• Посилання скопійовано

Податкова накладна

податок на додану вартість

Податкова накладна

Помилку в Реєстрі ПН виправити можна

У реєстрі податкових накладних зроблено помилку: не поставили дріб у номері ПН, виписаної філією контрагента, тобто замість правильного номера 63263/001 внесли номер 63263001. Податкова накладна виписана без помилок і своєчасно зареєстрована в ЄРПН (ПДВ — понад 10000 грн). Є всі підтвердні документи (а саме: ПН), що це описка, але нам сказали, що ПК неправомірний і цю помилку виправити неможливо. Як нам бути?

Податкова накладна, яку підприємство правомірно включило до податкового кредиту, заповнена правильно, тобто без порушення вимог ст. 201 ПКУ. А отже, платник податку відповідно до п. 198.6 ПКУ не може нести відповідальність згідно з нормами ПКУ як за безпідставне відображення сум ПДВ у ПК, які не підтверджені належними документами (у нашому випадку — ПН). Помилка допущена тільки при заповненні розділу II реєстру ПН. Найбільше, до чого можна притягнути платника за таке порушення, — це до адмінвідповідальності згідно зі ст. 163-1 КпАП.

Виправлення у реєстрі ПН, відповідно до п. 1 Порядку ведення реєстру ПН, «...здійснюється методом «сторно» за правилами, передбаченими для бухгалтерського обліку, у момент виявлення таких помилок». Причому коригування помилкових записів у реєстрі ПН не призводить до потреби формування нових (уточнюючих) реєстрів. Тож слід просто датою, коли ви виявили помилку у заповненому номері ПН, у реєстрі ПН періоду, на який припадає така дата, зробити два записи: неправильний запис зі знаком «мінус» і правильний — зі знаком «плюс». Такі маніпуляції треба провести у розділі II реєстру ПН. Як наслідок, загальний підсумок у періоді виправлення такої помилки у реєстрі ПН не зміниться. Заповненими будуть колонки з першої до десятої включно, решту колонок відповідного рядка треба прокреслити.

Заповнення розділу II реєстру покажемо на умовному прикладі, доповнивши запитання ще додатковими умовами — помилка у номері ПН допущена у реєстрі за серпень, а виявлена 25.09.2012 р., саме цю дату буде зазначено в колонці 2, як дату отримання, хоча це фактично дата виявлення помилки, порядковий номер у реєстрі за вересень дорівнює 70 та відповідно 71, дата виписування й отримання ПН — 20.08.2012 р., сума ПН — 75000,00 без ПДВ. ПДВ — 15000,00, разом — 90000,00. Постачальник, який виписав ПН, — філія ТОВ «Сонечко», IПН — 111122223333.

Зразок

Розділ II «Отримані податкові накладні» у Реєстрі ПН за період, на який припадає дата виявлення помилки

Галина БЕДНАРЧУК, «Дебет-Кредит»


Податкові накладні російською мовою не дають права на ПК з ПДВ

Чи можна ставити у ПК з ПДВ податкові накладні, виписані російською мовою? Чи буде ПК за податковими накладними, в яких частину реквізитів заповнено українською мовою, а частину (наприклад найменування товарів) — російською?

Зміни в мовній політиці в Україні стосуються багатьох громадян, у тому числі і не останньою чергою бухгалтерів. Проте слід врахувати, що ми не знаємо, до чого призведуть ці зміни на практиці, а працювати бухгалтерам потрібно, спираючись лише на нормативні документи, у т. ч. і такі, що регулюють податковий облік.

Так, відповідно до п. 201.2 ПКУ, форма і порядок заповнення ПН затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики (на сьогодні — Мінфіном). I саме ПН, складена відповідно до вимог, встановлених Мінфіном, дає право платникові ПДВ на ПК (за винятком документів, зазначених у п. 201.11 ПКУ).

Діючу форму податкової накладної і порядок її заповнення затверджено наказом Мінфіну від 01.11.2011 р. №1379. Пунктом 2 Порядку №1379 прямо встановлено, що її заповнювати слід державною мовою. А статус державної мови в Україні, принаймні наразі, має тільки одна мова — українська. Тому ПН, заповнена будь-якою іншою мовою, у т. ч. і частково, порушує Порядок №1379 і не дає платникові ПДВ права на ПК.

Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»


Податкові накладні повинні відповідати реально здійсненим госпопераціям

Отримали документи від постачальника. Одноденне постачання товару в цих документах розбито на частини, ПДВ — менше 10 тисяч у кожній податковій накладній (товар — рідкий нафтопродукт, купили й отримали цілу цистерну, а кожна податкова накладна відображає по 1/10 її частин). Постачальник, мабуть, не встиг зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, тож замість однієї видаткової накладної та однієї податкової накладної ми отримали 10 видаткових накладних та 10 податкових накладних однією датою від одного постачальника за одним договором. Чи можемо такі податкові включити собі до ПК?

Відразу зауважимо, що описана у запитанні ситуація, незалежно від суми постачання, є порушенням. До того ж таким, якого припустилися з незрозумілої причини, адже, відповідно до п. 11 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ, ПН, яка виписується з постачання підакцизних товарів (до яких належать нафтопродукти), незалежно від суми ПДВ підлягає реєстрації в ЄРПН. А тепер проаналізуємо подібний випадок, за умови що було здійснено постачання іншого товару, не підакцизного. Відповідно до п. 2.1 Положення №88, первинні документи повинні фіксувати і підтверджувати госпоперації, а госпопераціями є факти підприємницької діяльності, які впливають на стан майна, капіталу, зобов'язань та фінансових результатів. Отже, видаткові накладні, складені вашим постачальником, повинні відображати насправді здійснені ним операції. У вашому випадку це не так, адже ви отримували товар цілком, а не частинами, тож видаткові накладні, надані постачальником, є фіктивними. Але навіть якщо допустити, що ви підпишете їх, поміркувавши, що у сумі такі документи дають той товар, який ви отримали, слід уточнити, а чи не спричинить цей вчинок суперечності з іншими документами, якими оформляється придбання запасів?

Наприклад, придбання запасів, що перевозяться автомобільним транспортом, потребує оформлення ТТН. А якщо видаткові накладні на цистерну складено по 1/10 цистерни у кожній, то такі накладні свідчать, що постачань було теж 10, отже, було 10 цистерн, у кожній з яких перевозилося по 1/10 цистерни запасів, і має бути 10 ТТН на кожен автомобіль із такою цистерною. Аналогічно повинні бути оформлені документи на перевезення запасів, у разі якщо використовувався залізничний та інші види транспорту.

Таким чином, складання витратних накладних постачальником із дробленням товару, який, очевидно, забирався цілком, а не частинами, створює проблему, на яку покупець явно наразиться під час податкової перевірки, — довести перевіряльникам, що документи описують реальну господарську операцію, яка мала місце, а не є фіктивними.

Для чого постачальник склав видаткові накладні таким чином, досвідченому бухгалтерові зрозуміло відразу. Відповідно до п. 201.7 ПКУ та п. 14 Порядку №1379, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як передоплата (аванс). Отже, якщо підставою для реєстрації податкової накладної в ЄРПН для постачальника є сума ПДВ, що перевищує 10000 грн, то, щоб не реєструвати податкову накладну, постачальник розбив постачання на частини, кожна з яких менша або дорівнює 60000 грн. Проте цей метод є ефективним лише у тому разі, якщо постачальник та покупець можуть документально підтвердити, що факт часткового постачання придбаних товарів справді мав місце.

Як бути покупцю у випадку, якщо постачальник надає податкову накладну, оформлену, на думку покупця, неправильно? Вимагати від постачальника податкову накладну, що достовірно відображає господарські операції, що мали місце. У разі відмови постачальника переробити вже надані податкові накладні підприємству-покупцю, на жаль, доведеться вирішувати, як вчинити далі: прийняти первинні документи від постачальника і ризикувати податковими витратами та податковим кредитом під час податкової перевірки чи включити податковий кредит за такими операціями до декларації з ПДВ на підставі бухгалтерських документів і подати на постачальника скаргу за формою додатка Д8 до декларації з ПДВ1 (згідно з п. 201.10 ПКУ). Зверніть увагу, що до скарги обов'язково потрібно додати копії документів, які підтверджують факт сплати ПДВ при придбанні таких товарів/послуг або підтверджують факт отримання таких товарів/послуг.

1 Форму декларації та всіх її додатків затверджено наказом Мінфіну України від 25.11.2011 р. №1492.

Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру