше див. вище).
3. Заповнюючи графу 5 р. II, пам'ятайте: якщо загальна сума отриманих товарів/послуг за касовим чеком перевищує 200 грн (без ПДВ) за день, платник ПДВ не має права віднести до складу ПК з ПДВ ані частково, ані повністю суму сплаченого ПДВ. У такому разі у графі 5 роблять звичайну позначку «ЧК» та заповнюють графи 13 та 14 р. II.
4. Крім вищезгаданих видів документів, запроваджено і позначення БО — документ бухгалтерського обліку, у т. ч. бухгалтерська довідка. I до змін податківці в ЄБПЗ вказували на можливість використання бухгалтерської довідки для відображення інформації у р. II Реєстру ПН. Тепер цю процедуру узаконили.
У яких випадках складається бухгалтерська довідка, сказано у п. 2.4 р. IV Порядку №1340.
Коли складати бухгалтерську довідку
Бухгалтерська довідка складається у разі:
— коригування внаслідок часткового використання товарів/послуг, необоротних активів в операціях сільськогосподарського та переробного виробництва (рядок 16.2 податкової декларації з податку на додану вартість);
— коригування із постачання сільськогосподарської продукції або продукції власного виробництва переробного підприємства у митному режимі експорту (переноситься з декларації з позначкою 0121/0122/0123 або декларації з позначкою 0140);
— коригування, що проводиться у зв'язку з перерахунком частки використання товарів/послуг в оподатковуваних та неоподатковуваних операціях за останній податковий період календарного року (рядок 16.4 податкової декларації з податку на додану вартість);
— якщо до податкового кредиту включаються суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у вартості товарів/послуг, необоротних активів, що не були включені до складу податкового кредиту при придбанні або виготовленні таких товарів/послуг, необоротних активів, та/або з яких були визначені податкові зобов'язання відповідно до пункту 198.5 статті 198 розділу V Кодексу, у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи починають використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, у тому числі переведення невиробничих необоротних активів до складу виробничих необоротних активів.
Пункт 2.4 р. IV Порядку №1340
Така бухгалтерська довідка має бути складена згідно з ПН, митними деклараціями, іншими документами, передбаченими п. 201.11 ПКУ, та містити вичерпний їх перелік. Довідка є первинним документом, тож у ній мусять бути всі обов'язкові реквізити, притаманні «первинці». Додатково Порядком №1340 встановлено, що цю довідку складають з урахуванням норм пункту 198.6 ПКУ. Чи це означає, що в такому разі на поновлення права на ПК з ПДВ за п. 198.5 ПКУ платнику відведено лише 365 днів з дати складання податкової накладної (МД чи іншого документа), чи ні, — незрозуміло. Сподіваємося, податківці виберуть не фіскальний підхід і просто вимагатимуть наявності податкової накладної (МД чи інших документів) для формування бухдовідки за поновлюваним ПК з ПДВ.
5. Щодо відображення бухгалтерської довідки у Реєстрі, то тут усе просто:
графа 2 — дата складання бухдовідки;
графи 3, 4, 6, 7 — відповідно дата складання, порядковий номер ПН (РК до ПН), найменування та індивідуальний податковий номер постачальника, який її склав;
графа 5 — вид документа БО, до якого додаються позначення виду документа, яким підтверджується операція з постачання (наприклад БОПНП — якщо ПК формується на підставі колись отриманої паперової ПН, або БОМДЕ — якщо ПК формуємо, взявши за основу електронну МД);
графи 9, 10 — суми зі знаком «+»;
графи 11, 12, 13, 14, 15, 16 — усі показники зі знаком «-».
6. Також тепер, згідно з п. 2.10 р. IV Порядку №1340, якщо платник розподіляє суми ПК з ПДВ згідно з п. 199.1 ПКУ, то він показує такий розподіл саме у день отримання податкової накладної, а не наприкінці місяця, як це було за старим порядком.
Василь РОРАТ, «Дебет-Кредит»