• Посилання скопійовано

Коментар

Затверджено наказом Мінфіну від 21.03.2012 р. №377

Оформлення результатів митних перевірок

Мінфін України наказом від 21.03.2012 р. №377 (див. «ДК» №24/2012) затвердив Порядок оформлення результатів проведення митними органами перевірок (далі — Порядок №377) та одночасно скасував дію попередника — Порядку №2541. Коментований документ набирає чинності з 05.06.2012 р.
На щастя, новий порядок не несе якихось вагомих змін стосовно перевірок суб'єктів ЗЕД. Тому зупинімося лише на найцікавіших моментах та пригадаємо, що варто пам'ятати бухгалтерам при перевірках.

1 Порядок оформлення результатів проведення митними органами на підприємствах перевірок системи звітності та обліку товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України, затверджений наказом ДМСУ від 30.03.2006 р. №254.

Що справді нового?

Так, у коментованому документі мінфінівці зауважують, що для проведення невиїзної документальної перевірки платникові податків надсилається письмове повідомлення про дату початку та місце проведення перевірки. Надсилають таке повідомлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення або вручають особисто платнику податків чи його уповноваженому представникові під розписку (п. 2.11 Порядку №377). Фактично це повторює вимогу з п. 4 Порядку проведення митними органами невиїзних документальних перевірок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.02.2011 р. №71 (далі — Порядок №71).

До речі, в абз. 2 п. 4 Порядку №71 сказано, що присутність платника податків під час проведення такої перевірки необов'язкова. Та, як свідчить практика перевірок держорганами, частенько перевіряльники просять, щоб разом із документами до них прибув і бухгалтер для консультацій.

Ще одна нововведена особливість: акт перевірки при виїзній перевірці складають у трьох примірниках, а при невиїзній документальній — у двох (пп. 3.4.6 Порядку №377). Один із примірників передають підприємству. За попереднім Порядком №254 митники складали три акти перевірки.

Деякі особливості виїзних перевірок

Про проведення планової перевірки підприємство мають повідомити за 10 календарних днів до її початку (п. 6 Порядку №1730). Перед виїзною перевіркою митнику видають спеціальне посвідчення, підписане керівником та скріплене печаткою відповідного митного органу (п. 2.2 Порядку №377 та п. 5 Порядку №17301). Перед тим як потрапити на підприємство, митник повинен показати це посвідчення вашому директорові та розписатися в журналі реєстрації перевірок (п. 7 Порядку №1730).

1 Порядок проведення митними органами на підприємствах перевірок системи звітності та обліку товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2004 р. №1730.

Зауважимо, що Порядок №1730 та коментований Порядок №377 нічого не говорять про те, що митник має показати вам наказ про проведення перевірки чи його копію. Тож виходить, що ви можете й не дізнатися, чому саме до вас прийшли з перевіркою.

Звісно, ви можете й не допустити митників до перевірки. Це можливо, якщо вони прийшли без спеціального посвідчення або ж узагалі забули попередити вас про планову перевірку за 10 днів. А от якщо ви просто відмовили митникам у допуску до перевірки, навіть якщо вони виконали всі процесуальні вимоги та навели законні підстави для її проведення, то на вас складуть акт про відмову в допуску до проведення перевірки (п. 2.6 Порядку №377). Один із двох примірників цього акта передають посадовим особам підприємства (п. 2.8 Порядку №377). Раніше, тобто за Порядком №254, таких актів мало бути три — третім примірником митники повідомляли податківців про відмову від допуску до перевірки.

Коли ж перевірку вже проведено та за її результатами складено акт перевірки, керівник і головбух підприємства (а за їх відсутності — уповноважені особи) повинні з ним ознайомитися та підписати його. На це вони мають два робочі дні.

Не виключено, що ви будете категорично не згідні з висновками, викладеними в акті перевірки. Тоді можете підписати цей документ із зауваженнями, які маєте право надати разом із підписаними примірниками акта (пп. 4.1.5 Порядку №377). Зауваження чи заперечення до акта перевірки подають у письмовій формі до митного органу, який проводив перевірку, у строк не пізніше п'яти робочих днів з дня вручення (надходження) акта перевірки для ознайомлення та підписання (пп. 4.1.6 Порядку №377). Подані зауваження чи заперечення ретельно вивчатимуть відповідальні за це митники, для цього вони також мають 5 робочих днів, наступних за днем отримання заперечень чи зауважень. Порядок №254 відводив їм для цього аж 15 робочих днів. Як бачимо, тепер митники мають працювати оперативніше. Після вивчення заперечень чи зауважень вам повинні надіслати письмовий висновок (пп. 4.1.7 Порядку №377).

Отже, нічого кардинально нового у Порядку №377 не з'явилося, за винятком прописування регламенту проведення невиїзних документальних перевірок.

Платник податків, що перевіряється, має право:

1) подавати посадовим особам митного органу, які проводять перевірку, додаткові документи (інформацію), письмові заяви, зауваження, пояснення з питань, що стосуються перевірки та можуть свідчити на користь платника податків, і вимагати їх розгляду по суті та долучення до матеріалів перевірки;

2) у разі наявності зауважень щодо змісту акта про проведення перевірки підписувати його із застереженням та подавати митному органу письмові заперечення;

3) вимагати від посадових осіб митного органу надання примірника акта про проведення перевірки;

4) оскаржувати в порядку, встановленому законодавством, рішення митного органу, прийняте за результатами перевірки.

Платник податків має також інші права, передбачені законодавством.

Пункт 8 Порядку №71

Василь БРЮХОВИЦЬКИЙ, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру