• Посилання скопійовано

Коментар

Лист ДПСУ від 24.04.2012 р. №7234/6/15-1415

Безоплатна передача ОЗ за рішенням влади

ДПСУ коментованим листом від 24.04.2012 р. №7234/6/15-1415 (див. у «ДК» №23/2012) повідомила про порядок відображення підприємствами — платниками податку на прибуток у податковому обліку операцій з отримання ОЗ, які надійшли такому платникові податку на підставі рішення органу виконавчої влади.

Документальні підстави

Нормативна база, яка регулює управління державним та комунальним майном, є досить великою, тож зазначимо лише головні моменти. Передача ОЗ, які належать до об'єктів державної власності, може здійснюватися тільки за рішенням органів виконавчої влади, перелік яких наведено у ст. 4 Закону №1851.

Але згідно із п. 5 статті 116 Конституції України саме КМУ здійснює управління об'єктами державної власності. Частиною 1 ст. 5 Закону №185 установлено, що КМУ є суб'єктом управління, який визначає об'єкти управління державної власності, стосовно яких виконує функції з управління, а також об'єкти управління державної власності, повноваження з управління якими передаються іншим суб'єктам управління, визначеним цим Законом.

У межах своїх повноважень КМУ постановою від 21.09.98 р. №1482 затвердив Положення про порядок передачі об'єктів права державної власності. Цей порядок регулює передачу державного майна до сфери управління інших органів, уповноважених управляти державним майном, або навіть самоврядних організацій.

Крім того, КМУ видав постанову від 23.02.2011 р. №145, у п. 1 якої зазначив, що з 01.04.2011 р. безоплатна передача ОЗ здійснюється платникові податку на прибуток з метою їх експлуатації за рішенням центральних органів виконавчої влади у порядку, визначеному Законом №1472 і Постановою №1482.

Податковий облік

Нагадаємо, що за пп. 14.1.138 ПКУ основні засоби (далі — ОЗ) — це матеріальні активи, у тому числі запаси корисних копалин наданих у користування ділянок надр (крім вартості землі, незавершених капітальних інвестицій, автомобільних доріг загального користування, бібліотечних і архівних фондів, матеріальних активів, вартість яких не перевищує 2500 гривень, невиробничих основних засобів і нематеріальних активів), що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку, вартість яких перевищує 2500 гривень і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).

ДПСУ в коментованому листі нагадує, що згідно з пп. 136.1.16 ПКУ для визначення об'єкта оподаткування з податку на прибуток не враховується вартість ОЗ, безоплатно отриманих платником податку з метою здійснення їх експлуатації у таких випадках:

1) якщо такі ОЗ отримані за рішенням центральних органів виконавчої влади. Нагадаємо, що до центральних органів виконавчої влади, згідно з ч. 1 ст. 1 Закону №31663, належать міністерства та інші центральні органи виконавчої влади (діяльність яких, відповідно до ч. 2 ст. 16 Закону №3166, спрямовується та координується КМУ через відповідних міністрів згідно із законодавством);

1 Закон України від 21.09.2006 р. №185-V «Про управління об'єктами державної власності».

2 Закон України від 03.03.98 р. №147/98-ВР «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності».

3 Закон України від 17.03.2011 р. №3166-VI «Про центральні органи виконавчої влади».

2) у разі отримання спеціалізованими експлуатуючими підприємствами об'єктів енергопостачання, газо- і теплозабезпечення, водопостачання, каналізаційних мереж відповідно до рішень місцевих органів виконавчої влади та виконавчих органів рад, прийнятих у межах їх повноважень;

3) у разі отримання підприємствами комунальної власності об'єктів соціальної інфраструктури, що перебували на балансі інших підприємств та утримувалися за їх рахунок.

Водночас, згідно із пп. 146.17.2 ПКУ, до придбання прирівнюються операції з отримання ОЗ, що не підлягають приватизації, у господарське відання за рішеннями центральних органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, прийнятих у межах їх повноважень, у разі зарахування на баланс.

Отже, будь-які ОЗ, які надійшли платникові податку на прибуток на баланс за рішеннями як КМУ, міністерств, органів, які здійснюють управління держмайном відповідно до повноважень, визначених окремими законами, так і органів місцевого самоврядування, повинні амортизуватися таким платником податків у бухобліку в порядку, встановленому законодавством.

Але амортизуватиметься в податковому обліку (і зменшуватиме об'єкт обкладення податком на прибуток) лише вартість ОЗ, які не підпадають під перелік, зазначений у пп. 136.1.16 ПКУ, в разі використання таких ОЗ в господарській діяльності платника податку на прибуток. Одночасно із визнанням таких витрат платник податку на прибуток має визнати і доходи у вигляді безоплатно отриманих ОЗ у сумі нарахованої амортизації (п. 137.17 ПКУ). ДПСУ у коментованому листі нагадує, що такий порядок відображення в податковому обліку поширюється і на вартість ОЗ, виготовлених або споруджених за рахунок коштів бюджету або кредитів, залучених КМУ чи під гарантії КМУ, які не були враховані у складі доходу під час їх зарахування на баланс платника податку на прибуток.

Приклад Комунальне підприємство — платник податку на прибуток у квітні 2012 р. отримало за рішенням КМУ з державної власності: гуртожиток (балансова вартість 105000 грн); дитячий садок (балансова вартість 270000 грн).

Крім того, за рішенням місцевої ради підприємство отримало з державної власності трансформаторні підстанції — 5 шт., кожна балансовою вартістю 5000 грн.

У бухгалтерському та податковому обліку підприємства ця операція відобразиться з урахуванням такого:

— гуртожиток і дитячий садок отримано за рішенням КМУ, а отже, за пп. 136.1.16 ПКУ не повинні відображатися в податковому обліку взагалі. У бухгалтерському обліку вони амортизуються, але витрати в сумі нарахованого зносу списуються на субрахунок 949 «Iнші витрати операційної діяльності» згідно з Iнструкцією №2911. Одночасно визнається дохід від безоплатно отриманих ОЗ у сумі нарахованої амортизації, який відображається на субрахунку 745 «Дохід від безоплатно одержаних активів»;

1 Iнструкція про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, затверджена наказом Міністерства фінансів України від 30.11.99 р. №291.

— оскільки комунальне підприємство не спеціалізується на виробництві електроенергії, на трансформаторні підстанції, за умов їх використання для забезпечення енергопостачання головного офіса підприємства, підприємство повинне нараховувати податкову амортизацію і в її сумі за кожен податковий період до досягнення такими ОЗ ліквідаційної вартості збільшувати податковий дохід. У бухгалтерському обліку вони амортизуються, витрати в сумі нарахованого зносу списуються на рахунок 92 «Адміністративні витрати». Одночасно визнається дохід від безоплатно отриманих ОЗ у сумі нарахованої амортизації, який відображається на субрахунку 745.

Таблиця

Облік безоплатно отриманих за рішенням органів виконавчої влади ОЗ

№ з/п
Назва операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Податковий облік
Д-т
К-т
Доходи
Витрати
1.
Безоплатно отримано:
гуртожиток
дитячий садок
трансформаторні підстанції

103
103
104

424
424
424

105000
270000
25000






2.
Нараховано амортизацію за гуртожитком та дитячим садком за травень, червень 2012 р. (сума умовна 2500 грн)
949
424
131
745
2500
2500
3.
Нараховано амортизацію за трансформаторними підстанціями за травень, червень 2012 р. (сума умовна 1000 грн)
92
424
131
745
1000
1000
1000
1000

Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру