• Посилання скопійовано

Коментар

Лист ДПСУ від 10.05.2012 р. №13270/7/10-1117/1973

ДПСУ у своєму листі надає роз'яснення тлумачення поняття «протягом року» при застосуванні положень пункту 120.1 Податкового кодексу України в частині відповідальності за неподання або несвоєчасне подання платником податків чи іншими особами, зобов'язаними нараховувати і сплачувати податки, податкових декларацій (розрахунків).

Так, пунктом 120.1 передбачено, що за такі дії, здійснені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке порушення, накладається штраф у розмірі 1020 грн за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.

ДПС дійшла висновку, що для визначення повторності правопорушення (поняття «протягом року») відлік 365 днів (для високосного року — 366 днів) починається з дати винесення органом ДПС податкового повідомлення-рішення. До речі, аналогічна позиція визначена у Наказі ДПСУ від 06.07.2012 р. №592 «Про затвердження Узагальнюючої податкової консультації з окремих питань застосування штрафних санкцій за порушення норм Податкового кодексу України».

Загалом ми погоджуємося з підходом головного податкового органу до визначення повторності правопорушення. Однак зазначимо, що в контексті податкового законодавства не визначено строки проведення камеральної перевірки своєчасності подання декларації, що встановлено лише для звітності з ПДВ, і це призводить до можливості застосування штрафу, на відміну від КпАП, норми якого ДПС застосовує за аналогією, через значно більші проміжки часу, ніж адмінштрафи.

Розгляньмо ситуацію на прикладі. Скажімо, платник податків подав з порушенням строків декларацію з податку на прибуток за другий квартал 2011 року.

Важливим у цій ситуації є те, що щодо порушень за несвоєчасне подання податкової звітності податковий орган не має законодавчо встановлених термінів для проведення камеральної перевірки такої звітності та складення актів, за результатами яких виносяться такі ППР у частині застосування штрафу за її несвоєчасне подання або неподання.

Тому виходить, що порушення відбулося, скажімо, у серпні 2011 року, ППР винесено в лютому 2012 року, і рахувати повторне порушення податковий орган буде до лютого 2013 року.

Правда, ця ситуація з несвоєчасним поданням декларації з ПДВ виглядає дещо простіше, адже п. 200.10 ПКУ встановлює строк у 30 календарних днів, що настають за граничним терміном отримання податкової декларації, для проведення камеральної перевірки. Тож для ПДВ будуть значно «справедливішими» строки для застосування відповідальності, у т. ч. у разі повторності порушення.

Сподіваємось, що законодавці уточнять ці моменти в ПКУ та визначаться зі строками проведення камеральних перевірок усіх видів податкової звітності, а не лише з ПДВ.

Це щодо строків складання актів камеральних перевірок. Оскільки в коментованому листі ДПСУ веде відлік саме від дати складання ППР, то слід зазначити, що за результатами складання акта камеральної перевірки податкове повідомлення-рішення складається в загальному порядку — відповідно до ст. 58 ПКУ (п. 86.8 ПКУ). Причому без підтвердження факту вручення платникові податку акта камеральної перевірки відлік строку для складання ППР, на нашу думку, не розпочинається (п. 86.2, 86.8, ст. 42 ПКУ).

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру