ПФУ нагадав, як нараховувати ЄСВ працівникам-інвалідам
! Роботодавцям
ПФУ нагадує, що платники-роботодавці нараховують єдиний внесок на суми нарахованої заробітної плати за видами виплат, що включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у т. ч. у натуральній формі, залежно від визначеного класу професійного ризику виробництва, до якого віднесено платника єдиного внеску, з урахуванням видів його економічної діяльності (від 36,76% до 49,7%).
Єдиний внесок для роботодавців, у яких працюють інваліди, встановлюється у розмірі 8,41 відсотка їхньої заробітної плати.
Таким чином, фізична особа — підприємець нараховує єдиний внесок на заробітну плату працівників-інвалідів у розмірі, встановленому залежно від класу професійного ризику виробництва, до якого його віднесено.
Лист ПФУ від 30.08.2012 р. №17537/Г-4
З практикантами не обов’язково укладати строкові трудові договори
! Працедавцям
Мінсоцполітики нагадав, що підприємства незалежно від форми власності і підпорядкування зобов'язані надавати робочі місця або навчально-виробничі дільниці для проходження виробничої практики учнями. Крім того, учням дозволено самостійно обирати для себе місце проходження виробничої практики за погодженням з навчальним закладом.
Таким чином, між навчальним закладом та підприємством не пізніше ніж за два тижні до початку виробничого навчання та виробничої практики має бути укладено договір на основі типового договору про надання робочих місць або навчально-виробничих дільниць для проходження учнями, слухачами виробничого навчання та виробничої практики.
Проте учні, слухачі професійно-технічних навчальних закладів на час виробничого навчання та виробничої практики до складу (списку) та штатного розкладу працівників підприємства не включаються.
З огляду на те, що зазначені відносини не є трудовими, а трактуються як навчально-виробничий процес, то немає потреби в укладенні строкових трудових договорів на період проходження виробничої практики.
Лист Мінсоцполітики від 20.08.2012 р. №107/021/150-12
Термін зберігання первинних документів — 3 роки
! СГД
Укрдержархів зазначив, що термін зберігання первинних бухгалтерських документів становить 3 роки (за умови завершення перевірки державними податковими органами з питань дотримання податкового законодавства). У разі виникнення спорів (розбіжностей), порушення кримінальних справ, відкриття судами провадження у справах — зберігаються до ухвалення остаточного рішення. Документи, що містять інформацію про фінансові операції, які підлягають фінансовому моніторингу, зберігаються 5 років.
Обчислюють строки зберігання документів з 1 січня року, наступного за роком завершення їх діловодством. Наприклад, обчислення терміну зберігання справ, завершених діловодством у 2009 році, починається з 1 січня 2013 року.
Документи з моменту їх створення (на стадії діловодства) зберігають за місцем формування справ.
Відбір документів, строки зберігання яких закінчилися, та складання акта про вилучення цих документів для знищення здійснюються після зведення описів справ підприємства за відповідний період. Схвалені експертно-перевіряльною комісією описи справ постійного зберігання, а також погоджені нею описи справ з особового складу та акти про вилучення для знищення документів затверджуються керівником підприємства, після чого підприємство-фондотворець має право знищувати документи.
Лист Укрдержархіву від 13.09.2012 р. №01.2/2855
Змінено правила оформлення перевізних документів
! Перевізникам
Мінінфраструктури внесло зміни до Правил оформлення перевізних документів.
Так, перевезення власних (орендованих) локомотивів і вагонів у завантаженому та порожньому стані оформлюються перевізними документами, в яких у графі 20 «Найменування вантажу» відправником зазначається:
1) для локомотивів і завантажених вагонів — «Власний (орендований) вагон (локомотив). Власник (орендар) (найменування власника, вагонної компанії, орендаря)»; для порожніх вагонів — «Власний (орендований) вагон (локомотив). Власник (орендар) (найменування власника, вагонної компанії, орендаря)»;
2) якщо до складу маршруту або групи входять власні вагони різних власників, то у графі 49(50) «Примітка» Відомості вагонів навпроти власного вагона зазначається: «Власний вагон. Власник (зазначається скорочене найменування власника вагона)».
Зокрема, внесено зміни до Правил реєстрації та експлуатації власних вантажних вагонів.
Встановлено, що власні вантажні вагони, зареєстровані в автоматизованому банку даних парку вантажних вагонів, направляються у ремонт за розпорядженням власника, оператора, державної вагонної компанії або орендаря вагона за перевізними документами, оформленими в електронному (із накладенням електронного цифрового підпису) або паперовому вигляді згідно з Правилами оформлення перевізних документів.
Власники, оператори, державні вагонні компанії або орендарі вагонів на підставі договорів з відправниками, одержувачами, експедиторами та перевізником організовують ефективне використання рухомого складу для перевезення вантажів.
Наказ Мінінфраструктури від 21.09.2012 р. №570
набере чинності з дня опублікування (станом на 23.10.2012 р. не опублікований)
Визначення інвестиційного прибутку професійним торговцем ЦП
! Професійним торговцям ЦП
ДПСУ зазначила, що податковим агентом платника податку, який здійснює операції з інвестиційними активами з використанням послуг професійного торговця цінними паперами, включаючи банк, є такий професійний торговець.
Відповідно до Методики визначення інвестиційного прибутку професійним торговцем цінними паперами при виконанні функцій податкового агента інвестиційний збиток від продажу інвестиційного активу не враховується під час визначення інвестиційного прибутку від операцій з ЦП чи деривативами, у разі якщо:
1) платник податку протягом звітного (податкового) року продає інвестиційний актив за договором, який обумовлює право на його зворотний викуп у наступному році, чи придбаває опціон на такий викуп;
2) платник податку продає інвестиційний актив пов'язаним із ним особам;
3) платник податку дарує інвестиційний актив або передає його у спадщину.
Отже, професійний торговець цінними паперами, виконуючи функції податкового агента, при визначенні інвестиційного прибутку не враховує інвестиційного збитку. При цьому платник податку — фізична особа під час формування загального фінансового результату операцій з інвестиційними активами враховує суму інвестиційних збитків за результатами річного декларування.
Лист ДПСУ від 21.08.2012 р. №680/0/61-12/17-1115
Ненадання працівникам відпусток протягом двох років карається законом
! Працівникам і працедавцям
Мінсоцполітики зазначило, що Фонди соціального страхування не віднесено до органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, тому дія Закону про держнагляд на них не поширюється.
На сьогодні перевірки сплати ЄСВ належать до повноважень ПФУ, який разом зі своїми територіальними органами має право проводити не частіше одного разу на календарний рік планову, а у випадках, передбачених законом, — позапланову перевірку у працедавців бухгалтерських книг, звітів, кошторисів та інших документів про нарахування, обчислення і сплату ЄСВ, отримувати необхідні пояснення, довідки і відомості (зокрема письмові) з питань, що виникають під час такої перевірки.
У своєму листі Мінсоцполітики, зокрема, нагадало, що забороняється ненадання щорічних відпусток повної тривалості протягом двох років підряд.
Ненадання щорічних відпусток у строки, визначені Законом про відпустки і КЗпП, є грубим порушенням законодавства про працю, за що працедавця може бути притягнено до відповідальності згідно із законодавством.
Крім того, законодавством не передбачено строк давності, після якого працівник втрачає право на щорічні відпустки, воно не містить заборони надавати щорічні відпустки у разі їх невикористання.
Лист Мінсоцполітики від 06.09.2012 р. №2602/1/18/12-зв
Термін подання відомостей для розрахунку податку на нерухомість перенесено
! Власникам нерухомого майна
КМУ вніс зміни до Порядку подання органам державної податкової служби інформації про платників податків та Порядку подання органами державної реєстрації прав на нерухоме майно та органами, що здійснюють реєстрацію місця проживання фізичних осіб, відомостей, необхідних для розрахунку податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Установлено, що органи, які ведуть облік або реєстрацію об'єктів оподаткування, подають щомісяця до 10 числа органам ДПС інформацію про власників та/або користувачів майна та активів, розміщених на відповідній території, а також про нерухоме майно, транспортні засоби, зареєстровані у зазначених органах, та їх власників, у тому числі:
1) Укрдержреєстр — інформацію про нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, щодо якого у фізосіб виникає або припиняється право власності;
2) ДПС — інформацію про нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, щодо якого у фізосіб виникає або припиняється право власності, а також про транспортні засоби і про власників та/або користувачів такого майна та транспортних засобів;
3) органам ДПС за місцезнаходженням — про власників та/або користувачів рухомого майна, крім транспортних засобів та інших активів, які є об'єктом оподаткування.
Змінами до Порядку подання відомостей, необхідних для розрахунку податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, встановлено, що перший термін подання вищезазначеної інформації — до 15 квітня 2013 р. (перенесено з 15 липня 2012 р.).
Постанова Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 р. №947 чинна з 23.10.2012 р.
Скасовано необхідність подання довідок з ЄДРПОУ до органів держвлади
! СГД
КМУ скасував необхідність подання органам державної влади довідок з ЄДРПОУ. Зокрема, суб'єктам господарювання не треба подавати зазначену довідку для:
1) отримання свідоцтва про акредитацію центру сертифікації ключів;
2) проведення державної експертизи культурних цінностей;
3) участі в аукціоні з реалізації нерухомого військового майна Збройних сил;
4) проведення сертифікації послуг зі зберігання зерна та продуктів його переробки;
5) включення до переліку санаторно-курортних закладів, при яких створюються центри медико-психологічної реабілітації;
6) набуття статусу оптового ринку сільськогосподарської продукції.
Постанова Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 р. №949 чинна з 20.10.2012 р.
Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»
Реклама
Малий бізнес: нормативно-правове забезпечення господарської діяльності, особливості оподаткування, бухгалтерського обліку
! Усім
25 вересня 2012 року ВНЗ «Національна академія управління» та ДННУ «Академія фінансового управління» Міністерства фінансів України у приміщенні Національної академії управління провели на зазначену тему науково-практичний семінар для головних бухгалтерів, фінансистів і керівників приватних підприємств, власників бізнесу, працівників консалтингових та аудиторських компаній.
Доповідачами виступили фахівці Державної податкової служби України, координаційної ради з питань розвитку малого та середнього підприємництва при Кабінеті Міністрів України, Спілки орендарів і підприємців України, науково-експертної ради Державної податкової служби України, провідних аудиторських, юридичних та консалтингових компаній, науковці Національної академії управління, Академії фінансового управління та Національної академії внутрішніх справ.
Досить докладно було розкрито такі ключові положення Податкового кодексу, як основи нарахування та сплати податків, всебічно розглянуто основні елементи податків малого бізнесу. Грунтовно проведено порівняльний аналіз систем оподаткування у різних країнах з наголосом на основних тенденціях у трансформації податкових відносин в Україні.
Особлива увага була приділена спрощеній системі оподаткування. Детально розкрито сутність спрощеної системи оподаткування, виокремлено суб'єктів малого бізнесу, які мають право застосовувати спрощену систему оподаткування, проаналізовано механізм нарахування та сплати податків за спрощеною системою оподаткування.
Унаслідок обговорення та дискусії під час пленарного засідання і «круглого столу» учасниками семінару (а їх було близько 250 осіб) були напрацьовані такі рекомендації та пропозиції:
1. Першочерговим завданням визначити усунення суперечностей між бухобліком та нормами Податкового кодексу України у частині спрощення обліку малого бізнесу, зменшення податкового навантаження, зниження трудомісткості праці бухгалтерів, зайнятих у малому підприємництві.
2. Підтримати пропозиції ДННУ «Академія фінансового управління»:
2.1. про внесення змін до податкового законодавства України щодо:
— систематизації законодавства про підприємництво, яка має здійснюватися на засадах єдиного розуміння суті та змісту офіційно схваленої стратегії державної політики розвитку підприємництва в Україні;
— внесення змін та доповнень до Господарського кодексу України у частині чіткішого визначення поняття «підприємництво», адже під те визначення, що міститься у ст. 42 ГК України, можна підвести будь-яку фізичну особу, яка постійно працює та отримує заробітну плату;
— забезпечення розгляду та прийняття у першочерговому порядку законопроектів, що перебувають на розгляді у Верховній Раді України і спрямовані на подальше формування національного законодавства щодо сприятливих умов розвитку малого та середнього підприємництва з урахуванням вимог ЄС;
— зменшення податкового навантаження шляхом усунення подвійного оподаткування окремих операцій;
— зменшення кількості фінансової та податкової звітності, що подається суб'єктами малого підприємництва;
— можливості подання звітності на паперових носіях у випадках об'єктивної неможливості подання електронного звіту;
— систематизації чинного законодавства з метою приведення у відповідність одних і тих самих норм у різних законодавчих актах.
2.2. Рекомендувати Державній податковій службі України:
— винести узагальнююче податкове роз'яснення стосовно змін у ПКУ, які стосуються податку на прибуток суб'єктів малого бізнесу;
— спростити бухоблік для фізосіб-підприємців у частині визнання первинного документа «товарний чек» таким, що підтверджує господарську операцію та містить такий зміст — підтвердження факту відвантаження та оплати товарно-матеріальних цінностей;
— переглянути оподаткування домогосподарств (власно вироблена продукція) у частині звільнення їх від будь-яких податків.
Опитування учасників семінару наочно показало, що ініціатива Академії фінансового управління щодо проведення цього заходу є дуже вчасною, тематика доповідей — актуальною, інформація та роздаткові матеріали, отримані слухачами, — досить грунтовними і стануть їм у нагоді у практичній діяльності. Одностайне побажання всіх без винятку опитаних — такі семінари треба проводити частіше!