• Посилання скопійовано

Виправлення помилок

податок на додану вартість

Виправлення помилок

Додаток Д8 подається у звітному періоді виникнення ПК

У січні 2012 р. до ПК помилково включена незареєстрована ПН на суму ПДВ понад 10000,00 грн. У жовтні 2012 р. подано уточнюючий розрахунок (знято суму ПДВ з ПК). У декларації з ПДВ за жовтень 2012 р. ПН знову включена до ПК з поданням скарги на постачальника через додаток Д8. Чи правильно вчинили?

Справді, з 1 січня 2012 року для платників ПДВ — продавців почала діяти вимога щодо реєстрації ПН в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі — ЄРПН), якщо сума ПДВ в одній накладній становить понад 10 тис. грн1. Відповідно до п. 201.10 ПКУ на продавця товарів/послуг покладається обов'язок не тільки надати покупцю належно складену ПН (за його вимогою), а й не пізніше 15 к. д. (до 1 липня 2012 р. термін реєстрації був не пізніше 20 к. д.), наступних за датою її складання, здійснити реєстрацію в ЄРПН. Відсутність факту реєстрації платником ПДВ — продавцем ПН не дає права покупцю на ПК.

1 Незалежно від суми ПДВ обов'язковій реєстрації в Єдиному реєстрі ПН підлягають податкові накладні, складені у разі постачання підакцизних товарів та ввезених на митну територію товарів (п. 11 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ).

Отже, покупець — платник ПДВ є зацікавленою стороною в отриманні інформації про факт реєстрації. Пересвідчитись у факті реєстрації ПН покупець може шляхом формування запиту (за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення) з офіційного сайта органу ДПС www.sts.gov.ua (як сформувати такий запит, роз'яснюється у «ДК» №6/2012). За допомогою спеціалізованого програмного забезпечення покупець може:

1) формувати запити на отримання інформації щодо реєстрації ПН (Розрахунку коригування) в ЄРПН;

2) переглядати відповіді щодо запитуваної інформації.

Орган ДПС здійснює пошук зазначеної у запиті ПН та складає витяг з Реєстру. Такий витяг надсилається покупцеві не пізніше операційного дня, наступного за днем надходження запиту.

Своєю чергою, у разі порушення порядку реєстрації ПН в ЄРПН покупець — платник ПДВ має можливість зберегти право на ПК шляхом подання заяви зі скаргою на постачальника. До заяви додаються копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати ПДВ, або копії первинних документів, складених відповідно до Закону про бухгалтерський облік, що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг. Якщо покупець подає заяву та декларацію в електронному вигляді, зазначені копії документів слід подати окремо у паперовому вигляді (див. лист ДПАУ від 16.03.2011 р. №7273/7/16-1117). Документи у паперовому вигляді, на думку редакції, подають із дотриманням строків подання декларації з ПДВ — протягом 20 к. д., наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця1.

Заява на постачальника — це додаток Д82 до декларації з ПДВ. При поданні зазначеного додатка у декларації з ПДВ слід поставити відмітку (у відведеному полі, наприкінці форми декларації з ПДВ) про подання заяви та відповідних документів. А тепер звернімося до передостаннього абзацу п. 201.10 ПКУ: «У разі <...> порушення <...> порядку реєстрації в Єдиному реєстрі покупець таких товарів/послуг має право додати до податкової декларації за звітний податковий період заяву із скаргою на такого постачальника, яка є підставою для включення сум податку до складу податкового кредиту <...>».

1 Якщо платник ПДВ застосовує квартальний звітний період, — протягом 40 к. д., наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу.

2 Форму заяви зі скаргою на постачальника «Заява про відмову постачальника надати податкову накладну (порушення ним порядку заповнення та/або порядку реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних) (Д8)» затверджено наказом Мінфіну від 25.11.2011 р. №1492.

Зауважимо, що на офіційному сайті ДПС у рубриці ЄБПЗ роз'яснюється, що можливість подання заяви зі скаргою разом з уточнюючим розрахунком у зв'язку з виправленням самостійно виявлених помилок законодавчо не передбачено. Отже, доходимо висновку: якщо продавець не зареєстрував ПН у ЄРПН, покупець може врятувати та задекларувати ПК тільки у звітному періоді, коли виникло право на ПК. Тому виходячи з умов запитання покупець помилково вважає, що може скористатися правом 365 к. д. і подати скаргу протягом цього строку. Так, справді, відповідно до п. 198.6 ПКУ право на включення до складу ПК зберігається за платником ПДВ на підставі ПН протягом 365 к. д. з дати складання ПН. Але цю норму треба застосовувати одночасно з вимогою п. 201.10 ПКУ. А це означає, що в разі відсутності реєстрації ПН в ЄРПН покупець не має права на ПК за такою ПН, і подати скаргу на постачальника в іншому звітному періоді не вдасться.

Зверніть увагу: під час камеральної перевірки орган ДПС зніме суму ПДВ зі складу ПК за жовтень 2012 р. Якщо за результатом періоду виявиться недоплата в бюджет ПЗ, платникові загрожують штрафні санкції.

Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру