Затверджено постановою КМУ від 02.04.2012 р. №285
Хто та як може отримати «хмільні» гроші
Викладено в новій редакції1 Порядок справляння збору та використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства2 (далі — Порядок). Відразу зауважимо, що деякі зміни досить важливі. Власне, ми збираємося розповісти не лише про те, що змінилось, а й у яких випадках ви можете отримати кошти на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства та що для цього потрібно. Та про все за порядком.
Бюджетна допомога
Бюджетну допомогу за рахунок збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства отримують суб'єкти господарювання, які займаються виноградарством, садівництвом і хмелярством, для компенсації понесених у поточному бюджетному році витрат без урахування ПДВ (п. 5 Порядку).
1 Нова редакція затверджена постановою КМУ від 02.04.2012 р. №285 (див. у «ДК» №20/2012).
2 Затверджений постановою КМУ від 15.07.2005 р. №587.
При цьому в Порядку чітко визначено напрями, за якими надають допомогу:
1. Проведення робіт із закладення насаджень, догляду за ними до початку плодоношення (проектні роботи, підготовка ґрунту та саджання, догляд за насадженнями, спорудження шпалери, встановлення систем краплинного зрошення) та придбання матеріалів, необхідних для проведення таких робіт.
2. Придбання саджанців, використаних для ремонту молодих насаджень, які постраждали від несприятливих погодних умов. При цьому слід врахувати, що з нової редакції порядку вилучено вимогу придбання садивного матеріалу у виробників, внесених до Державного реєстру виробників насіння і садивного матеріалу, або у будь-яких суб'єктів господарювання за наявності сертифіката походження на такий садивний матеріал у виноградарстві та садівництві. А отже, тепер садивний матеріал можна придбавати в будь-кого.
3. Догляд за продуктивними насадженнями хмелю з урахуванням їхньої середньої врожайності, обсягу виробленої і реалізованої продукції хмелярства за три попередні роки (для новостворених підприємств беруть середню врожайність в Україні за 3 попередні роки) з якісними показниками, визначеними відповідно до ДСТУ 7067:2009 «Хміль. Технічні умови», ДСТУ 4099:2009 «Хміль. Правила відбирання проб та методи випробовування».
4. Будівництво холодильників з регульованим газовим середовищем та ємністю від 500 тонн для зберігання столових сортів винограду та плодів власного виробництва (далі — холодильники). Також тепер ви зможете отримати й бюджетні кошти як компенсацію за придбання ліній товарної обробки плодів.
5. Будівництво водонакопичувальних басейнів для забезпечення безперебійного водопостачання мереж краплинного зрошення для поливу виноградників та плодових насаджень.
6. Розкорчування площ непродуктивних насаджень після садіння у звітному році нових насаджень плодово-ягідних культур та винограду на аналогічній площі.
7. Будівництво розсадницькими господарствами лабораторних комплексів для виробництва безвірусного садивного матеріалу.
8. Будівництво камер швидкого заморожування плодів і ягід виробниками такої продукції.
9. Придбання механізмів та техніки (в тому числі імпортного виробництва, яка не виробляється в Україні) для проведення технологічних операцій у виноградарстві, садівництві та хмелярстві.
10. Придбання нового обладнання для сублімаційного висушування фруктів.
11. Модернізація холодильного та газового режимів зберігання у реконструйованих холодильниках ємністю від 500 тонн (за умови власного виробництва столових сортів винограду та плодів в обсязі, не меншому за ємність такого холодильника) згідно з визначеним Мінагрополітики переліком.
Зауважимо, що компенсації за напрямами 1 — 6 та 8 здійснюються лише в межах установлених, зокрема, наказом Мінагрополітики від 25.10.2011 р. №566 нормативів витрат.
При цьому врахуйте, що витрати, які підлягають компенсації, визначаються згідно з відповідними П(С)БО (п. 5 Порядку).
I, звісно ж, для того, щоб щось отримати, слід попрацювати. Тож для одержання компенсації за напрямами 1, 2, 3, 5 та 6 відповідним комісіям (районним, АРК, області чи утвореній Севастопольською міськдержадміністрацією) слід надати такі документи:
1) один раз на рік до 15 грудня звітного бюджетного року:
— копію виписки або витягу з Єдиного державного реєстру юросіб та фізосіб-підприємців;
— документи, що посвідчують право на земельну ділянку;
— затверджену Мінагрополітики проектно-кошторисну документацію на створення, зрошення виноградників, плодово-ягідних насаджень та хмільників;
— акти інвентаризації станом на 1 червня відповідного року виноградників, садів, ягідників та хмільників за встановленими Мінагрополітики формами. Зауважимо, що в попередній редакції не було зазначено, на яку саме дату має бути складено акт інвентаризації. Тепер внесена певна чіткість;
— технологічні карти та кошториси на виконання робіт;
— бізнес-план діяльності, яка провадиться у хмелярстві;
— довідку про банківські реквізити (у разі їх зміни надається повторно);
— погодження Мінагрополітики на списання виноградників, які закладалися за рахунок бюджетних коштів (при отриманні компенсації за розкорчовування);
— зобов'язання щодо повернення до державного бюджету в місячний строк бюджетних коштів у разі встановлення контролюючими органами факту їх незаконного одержання та/або нецільового використання;
2) щомісяця до 5 числа:
— заяву про компенсацію;
— акт про фактичний обсяг виконаних робіт та витрат за встановленою Мінагрополітики формою (зокрема, див. наказ Мінагрополітики України від 06.12.2007 р. №866);
— реєстри витрат на виконання робіт разом із завіреними копіями первинних бухгалтерських документів.
Подаючи документи вперше, слід надати ще й довідки про відсутність (наявність) заборгованості з виплати заробітної плати, сплати податків і зборів (обов'язкових платежів), у тому числі перед ПФУ та іншими фондами. Якщо заборгованості немає, то такі довідки подаються повторно через півроку, а в разі наявності заборгованості довідку подають щомісяця до моменту її погашення.
Зауважимо, що в разі садіння насаджень або їх ремонту вам ще слід буде подати й документи, які підтверджують походження садивного матеріалу та його категорію.
Врахуйте, що наведені документи слід буде подавати комісіям, утвореним Міністерством аграрної політики та продовольства АРК, та обласним, якщо ваше господарство розташоване у містах республіканського та обласного значення.
А от для отримання компенсації витрат за напрямами, передбаченими пунктами 4, 7 та 8, слід буде подати до комісії Мінагрополітики до 1 травня:
— копію виписки або витягу з Єдиного державного реєстру юросіб та фізосіб-підприємців;
— документи щодо відведення суб'єктові господарювання земельної ділянки під будівництво об'єкта;
— документи, що дають право розпочати будівництво;
— проектно-кошторисну документацію на будівництво холодильника (лабораторного комплексу, камер швидкого заморожування плодів та ягід), затверджену згідно із законодавством та погоджену з Мінагрополітики;
— клопотання комісії щодо включення вашого господарства до переліку суб'єктів господарювання, які мають право на отримання компенсації витрат, пов'язаних із будівництвом холодильників (лабораторних комплексів, камер швидкого заморожування плодів та ягід), з відповідним обґрунтуванням;
— договори про проведення будівельних робіт, постачання та монтування відповідного обладнання разом із завіреними копіями передбачених законодавством ліцензій підрядних організацій на проведення таких робіт;
— акти інвентаризації виноградників та садів за встановленими Мінагрополітики формами;
— довідку про валове виробництво винограду та плодів за останні три роки.
I не забувайте до 1 серпня, 1 жовтня і 1 грудня надати ще й інформацію про хід будівництва холодильника (лабораторного комплексу, камер швидкого заморожування плодів та ягід) у разі незавершеного будівництва.
А після завершення будівництва вам необхідно буде подати:
— документ, що підтверджує завершення будівництва об'єкта та готовність його до експлуатації;
— звіт про результати виїзної перевірки, проведеної комісією;
— первинні бухгалтерські документи, що підтверджують відповідні витрати суб'єкта господарювання;
— довідки про відсутність (наявність) заборгованості з виплати заробітної плати, сплати податків і зборів (обов'язкових платежів) з органів ДПС, ПФУ, фондів соцстрахування;
— зобов'язання щодо повернення до державного бюджету у місячний строк бюджетних коштів у разі встановлення контролюючими органами факту їх незаконного одержання та/або нецільового використання.
I ще для отримання компенсації витрат за напрямами 9 — 11 та придбання ліній товарної обробки плодів до утвореної Мінагрополітики комісії подають такі документи:
— копію виписки або витягу з Єдиного державного реєстру юросіб та фізосіб-підприємців;
— довідки про відсутність (наявність) заборгованості з виплати заробітної плати, сплати податків і зборів (обов'язкових платежів) з органів ДПС, ПФУ, фондів соцстрахування;
— первинні бухгалтерські документи, що підтверджують придбання відповідних механізмів та техніки;
— акти інвентаризації насаджень (за встановленою формою);
— звіт районної комісії (у разі її відсутності — звіт комісії, утвореної Мінагрополітики АРК або обласної комісії) або комісії при Севастопольській міськдержадміністрації про отримання механізмів та техніки, завершення монтажу та готовність до запуску ліній товарної обробки плодів, обладнання для сублімаційного висушування фруктів, модернізації холодильного та газового режимів зберігання у реконструйованих холодильниках, заявлених на компенсацію;
— зобов'язання щодо повернення до державного бюджету в місячний строк бюджетних коштів у разі встановлення контролюючими органами факту їх незаконного одержання та/або нецільового використання.
Увага! Зауважте, що компенсацію витрат з придбання нових механізмів та техніки нададуть лише господарствам, що мають не менше 5% молодих насаджень.
Пам'ятайте! Компенсація вартості будівництва холодильників, водонакопичувальних басейнів, лабораторних комплексів для забезпечення виробництва безвірусного садивного матеріалу, камер швидкого заморожування плодів і ягід, ліній товарної обробки плодів, обладнання для сублімаційного висушування фруктів, модернізації холодильного та газового режимів зберігання у реконструйованих холодильниках здійснюється після введення таких об'єктів в експлуатацію (п. 11 Порядку).
В оновленому Порядку тепер визначено підстави для відмови у виплаті компенсації витрат господарствам (п. 13 Порядку):
1) визнання їх банкрутами або порушення щодо них справи про банкрутство, перебування у процесі реорганізації чи ліквідації або наявність простроченої більш як півроку заборгованості за податковими зобов'язаннями, платежами до ПФУ та заборгованості з виплати заробітної плати;
2) подання неповного пакета документів;
3) надання недостовірної інформації;
4) встановлення контролюючими органами факту нецільового та/або неефективного використання бюджетних коштів;
5) виявлення порушень технології створення та зрошення багаторічних насаджень;
6) невідповідність розрахунків попередніх обсягів компенсації затвердженим Мінагрополітики нормативам витрат;
7) відсутність врожаю з насаджень, які закладалися за рахунок бюджетних коштів, або їх низька врожайність (нижче 50 відсотків врожайності, передбаченої проектом) протягом трьох років з моменту початку їх плодоношення.
Увага! Якщо ви маєте заборгованість за матеріали, роботи та послуги за наданими до компенсації витратами, то вам слід у двотижневий строк після надходження з бюджету коштів подати до відповідної комісії платіжне доручення про її погашення (п. 16 Порядку).
Кілька слів про облік
Про податковий облік
Кошти, що їх отримає підприємство від Управління агропромислового розвитку як компенсацію понесених витрат, на думку автора, є цільовими надходженнями. Адже підприємство отримує їх на фінансування конкретних заходів. А як ви знаєте, податкові доходи від цільового фінансування відображають по-особливому. На думку автора, в податковому обліку кошти, отримані як компенсація, варто розглядати як цільове фінансування для компенсації витрат, яких зазнало підприємство. При цьому, згідно з пп. 137.2.2 ПКУ, дохід від такого виду цільового фінансування визнають у момент фактичного отримання коштів. Такий дохід слід відобразити в рядку 03.15 «Суми дотацій, субсидій, капітальних інвестицій із фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування або бюджетів». в податковій декларації з прибутку1.
1 Податкова декларація з податку на прибуток підприємства, затверджена наказом Мінфіну України від 28.09.2011 р. №1213.
Про бухоблік
У бухобліку цільове фінансування відображають при його одержанні на субрахунку 482 «Кошти з бюджету та державних цільових фондів» (Д-т 311 К-т 482). Зважте, що цільове фінансування не визнають доходом доти, доки немає підтвердження того, що воно буде отримане та підприємство виконає умови щодо такого фінансування (п. 16 П(С)БО 15 «Дохід»). На думку автора, в нашому випадку слід дотримуватися вимог п. 19 П(С)БО 15 «Дохід». А отже, цільове фінансування для компенсації витрат, яких зазнало підприємство, визнається дебіторською заборгованістю з одночасним визнанням доходу.
Приклад ТзОВ «Золота балка» весною понесло витрати на закладення саду в сумі 450000 грн. Управління агропромислового розвитку вирішило компенсувати підприємству частину понесених витрат на суму 100000 грн.
Проілюструємо бухоблік у таблиці.
Таблиця
Відображення в обліку сільгосппідприємства отримання цільової компенсації витрат на закладення саду
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|||
|
Витрати, понесені при саджанні саду |
|
|
|
|
|
|
Після закінчення саджання саду перевели його в незрілі довгострокові біологічні активи |
|
|
|
|
|
|
Визнано доходом цільове фінансування, яке буде отримане з бюджету |
|
|
|
|
|
|
Отримано суму компенсації з бюджету |
|
|
|
|
|
|
Закрито рахунки заборгованостей |
|
|
|
|
|
Як бачите, нічого складного. Тому користуйтеся нашими порадами — і облік стане для вас простішим.
Василь БРЮХОВИЦЬКИЙ, «Дебет-Кредит»