податок на додану вартість
Податковий кредит
Заповнення реєстру виданих та отриманих ПН на підставі акта наданих послуг
Наша організація орендує приміщення в держустанови — платника ПДВ. Комунальні послуги з 12.07.2012 р. — без ПДВ. На підставі якого документа показувати суму отриманих послуг без ПДВ у реєстрі отриманих ПН?
З 01.07.2012 р. Законом №4834 до абз. 6 п. 188.1 ПКУ, яким встановлено порядок визначення бази обкладення ПДВ з постачання товарів/послуг за будь-які кошти, внесено зміни. Відповідно з бази оподаткування орендних послуг вилучено суми відшкодування орендодавцю — бюджетній установі витрат на утримання наданого в оренду нерухомого майна, комунальних послуг та енергоносіїв. Отже, при оренді нерухомого майна в орендодавця-бюджетника орендар починаючи з липня 2012 р. отримує рахунки, податкові накладні, акти наданих послуг на оплату орендних платежів, складова яких — це сплачені орендодавцем, а згодом перевиставлені орендарю суми комунальних послуг та послуг електроенергії. Саме ця частина орендної плати виставлятиметься без ПДВ. У попередніх номерах («ДК» №42/2012) редакція звертала увагу платників ПДВ на неузгоджені питання, пов'язані з цією зміною.
Щодо орендаря та належного ведення реєстру виданих та отриманих ПН1 зазначимо таке. Реєстр є основою для відображення зведених результатів обліку в податкових деклараціях з ПДВ. У цьому документі окремо відображається придбання товарів/послуг: які обкладаються ПДВ; звільнених від оподаткування; тих, що не є об'єктом оподаткування, а також тих, які не призначаються для використання у господарській діяльності платника ПДВ. Відповідно орендар на поставлену йому послугу оренди отримує акт наданих послуг на всю суму орендної плати та податкову накладну на частину послуги, яка обкладається ПДВ. Зауважимо: роз'яснень з боку податкових органів, як вчинити платнику ПДВ у такій ситуації, на сьогодні немає. Тому будемо виходити із власних міркувань:
1) можна домовитися з орендодавцем-бюджетником на складання двох окремих актів: одного — на суму послуги оренди, яка міститиме суму ПДВ, а другого — на суму відшкодування комунальних послуг без ПДВ (що перевиставляється орендарю та міститиме фактично сплачену орендодавцем суму з урахуванням ПДВ). Відповідно на послугу оренди складатиметься ПН, на підставі якої сума податку відображається у розділі II Реєстру виданих та отриманих ПН орендаря. Облік послуг, придбаних без ПДВ (які фактично відшкодовані власнику нерухомості), у реєстрі ведеться на підставі документів, що засвідчують постачання таких послуг, наприклад акта2. У графі 5 розділу II реєстру зазначається вид документа, на нашу думку, з позначенням «НП» — документ, що засвідчує придбання товарів/послуг на митній території України в осіб, не зареєстрованих як платники ПДВ3. Відповідно у графі 7 доведеться зазначити умовний IПН «400000000000». У графі 11 вказується вартість послуг без ПДВ, у графі 12 робиться позначка «∅»;
1 Форму реєстру затверджено Наказом ДПАУ від 24.12.2010 р. №1002 «Про затвердження форми Реєстру виданих та отриманих податкових накладних та Порядку його ведення».
2 Зазначимо, що у п. 10.4 Порядку №1002 така вимога стосується придбання товарів/послуг у неплатників ПДВ, але вважаємо, що її можна застосовувати у цьому випадку також.
3 Так, це не зовсім коректно, але саме так радять відображати послуги, які не оподатковуються ПДВ, зокрема послуги РКО від банків, самі податківці — див., наприклад, лист ДПАУ від 25.10.2011 р. №4261/6/15-3415-04.
2) якщо орендар отримує одну ПН на суму орендної плати та загальний акт наданих послуг, включаючи відшкодування сум за комунальні послуги, пропонуємо відображати операцію оренди у розділі II реєстру за зазначеними вище рекомендаціями. Тоді у графі 1 буде здійснено один запис на підставі отриманої ПН, а інший — на підставі загального акта, тільки із самостійно відокремленими орендарем сумами, що не входять до бази оподаткування. Аналогічно за одним записом у графі 5 буде вид документа «ПН», за іншим — «НП», з відображенням, що відповідає вищезазначеним порадам.
Олена ВОДОП'ЯНОВА,«Дебет-Кредит»