Лист ДМСУ від 06.06.2012 р. №20/1-11/05503-ЕП
З 01.06.2012 року набрав чинності новий Митний кодекс України. У ньому, зокрема, закріплений конституційний принцип зворотної дії в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом'якшують або скасовують юридичну відповідальність особи, тобто їх норми поширюються і на правопорушення, вчинені до прийняття цих законів (ч. 3 ст. 3 Кодексу).
У главі 68 нового Кодексу, де наведено перелік порушень митних правил, що тягнуть за собою адміністративну відповідальність, містяться всі майже зовсім нові або змінені склади правопорушень, ніж ті, що були передбачені попереднім Митним кодексом.
Цим листом Митна служба звертає увагу на порядок застосування відповідальності за порушення митних правил у разі, якщо:
1) порушення вчинено до набрання чинності Митним кодексом України, однак виявлено після 01.06.2012 р.,
2) порушення вчинені та зафіксовані до 01.06.2012 року.
Щодо першого випадку Митна служба вважає: слід виходити з того, що кваліфікація дій правопорушника повинна здійснюватися відповідно до законодавства, чинного на момент складання протоколу про порушення митних правил. Причому відповідно до приписів ст. 489 нового МКУ посадова особа, розглядаючи справи про порушення митних правил, зобов'язана з'ясувати:
— чи було вчинено адміністративне правопорушення;
— чи винна ця особа в його вчиненні;
— чи підлягає вона адміністративній відповідальності;
— чи є обставини, що пом'якшують та/або обтяжують відповідальність;
— чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення, від адміністративної відповідальності;
— інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Водночас Митна служба пропонує враховувати й те, що не можна притягати до відповідальності осіб у тому разі, якщо вчинені діяння не визнавалися протиправними згідно з нормами, чинними на час їх вчинення, та не утворювали складу правопорушень.
Щодо другого випадку, то з урахуванням наведеного вище принципу за порушення митних правил, вчинені та зафіксовані до 01.06.2012 р., тобто до набрання чинності Митним кодексом України, може бути застосована відповідальність, лише коли вона не перевищує попередні санкції за ті самі діяння.
На прикладі порушень, передбачених ст. 485 нового МКУ (йдеться про дії, спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру, а також інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів), це виглядатиме так.
Відповідальність за зазначеною статтею — штраф у розмірі 300% несплаченої суми митних платежів.
Отже, якщо сума штрафу, розрахована відповідно до статті 485 нового Кодексу, є більшою, ніж максимальна сума штрафу, передбачена статтями 354, 355 попереднього МКУ, то застосуванню підлягають санкції, передбачені статтями 354, 355 попереднього МКУ.
Відповідно до ст. 354 попереднього МКУ за використання товарів, стосовно яких надано пільги зі сплати податків і зборів, в інших цілях, ніж ті, у зв'язку з якими було надано такі пільги, застосовується штраф в розмірі від 200 до 500 н. м. д. г. (3400 грн — 8500 грн).
Відповідно до ст. 355 попереднього МКУ заявлення в митній декларації неправдивих відомостей та надання митному органу документів з такими відомостями як підстави для звільнення від сплати податків і зборів або зменшення їх розміру або несплата податків і зборів у строк, установлений законодавством, а також інші протиправні дії, що спричинили недобори податків і зборів, за відсутності ознак злочину тягнуть за собою накладення штрафу:
— на громадян — у розмірі від 100 до 500 н. м. д. г. (1700 грн — 8500 грн);
— на посадових осіб підприємств — від 500 до 1000 н. м. д. г. (8500 грн — 17000 грн).
Але, як зазначає Митна служба, у разі порівняння складу порушень менший штраф застосовуватиметься лише тоді, коли об'єктивна сторона правопорушень, передбачених статтями 354, 355 попереднього МКУ та статтею 485 нового МКУ, збігається.
Отже, меншого розміру штрафу можна очікувати, якщо порушення за ст. 485 нового Кодексу збігаються із зазначеними у ст. 354 попереднього МКУ.
Щодо інших порушень митних правил ст. 485 нового МКУ, які навіть й збігатимуться з приписами ст. 355 попереднього МКУ, то тут все залежатиме лише від посадової особи митного органу, адже ст. 485 МКУ містить дещо уточнений перелік порушень, що призвели до недоборів податків та зборів, хоча в обох випадках він не є вичерпним.
Зазначимо, що з метою застосування пом'якшеної відповідальності за порушення, передбачені ст. 485 нового МКУ, Митна служба не називає критеріїв, за якими оцінюватимуться/порівнюватимуться такі порушення, як:
— заявлення в митній декларації з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру неправдивих відомостей та/або надання з цією ж метою митному органу документів, що містять неправдиві відомості щодо істотних умов зовнішньоекономічного договору (контракту), ваги, кількості, країни походження, відправника та/або одержувача товару, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості;
— несплата митних платежів у строк, встановлений законом;
— інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, за відсутності ознак злочину.
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»